Frispel

sedan 2001

Junk Yard

Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 778
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Vill bara kolla runt lite vad folk tycker om detta märkliga spel. Har kört det en del, men det var ett tag sen.
Har för mig att det var riktigt sköj, med en massa lajbans (återvunna) ljudeffekter...


Replay Hunter

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
  • Stad: Stjørdal
Joda, det var ganske morsomt det!
Men jeg spillte det så mye en periode at jeg ble lei av det. Nå derimot, har jeg et sterkt ønske om å spille det igjen..
Husker spesielt kula som henger i en kjetting midt på playfield helt oppe. Der er det om å gjøre å "smashe" bilene i junkyard'n. MAYHEM! :-)

En annen ting er den irriterte hunden til junkyard-eieren. Den må du for all del slippe unna, og det gjør du ved å trykke som en gal på flipperknappene. (Kan sammenlignes med summergames o.l. på gamle pc'er)  Puhh!  :-o

Men morsomt spill synes jeg..


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2225
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Har verkligen försökt ge spelet en chans: Läst rulesheets, spelat varje dag osv

Men...det håller inte måttet...i alla fall inte den version som jag spelar på. Outlanes är otroligt giriga (läs: stora gap) och då står dom på medium-läge ungefär... De två vänstra ramperna sitter på ett otroligt oskönt ställe! Ingen känsla alls för det skottet.

Sen är det ju ett otroligt FULT spel också...

Men jag överdriver väl lite...så dåligt kanske det inte är! Det är ju ett okej spel så jag ska inte gnälla för mycket...


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Tycker Junk Yard är helt OK, men det är inget spel
jag skulle köpa. Jag gillar den öppna spelplanen och
humorn i spelet. Time Machine är ett roligt inslag där man
får spela Modes från tidigare WMS-flipper.
Snyggt är det dock inte och leksakerna är få.
Dödutrymmet under bussen är bortslösat spelplansutrymme.


KGB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
SHOOT THE DOG!! Om och om igen...... nä inte direkt en höjdare.

Angående outlanes - det här spelet är ju prima generöst eftersom man kan tända outlane saves på båda outlanes, OCH dom går att tända i multiboll men förbrukas ej i densamma! Utan dessa hade det dock varit rätt hopplöst, för det är som sagt elaka outlanes.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2225
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Jooo...visst finns det Ball Recycled...men om jag koncentrerar mig på att tända dom så hinner jag rinna innan jag lyckats...:-)

Ett bevis på att jag har mycket kvar att lära...


Sponk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 499
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag har spelat en del JunkYard och tycker det är jäkligt skoj! Men det är antagligen lite för lätt för att ha som hemmaspel, det känns som man varvar det alldeles för enkelt.

Men jag gillar Time Machine med lånade modes från andra spel och tycker backboxen och sidearten på kabinetten är grymt snygg!


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2388
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Som KGB skrev så brukar i alla fall jag ha som första mål under både crane-multiball och vanlig MB att tända båda recycles och först därefter plocka jackpots. Tycker själv att det är alldeles för lätt då alla modes är tända efter outer space, tycker att man skulle börja om och plocka junk igen istället...


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
bumpar upp den här ett år gammla tråden.

Var i Lidköping idag och spelade på Junk Yard lite, Finner mig själv väldigt kluven till detta spel. Humorn är ok och de återvunna "klippen" är hur kul som helst.

Spelet har verkligen inte något skönt flow, inte sånt som man eftersträvar som en sann Ritchie fantast. Dock så tycker jag att det är ett ok upplägg ändå. En genomgående orbit/loop istället för toalett rampen skulle ha suttit perfekt på detta spel.


En sak som jag reflekterat över är dock varför det brukar vara så högt pris på detta spel? Priser man ser brukar oftast vara närmare 20 tusen än 10 ... vilket jag anser detta spel är värt ungefär(10-15 beroende på skick) innan jag  skulle intressera mig för det som hemma spel.

Jag skulle nog placera detta spel i samma fack som FT och WCS .... flummiga spel som är lite bra ändå på sitt sätt :-).


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Hittade en sak på wms hemsida,
Citera
Collect the Coocoo clock to light Time Machine.

When Time Machine is lit, shoot the Sewer to start one of four video modes:

      The Mamushka (The Addams Family, 1992)
      Move Your Car (Creature from the Black Lagoon, 1993)
      Saucer Attack (Attack from Mars, 1995)
      Knight Mission (???, 1999)



Jag fick aldrig något Knight Mission, vad är det ? och från vilket spel???
« Senast ändrad: februari 02, 2004, 18:21:14 av Sonar »


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag hoppas att alla vet vad jag tyckor om detta spel vid det här laget :-) :-): Jag älskar det!
Spelplanen är så oerhört trevlig och öppen, och kranen är en genial pryl.

Vad gäller Knight mission tror jag inte att någon vet vad det kommer från, men jag tror att de har sagt att det inte har något med Black Knight 2000 att göra i alla fall. I och med att det är i framtiden (1999, spelet kom 1996) så kan ju en teori vara att det anspelar på ett kommande spel, och då ligger ju MM väl till hands, även om det ju kom 1997. Själva modet har väl dock inga direkta kopplingar till detta (?)

Jag måste säga att jag är avundsjuk på dig Sonar! Jag vill också spela Junk Yard!
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


jompa32

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Jag har själv ett Junk Yard som hemmaspel och kan hålla med om att det är ganska lätt att varva spelet. Men det är inte på något sätt tråkigt för det.

Blir oftast stående flera timmar framför detta flipper i min jakt på nytt highscore.

Först tyckte jag att det var ett av de fulaste spel jag sett, men nu har jag ändrat mig. Tycker designen är cool och spelet är faktiskt riktigt snyggt!

Köpte spelet i augusti och jag har inte behövt lyfta spelplanen än eftersom allting fungerar.:-)


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2130
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag håller helt med Svante att det är för lätt att varva en andra gång. Dessutom kan det bli lite klaustrofobiskt när det inte finns några loopar att skicka iväg bollarna i.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2225
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Mina åsikter har inte förändrats mycket det senaste året...

Jag har faktiskt svårt att förstå hur någon kan tycka detta spel är något att ha. Men det beror väl på att det inte följer modus operandi i speldesign (inga bumprar, okonventionella ramper m.m.). Det kunde ju ha varit en positiv sak, men tyvärr funkar det inte. Vem vet, jag kanske är mer konservativ än jag trodde...

Spelet har trots allt vissa begivenheter som tilltalade mig:
- Öppen spelplan
- Rätt skoj bash-toy för en gångs skull! :-P


Mina främsta invändningar:
- No flow whatsoever...
- Ramperna är horribla, speciellt som att Magic Buss stoppar upp kulan stup i kvarten. Å toan ska vi inte prata om!
- Det är fult
- Rätt tråkigt bash-toy egentligen! :-)
- Temat
- Tråkiga modes på nåt vis
- Det är fult


Tyvärr kan jag inte förklara min åsikt bättre...

Sen kan inte heller jag förstå hur i helv**** detta spel kan ligga i prisklassen runt 20 000 kr. :-o

Trevligt att några vänliga själar förbarmar sig och tycker om detta spel... :-D


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Sitter det inte några bumprar där bakom hundkojan, som man kan trilla ner i efter ett dassigt (nej inte den rampen!) rampskott?

Hursomhelst så är hela spelet ett enflipperspel - alla spelavbrott (och de är många) utom magic bus går till vänsterflippern, enda sättet att servera högern är DOGrampen - och var fjärde gång leds även det skottet bort till ett spelavbrott! Samtidigt är två av de viktigaste skotten solklara högerflipperskott (ok, ramperna _går_ att ta på vänster backhand volley), mycket märklig och ogenomtänkt design. Inte fan skulle det vara omöjligt med en VUK som matar höger inlane efter t.ex. sewer och DOG? Och själva plungern förstås.

I övrigt tycker jag faktiskt temat är kul och genomtänkt - lite McGyver över det :) Stand-uperna som bara krankulan kommer åt är faktiskt rätt fiffigt! Fast det känns lite billigt att modes är tänt direkt efter Outer Space, det är ju precis där man ska börja samla nytt junk (se alla andra mode-flipper)!

Slutplädering: JY lider av några riktigt fumliga designmissar och inte helt genomtänkta regler. Synd på ett gott försök med kul idéer.

Betyg 4/10 (fast bra dagar eller på en öde ö 7/10)
Gustav GillberG
+46 709826701


Tags: