Frispel

sedan 2001

Junk Yard

Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag tackar för den inviten!
Får väl önska dig lycka till i alla fall!
Vi borde åtminstone vara tre! Jompa32 har ju till och med ett eget (blir lite grön igen ;-))!
Och det finns väl fler som har det som hemmaflipper?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Minst ett JY till finns i Sundsvall.


DaBj

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
  • Stad: Kallinge
Hmm, upptäckte en kul sak när jag lirade JY idag på lokala laserdome.
Om man gör Run from Spike och som belöning får junkpryl så att man får toastergun, och sedan när bollen plunkas ner i vänster inlane prickar DOG igen (tänds när man får toastergun) så får man Dog Combo (hette inte så) på 500.000 och jag tror all targets fick höjt värde en liten stund efter man gjort Shoot the Dog videomodet.

Lite kul att hitta något sådant efter att man lusläst alla spelguider online och inte sett något om det i dem =)

/DaBj


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Stämmer bra det, när du tar toastern så tänds alla dog-lampor igen så video-moden är tänd igen. Tar du den då & tar dog ddirekt igen så får du en bonus för det. Jag älskar alla såna där små finesser som inte ger speciellt mycket poäng men som visar att programmeraren har tänkt på det.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Hjääälp!

Ni som gillar JY, kan inte ni köpa några för att få bort dom från utställarmarknaden! :-D Uppsala har just nu 3st JY utställda! :-(

3 av 24 utställda spel(mer än 10%), det är bara fööör mkt!! Suck.


Edit:
Dumt av mig att klaga på att det finns många utställda spel...men det man kunde önska sig är ju att utställarna fattade att det inte är så smart att ställa ut flera av en titel inom ett begränsat område! Dåligt för spelarna och dåligt för affärerna.
« Senast ändrad: oktober 17, 2004, 15:13:29 av LDK »


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Ge mig numren till utsällarna så ska jag i alla fall ta ett snack med dem :-D
Tipsa gärna om vilket som är mest slitet också, antar att det är lättast att pruta på det.

Uppsala framstår i mina ögon som en helt underbar plats just nu :-)
Kankse ett skäl att titta förbi min bror där :-)
Du måste hålla med om att det är bättre än de tre SWE1 som det ryktades om i Lidköping för ett tag sedan.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Jag blir fanimej inte klok på detta spe...ehh...ja jag vet inte om jag vill kalla "skräpgården" för flipperspel. Om det inte hade flipprar skulle jag lätt kalla det för ett tombola-hjul...

Konstruktionen ÄR korkad...området kring kranen returnerar kulorna lagom slumpigt ned mot outlanes/slingshot/flipprar/centerdrain. Outlanes är ju stora hål, och recycletargets är farliga under single ball play. Slingshots vs outlanestolpar är extremt elakt konstruerade med toppen av slingshot mer än 1 cm ovanföroutlanestolpen. Allt kombinerat gör spelet extremt oförlåtande.

Rampplaceringarna är så korkade och osköna att man vill skrika rakt ut! GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!! :-D Å tro inte att det är specifikt för det exemplar jag har spelat på, för jag har spelat på 3 *olika* exemplar...

Extraboll-utdelandet är också horribelt korkat:
- Efter x antal junk (fööör enkelt)
- Magic Bus (slump)
- Window Shopping (slump)
- Skill Shot (vansinne att lägga en så viktig belöning på ngt så semi-slumpigt som skräpgårdens skill shot)

Jag har två kollegor som jag lurat in i flipperträsket och dom föll bl.a. för Junkyard. Fan vet varför, men det verkar vara ett spel som tilltalar nybörjare. Tror det har med humorn att göra. Visst, jag kan erkänna att jag haft kul ett par ggr när jag spelat, men det har bara berott på att jag haft osedvanligt flyt under ngn kort period. I övrigt handlar Junkyard nästan uteslutande om tur...(om man inte är extremt duktig spelare som orkar räjpa videomode eller aldrig missar ett skott).

Bluerk...

För att förtydliga. Jag skulle hellre spela Champion Pub än Junkyard (ni som hängt med på forumet vet vad det innebär) :-D

Disclaimer:
Jag vet att mina åsikter går stick i stäv med många här på forumet, men jag är allvarligt talat MYCKET konfunderad över hur NÅGON kan tycka Junkyard är ett bra flipperspel. Jag är INTE ute efter att reta upp er som gillar spelet, jag försöker bara förstå...

Jag har läst en del kommentarer om vad folk gillar med detta spel, men har inte hittat ngt konkret. Humor...visst, kul kul, men inte fan räcker det med lite humor för att uppväga allt det negativa. Å en öppen spelplan är inte mycket att ha om det inte finns ngt intressant "bakom" den öppna spelplanen. Osv.

Kan någon reda ut det här? :-P


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
ja du grandelius 3st junk yard är fasen bättre än 3st star wars hehe men ordningen är återställd:-Dnu har vi bara ett:-D


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Självklart ska vi försöka reda ut det här! :-)

Nummer ett som jag tycker är underbart trevligt med Junk Yard är att hela spelet berättar/är en historia (som ju också går att läsa här), vilket gör det lättbegripligt och lättspelat.
Titta bara på instrucktion cardet. Hur ofta står det rakt upp och ner "objective"? Och hur ofta rullar de grundläggande reglerna displayen. Tydligt och bra.

Nummer två är att det är otroligt innovativt (precis som andra hatade Oursler-spel, som WD och CP). Kan tänka mig att det är det som många har svårt för också.
Att till exempel ha en manuell plunger som går raka vägen till ett hål ner under spelplanen måste bara betecknas som genialt :-) Krankulan är också ett exempel på detta. Egentligen en extrem utveckling av captive balls :-)
Det bryter mycket mot traditionella flippervärderingar, och är man mycket för dessa är det förstås svårt att acceptera (säger jag, som aldrig gillade Pinball2000 ;-)).

Nummer tre: Temat! Återigen genialt! Jo, humorn KAN väga upp mycket, åtminstone om man frågar mig. Jag spelar flipper för att det är kul (som om ingen annan gjorde det..), och jag tycker det kan vara minst lika kul med ett roligt tema som med ett perfekt regelverk. Ytterst troligt att det beror på att jag inte är bra nog att fullt ut kunna njuta av bra regler, men det är helt klart också en fråga om inställning här.

Jag håller med om att reglerna är skeva, men å andra sidan är själva grundreglerna väldigt simpla och bra. Återigen för att de så tydligt utgör en berättelse. Somliga tycker det är tråk-linjärt. Jag tycker flipper är olinjärt så det räcker ändå.

Dessutom, videomodet är snyggt integrerat med det vanliga spelet. Poängmässigt skevt, men vem bryr sig :-D

Nog kan outlanesarna vara onda, däremot tycker jag inte recycle brukar vara särskilt problematiskt. Om jag inte minns fel brukar man kunna banka till spelet vid rätt tillfälle, så den hamnar på dessa targets istället för vid outlanesarna (fast jag kan ha fel, det är sällan jag har fullständig koll på vad jag gör :-D)

Jag ser det lite som så att det finns olika genrer av flipperspel, där Oursler nästan har utvecklat en egen sådan. Jag gillar den genren, och jag tycker Junk Yard är bäst i den genren. Sedan finns det andra spel som är bäst i sina respektive genrer, och de vill jag inte vara utan, men Junk Yard rockar hårdast.

Kan bara säga att jag har en Junk Yard-flyer hängande i hallen i hallen, och jag blir glad varje gång jag går förbi den. Det räcker också med att titta på den för att bli säker på att jag gillar spelet, om jag någon gång skulle tveka.

Säkert är det ett nybörjarspel, men jag kommer knappast bli så bra att det är för enkelt.

Förresten, att det finns tre TOM i Uppsala (sist jag kollade i alla fall) gnälls det väldigt lite på! :-)

För övrigt: pratade med en utställare som verkade kunna släppa ett Junk Yard för 15000. Skönt att det börjar bli en positiv prisutveckling!

mr mic: Skönt att höra. Det finns ett här och det är ett för mycket enligt mig. Fast de säger att de ska ta bort det vid nästa runda.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Okej...I hear you...but I don´t understand you :-P
 
Tack för utredningen Grandelius "Oh Mighty Leader of the Junkyard Fan Club" :-)

Men min lilla hjärna är ännu brydd :-D


Citera
hela spelet berättar/är en historia
Hmmm. Är det så? Jag har då aldrig förstått denna "historia" om skrot, hundar, djävulen, ängeln, brödrostar, å annat crap. Har läst den där berättelsen som Dwight Sullivan (ökänd programerare och även skapare av JY) har skrivit...ett tydligt bevis på att designgruppen gick på koks (för att använda ett uttryck som DAH använde i samband med sin nominering av Sämsta Spelet...å han valde...JY!). Totalt anti-intuitivt upplägg egentligen... (vet inte HUR många ggr jag fått förklara för folk vad spelet går ut på - trots att det finns hjälp att få från attraction mode)

Citera
otroligt innovativt
Hmmm.
Innovativt - Kanske
Bra innovation - Nja
Motivering...
Manuell plunger som leder till ett hål å ner under spelplanen. Genialt? Que? På sin höjd okej. Förstörs för övrigt av att alldeles för viktiga belöningar lagts på denna funktion. Krankulan är innovativt och en smart konstruktion. Men den är inte speciellt bra integrerad i spelplanen. Se kritik i mitt tidigare inlägg. Jag är nog lite traditionell i min smak, men jag gillar P2000-spelen (Jag skulle exempelvis gärna byta ut de 3 JY vi har här i Uppis mot 3 SWE1:or!) så helt stock-konservativ är jag inte...

Citera
Temat! Återigen genialt! Jo, humorn KAN väga upp mycket
Temat=obegripligt men kul, se ovan. Men humorn kan i mitt fall inte kompensera för spelets brister.

Jag vänder mig inte emot reglerna i första hand (även om det finns en del att anmärka på där), utan min enskilt och absolut viktigaste invändning mot JY är spelplansfysiken. Svårt att förklara kanske, men det jag menar är bl.a. att de flesta "ball paths" känns osköna/onaturliga. Det är svårt att få in en bra känsla för exempelvis ramperna. Konstruktionen av outlaneområdet förhindrar mig att använda nudging i lika stor utsträckning som på övriga spel. Om en kula hamnar i det området har jag lika liten chans att rädda kulan som en nybörjare (å det känns ju inte bra :-P).

Citera
Förresten, att det finns tre TOM i Uppsala (sist jag kollade i alla fall) gnälls det väldigt lite på!
Kan ju bero på att det första är trasigt/avstängt (och numera bortplockat tror jag), det andra är ett G**d Luck-spel (efter en kvadriljon service-calls är det fortfarande ngt mysko fel med trunken och lock-bolltråget) och det tredje står inställt på 5-bollarsspel och har en icke-fungerande lock-diverter. Så i praktiken har vi inget TOM. (Men om vi hade tre fungerande TOM skulle det aldrig falla mig in att klaga på det! :-D Skulle dock vara intressant att höra om det finns folk som ogillar detta geniala spel :-) )


Citera
Säkert är det [JY] ett nybörjarspel, men jag kommer knappast bli så bra att det är för enkelt.
Det är ju det här som är lite förbryllande också. Varför är det så poppis bland nybörjare? Humorn, video modes, å bash-toy kanske?
« Senast ändrad: december 07, 2004, 03:31:03 av LDK »


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Hrm...
Jag tror bara att det handlar om att lära sig lira  spelet på ett vettigt sätt. Att skjuta på kranen är som att slaska skepp i AFM. Alltså inget att rekommendera och defintivt inget att sikta på. Multibollen kommer så småningom ändå. Mitt trick med JY är att inte skjuta i mitten utan ladda framför allt på DOG och Magic Bus. När man sedan får två kulors multi brukar jag enbart satsa på recycletargetsen
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Rophphe, tro mig, jag slaskar aldrig kran...:-)
Skjuter bara med flit på kranen för att starta Crane Hurry-Up (som enbart används för att nita recycle targets). Går exempelvis aldrig för uppdraget Air Tactical Combat (som enbart går ut på att träffa kulan). Problemet är ju att kulorna hamnar där uppe ibland ändå, och kan då ta vägen tillbaka till både outlanes/slingshots/flipprar/mitten. Jämför med mer genomtänkta designlösningar för "bash toys" som exempelvis Slottsporten på MM och Tefatet på AFM. Där styrs den returnerade kulan ned mot flipprar/centerdrain (å ibland slingshots), men ytterst sällan direkt mot inlane/outlane-området.

Jag försöker också gå för DOG och Magic Bus Ramp/Toilet Ramp för att plocka Junk å försöka slumpa mig en extraboll...men eftersom dessa skott sitter så oskönt till missar jag ofta och får hantera oberäkneliga returer på ett spel som inte gynnar nudging.

Men en sak ska väl poängteras...den dagen jag får lite medflyt och tar en hög poäng kommer jag nog att bli lite mer positiv. :-D
« Senast ändrad: december 07, 2004, 12:41:17 av LDK »


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
"Oh Mighty Leader of the Junkyard Fan Club" - snygg titel! Borde jag skaffa nya visitkort? :-D

Citera
Har läst den där berättelsen som Dwight Sullivan (ökänd programerare och även skapare av JY) har skrivit...ett tydligt bevis på att designgruppen gick på koks

Hur skulle det på något enda sätt kunna vara negativt :-D Ju mer urflippat desto bättre.
Att det sedan kan reta gallfeber på sådana som LDK är en trevlig bonus ;-)

Men att historien är svårbegriplig? Kanske. Den är ju faktiskt rätt ologisk. Men det är ju det som är så kul. En sammanfattning: huvudpersonen har blivit instängd på Crazy Bobs skrotgård, för att komma därefrån måste han bygga en flygmaskin av skrot från skrotgården. Som drivmedel används fyrverkerier, varför man måste bygga andra maskiner för att leta efter dessa. När han väl ger sig iväg följer Cray Bob efter i en raket, och det blir en duell i yttre rymden. Vansinnigt och riktigt kul. Allt detta får man uppleva under själva spelet, eftersom det är uppbyggt som en lång berättelse.
Många flipper har liksom bara ett mål, utan att det direkt sätts i ett sammanhang.

Det här med att rivningskulan skulle vara ett SDTM-problem har jag hört förr, men aldrig upplevt själv. Visst blir det lite slumpigt ibland men det brukar gå väldigt bra att fånga upp kulan kontrollerat tycker jag. Och jag vet inte hur, men jag tycker alltid att jag brukar lyckas ha recycle tänt när jag rinner, så så fruktansvärt svårt kan det väl ändå inte vara?
Får man verkligen Extraboll vid skillshot (obehagligt länge sedan jag spelade JY ordentligt nu)? Är det inte bara att man tänder den? Det här med plugern är så snyggt, främst när det är autofire under multiboll - det blir så vackert automatiserat.
Junk Yard lyckas verkligen utnyttja ytorna under spelplanen på ett förträffligt sätt, och kan på så sätt frigöra ytor på planen.

Citera
...min enskilt och absolut viktigaste invändning mot JY är spelplansfysiken. Svårt att förklara kanske, men det jag menar är bl.a. att de flesta "ball paths" känns osköna/onaturliga.

Kan på vissa sätt förstå dig här men inte helt. Kan hålla med om att ramperna inte är klocktrent placerade, men så hemskt är det inte. Sewer-hålet tycker jag känns helt rätt, precis lagom svårt för de saker som finns där. Även DOG-skottet tycker jag är väldigt skönt.

Citera
Men om vi hade tre fungerande TOM skulle det aldrig falla mig in att klaga på det!  Skulle dock vara intressant att höra om det finns folk som ogillar detta geniala spe

Det kan du hoppa upp och sätta dig på! Okej, inte direkt ogillar, men jag tycker inte om det i alla fall. Framförallt är ju temat supermesigt, tycker hela Popadiuk känns överpretentiös. Men det är knappast en slump att det finns tre trasiga TOM i Uppsala (nej, fem bollar är inget fel, men ändå). Vilka spel fick öppnas flest gånger på SM? Det var väl inte så att det möjligen var Host! Host! TOTAN och... Host! TOM Host! ;-) känndes så i alla fall!

Citera
Varför är det så poppis bland nybörjare? Humorn, video modes, å bash-toy kanske?

Jag kan tänka mig att det har mycket att göra med att det är så enkelt att dra igång Multiboll. Det är ju alltid kul när man som nyörjare verkligen kan uträtta något, och tydligt se vad som händer. Plus de saker du säger naturligtvis.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Först måste jag säga att jag egentligen inte gett Junk Yard någon riktigt ärlig chans. Jag har spelat det en handfull gånger och bara helt enkelt tyckt att det varit uselt på alla tänkbara punkter, utom temat. Tyvärr kan jag då inte kritisera det i detalj annat än att jag tycker att det är nästan komiskt dåligt när man ska trycka på flipperknapparna för att få någon award (b.la. EB) som hoppar fram och tillbaka i bakglaset.

Och, så har jag förstått att det är 100% (eller 99% ? man kanske måste ta någon EB då och då?! inte vet jag...) videomode som gäller om man vill få höga poäng på det.

Saxat från pbhs.org:

Citera

1.100.000.000 NES NT M 1.2 F

"I just kept going for video mode -- if you learn the video mode on this game then getting a big score is simply a question of how quickly you get bored and how your stamina is."


Finns det någon möjlighet att *spela* sig till 1B utan att nöta videomode på det? Vad ger de största jackpottarna t.ex.? Har, som sagt, ingen aning om hur det funkar egentligen.

Det finns förresten tre WMS spel som har samma unkna känsla tycker jag: Junk Yard, Champion Pub och Cactus Canyon. Orkar inte IPDB:a kring dessa spel, men nog måste de ha några gemensamma personer i teamet som har haft stort inflytande?

Grandelius: du är nog den första jag någonsin hört inte gilla ToM... faktiskt. Kioskvältarna som t.ex. TZ, AFM, MM brukar man faktiskt höra då och då att någon inte gillar. Men, ToM brukar gå hem ganska väl i stugorna. Inte alltför många har det kanske som sitt absoluta favoritspel, men det hamnar nog på de allra flestas top-10 lista åtminstone.


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Innan jag måste tillbaka till plugget och urtrist kurs i PC-nätverk tänkte jag svara FEZ lite snabbt här:

Som det regelfreak du är kan jag knappas vara förvånad över att du inte gillar JY. Ska man gilla det måste man kunna acceptera ett spel utan perfekta regler.

Tror inte CC har så mycket samma personer i temet som JY, däremot har väl CP det? Både JY och CP är väl Oursler/Sullivans verk? Cp är klart sämre tycker jag, eftersom det inte blir varken hackat eller malet, liksom :-)

Angående TOM är jag kanske väl hård, har inte spelat det så överdrivet mycket. Men för mig är temat viktigt, och TOM-temat tycker jag helt enkelt inte hör hemma hos ett flipperspel. Flipper ska vara häftiga :-) Sedan blir jag bara tokig på alla dessa magneter som den där killen ska slänga in. Än mer irriterande när de inte lyckas fånga kulan!
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Tags: