Frispel

sedan 2001

DMD-animationer

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12175
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Är det någon som känner till någon applikation för att tillverka egna DMD-animationer?


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag tror jag har läst att WMS-folket använde ett program som heter Deluxe Animation (tror jag det hette). Det är ett urgammalt DOS-program, men sägs tydligen vara användbart än idag.

Sedan har de så klar använt egenutvecklad programvara för att konvertera det hela till spelens egna format.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Hmmm, något släktskap med Deluxe Paint som ju var Amigavärldens Photoshop på den tiden det begav sig?
Tror att det var dagens mastodont EA som låg bakom den programvaran...


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det kan det nog ha. Har för mig att jag läst om EA i samband med detta vid något tillfälle (kollade upp det där lite i somras).
Nu försökte jag hitta källor för mina påståenden och har hittills inte hittat så mycket mer än denna tråd på VPforums. Där får i alla fall jag känslan av att de har med varandra att göra.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hmm, finns väl två delar i frågan.. För att göra animationer av DMD-typ så passar det väl jättebra med program som används till att göra animerade GIF-bilder/ikoner/etc? Jag minns trevliga shareware program som Micrangelo, Gifted, Gif Construction Set, men tror även Adobes Image Ready fixar sånt där. Finns det sedan en andra del av frågan, dvs hur man får dem att verkligen hamna på DMD:n, det är isf långt bortom mina kunskapshorisonter...

Edit: Sen skulle man förstås kunna göra filter (bild-för-bild filter i t.ex. Photoshop, eller videofilter i t.ex. After Effects) och lägga över någon bildsekvens/video du gjort i vilket program som helst, och få det att bli rätt nyans, rätt antal ljusnivåer, rätt upplösning, och även lite svarta 'diken' emellan pixlarna. Om det är det du vill, då kan du ju göra animationer på det sätt du kanske redan trivs med, och sen bara köra dem genom filtret. Kanske får du göra lite fintrimning så att det verkligen blir 'snyggt' när du omvandlar dina högupplösta hi-res linearts till storpixlade monokroma 4-nyansbilder, men jag kan tänka mig att det kan vara en tidsbesparande grundplattform att sen mejsla fram snyggt resultat från...

Edit igen: För att attackera del två... Med lite tur så kanske någon har tråcklat ihop så pinmame/vpinmame har stöd för att skicka ut data till en DMD-kontroller, isf så vore kanske det vettigt att sno lite flippermaskinskod och köra i emulatorn och använda för att visa din hemgjorda animation. Jag tror de använder nåt scriptingsystem för DMD-hanteringen, kanske kan man sno det rakt av också... The possibilities are endlessly baffling eller nåt.
« Senast ändrad: oktober 31, 2006, 16:24:08 av GUD »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12175
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag har kikat runt lite på VPforums redan, men som de säger där är det skillnad på "vanliga" animationer och att köra 2 lager - för att få poängställning "över" det andra.

Men hur gör Swann:arna? För de tänker väl ha standard-DMD - trots modern styrnig av den samma?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12175
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Såvitt jag vet så kommer de inte att använda en DMD. De kommer att använda annat.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12175
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Asch. Jag tycker att DMD:n är så "lagom" anpassad för flipper. Mer färger och högre upplösning drar bara bort fokus från flipprandet. Men å andra sidan tyckte jag det var onödigt med färgdisplayer på mobiltelefoner när det kom också... :-D


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag tycker det är bra om detta obekräftade påstående stämmer. Det känns ofta som att det finns alldeles för lite utveckling bland flipperspelen. Dagens spel går knappt, för en spelare utan propellerhatt, att skilja från ett TAF ur rent teknisk synvinkel.

Jag har förut alltid tyckt att man aldrig kommer behöva en bättre display än DMDn, men på sistone har det slagit mig när jag spelat hur otroligt stenålder det är.

Dock är det än viktigare om man exempelvis jobbar i färg, att ha riktigt välgjord grafik. Det tycker jag nämligen är en del av vad som saknas i många fall på PB2K. Och likaså på många av de tidiga mobiltelefonerna med färgskärm :-)
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12175
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Vilken inte betyder att det blir bättre bara för att man gör om dem. P2000 var förvisso en inte helt lyckad utveckling, men då hade de varken mycket val eller tid. Sedan ser jag flipper lite som musik, gillar man en grupp vill man höra fler "likadana" låtar på nästa skiva, inte att de ska byta stil helt och hållet. Ska man ha behållning av en mer avancerad display med allt vad det innebär måste det nog bli gott om stopptider i kommande spel, vilket jag tycker att det ibland är tillräckligt gott om på de sena 90-talarna, om man ska hinna "ta in" detta. Men det kan ju också vara så att man snöat in på hur ett flipper SKA vara, dvs mycket "mekanik" och lite "datorspel"... ;-)


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag förstår det resonemanget och håller till viss del med även om jag inte håller med riktigt lika mycket nu som för några månader sedan.

För det är ju ändå så att de gamla klassiska spelen finns kvar och är mycket bra som de är, men det betyder inte att man inte kan utveckla konceptet och göra det bättre. Som idé tycker jag egentligen att PB2K var lysande, att displayen blev en virtuell del av spelplanen. Sedan kanske helheten lämnar en del övrigt att önska.

Stern verkar på många sätt ha fastnat i ett traditionellt tänkande och försöker inte tänka vidare. Vore kul att se lite mer vågade grepp i flipperutvecklingen, även om jag så klart förstår att man inte vågar ta så många risker.

Nu gled det här ämnet långt från att ha med mjukvara att göra :-)

EDIT: lite korrektur bara...
« Senast ändrad: november 01, 2006, 14:45:43 av Grandelius »
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Tags: display DMD