Frispel

sedan 2001

VPinMAME

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Är det någon som vet om eller hur man kan göra för att spela upp olika musik från romen i någon test eller något liknande om man kör dem i vpinmame?


Sponk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 499
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Under testmenyn på WMS/Ballyspel har du något som heter "Sound + Music" som kan spela upp ljud och musik från spelet. Finns antagligen något motsvarande på andra tillverkare också.

Mvh Tobias


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Oj, jag måste förtydliga lite:

Jag vill spela upp HELA låtarna och inte bara en liten snutt som de är på de sound + music testerna jag kört.


Sponk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 499
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ställ in så du kör låten på "repeat" och inte "running" så ska du höra hela.



wpcmame

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
  • Stad: Huddinge
I pinmame finns det en funktion some heter "sound command mode". Den fungerar så att du kan skicka kommandon direkt till det emulerade ljudkortet.
Ibland kan man hitta ljud/musik som aldrig hörs i spelet. Speciellt CFTBL verkar innehålla en massa sånt t.ex. "Jeff! You are a weenie!" (antagligen nån chef på WMS) och låten "At the hop!" (eller förekommer den i spelet?).

Du kan också spara ljudet som en wav fil.

Så här gör du för att använda funktionen:
- Ladda ner pinmamew (inte visual pinmame) från www.pinmame.com och installera. Om du har använt MAME så vet du hur det fungerar. Annars finns det gott om hjälp på www.mameworld.net
- starta spelet från en kommandopromt t.ex. "pinmame wcs_l2"
- När spelet har startat tryck F4 för att komma in i "sound command mode"
- Du kan nu ställa in vilket ljudkommando du vill skicka med piltangenterna, delete och blanksteg.
- Exempel på kommandon för några spel finns i filen sounds.dat

För att spara ljudet i en wav fil tryck F5


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Tack för tipset. Ska kollas upp nu!


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Whoops. Rätta mig om jag har fel här, men måste man inte sitta och klura ut hexadecimala instruktioner för att hitta rätt ljud så att säga?
« Senast ändrad: december 18, 2002, 23:21:49 av FEZ »


wpcmame

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
  • Stad: Huddinge
Jodå du måste klura ut vilka kommandon som skickas till ljudkortet (jag sa inte att det var enkelt). För några spel finns många ljud fördefinierade i filen sound.dat.


Tags: