Frispel

sedan 2001

Varför ligger Theater of Magic på 3:e plats på topplistan?

Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
ToM e ju kul...men varför så otroligt kul?

3:a efter MM o AFM på topplistan?

Ett spel som är kul...javisst, men jag har inte alls fastnat för det, trots att jag spelat det ganska mycket.

Anledningen till min postning är enkel: har jag missat något eller? ;-)

Är det grafiken, ljudet, flowet, hastigheten, temat, spelreglerna, multiballarna, magneterna, skojjiga mode´s eller är det helt enkelt så att trunken (likt MM´s slott) är en kul grej att skjuta på?

Skulle tippa på hastigheten i kombination med tur/skicklighet, då spelet känns ganska mycket "volley"...ingen aning.

Jag bara undrar:-)

/Stefan


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6166
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Inte fastnat för det???
Citera
men jag har inte alls fastnat för det, trots att jag spelat det ganska mycket.

Nog verkar du ha fastnat för det:-D:-D
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1199
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Snabbheten hos ett riktigt inställt (och helt) spel är en av utmaningarna tycker jag. Magneterna är roliga när operatören råkat komma ihåg att reparera dem (ofta är det bara att justera Eddyn). Mycket multiboll är ju också trevligt, rätt så lurigt att hålla fyra kulor igång under någon längre tid faktiskt. Om dessutom alla flashers är hela så är det riktigt snyggt under spelets gång! Men jag tycker nog framför allt att följande två argument är minst lika tunga:

1. Ljudet! "You must concentrate..." de elaka skratten och faktumet att det är minst två olika röster.
2. Spelet är riktigt snyggt! Dessutom har det snygga animeringar på displayen.

Enda smolket i bägaren tycker jag möjligen är "Theatre entrance" som inte går att påverka, kunde lika gärna vara en MM-knapp där. (eller varför inte tvärtom, manuell plunger på MM?)


Patrik

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 620
    • Visa profil
  • Stad: Landskrona
Det är inget fel på TOM....


Saken är som jag försökte ta upp innan, jag tycker att man skulle kunna sätta Betyg på ALLA spel, och sen köra medelvärde..

Typ det som har i Holland, men det fick ju inte något vidare gehör.

Och därför blir toplistan tradig.


Eftersom många röstar på spel som dom själv äger kommer udda spel och andra Aldrig få några poäng. Även om dessa är bra spel.


Det kanske är dax att ta upp denna fråga igen, sätta betyg på alla spel ?
« Senast ändrad: augusti 03, 2005, 13:10:59 av Patrik »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2225
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Men SNÄLLA nån...:-D


Citera
Anledningen till min postning är enkel: har jag missat något eller?
Eh, JA-A!


Citera
Är det grafiken, ljudet, flowet, hastigheten, temat, spelreglerna, multiballarna, magneterna, skojjiga mode´s eller är det helt enkelt så att trunken (likt MM´s slott) är en kul grej att skjuta på?
Trunken och uppdragen man startar där är väl knappast det som gör ToM populärt enligt mig. (Tvärtom? :-P)

För mig är det den väldesignade helheten som drar in mig. Temat genomsyrar verkligen allt: Ljud, grafik, art, spelplansdesign och regler. Men den största grejen är ändå den fantastiskt väldesignade spelplanen...å då vill jag knyta an till det här citatet du sa Stefan:
Citera
Skulle tippa på hastigheten i kombination med tur/skicklighet, då spelet känns ganska mycket "volley"...ingen aning.
Du har både rätt å fel! ;-)

ToM är ett av dom mest flowiga spel jag spelat. Och en av anledningarna tror jag beror på att sweetspot-skotten från flipprarna är perfekt i linje med dom två looparna samt centerrampen. Dessa skott suger nästan åt sig kulorna! :-) Vem har inte upplevt den klassiska "vänster inre loop"->"vänster yttre loop"? Eller "Center ramp"->"Center ramp"->"Center ramp"->"Center ramp"->"Center ramp"->"Höger inre loop" (= tänd locken å locka) :-D

Samtidigt är den känsla jag får som spelare att "Luck has nothing to do with it"! Hehe. (Tills sidomagneterna slungar ut kulan i outlane när den var på väg ner i inlane! :-P)

Om du inte vill spela på volley så brukar det gå bra det med...ta bara det klassiska exemplet med THEATRE-stavandet...vänster yttre loop->skaka spelet så att kulan inte går runt i den rampen som börjar ovanför bumprarna->kulan går ner i bumprarna å ger dig BonusX->Fånga upp kulan på höger flipper->Upprepa In Absurdum ;-)

På det hela taget är det spelkänslan som får mig att njuta av en bra omgång ToM. Bra kontroll, å schysst flow...



Iceman skrev:
Citera
1. Ljudet! "You must concentrate..." de elaka skratten och faktumet att det är minst två olika röster.
2. Spelet är riktigt snyggt! Dessutom har det snygga animeringar på displayen.
Bisaker...jävligt bra bisaker förvisso! ;-)


Citera
Enda smolket i bägaren tycker jag möjligen är "Theatre entrance" som inte går att påverka, kunde lika gärna vara en MM-knapp där.
Que?


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1199
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Citera
Que?

Jo alltså, det är ju rent slöseri med manuell plunger då kulan bara åker upp, droppar ned i höger inlane. En elektronisk som på MM skulle lätt kunna sitta där utan att påverka spelet alls. Omvänt skulle en manuell plunger på MM kunna skapa lite fler möjligheter där.

"Luck has nothing to do with it!" Sant så sant, tyvärr är det tvärtom också, "Unluck has everything to do with it..." Speciellt gäller detta "Magnet-outlane-dilemmat"


Swann

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Jag läste någonstans att anledningen till att det inte blev någon auto-plunger var därför att spelet tog upp alla IO-portar så det fanns inget ledigt (huruvida detta är sant vet jag inte, behöver ett TOM för att disekera för att ta reda på det).

Instämmer på att där skulle vara en Auto-plunger, framförallt för att få en ball save på multibollarna. Utöver det så tycker jag att det är ett fulländat spel med bra flow när det är i fint skick (så att den bakre rampen är lätt att ta). Visst wizard-mode't är enkelspårigt, men oss 'normala' spelare är ju rätt så sällan där.... :)

Allt som allt är det i mitt tycke ett av de bästa spelen som tillverkats, därför så kommer jag nog aldrig att skaffa det hemma... skulle nog bli trött på det då... ;-)


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Citera
Jo alltså, det är ju rent slöseri med manuell plunger då kulan bara åker upp, droppar ned i höger inlane.


Är det bara jag, eller är det inte mycket skönare med en manuell plunger? Jag föredrar garanterat det iaf. Tycker att det ger bättre känsla.

Auto-plunger kunde kanske ha varit något iofs. Man blir ju jävligt besviken när man t.ex. når sin fjärde multiboll och den är över på 3 sekunder.

För övrigt håller jag med LDK på i princip alla punkter. Och, jag tycker nog att ToM är det spel som har absolut bäst spelkänsla. Allting sitter perfekt utplacerat på spelplanen. Sen är ju ljud och musik helt fantastiskt bra.

Jag gillar också att spelet saknar, i princip, humor. Det finns iofs. kanske ett par obskyra saker som kanske kan klassas som humor.

Kort sagt så tycker även jag att det är ett av de bästa spelen som gjorts.

På minuskontot ligger ju vissa saker i reglerna. Wizard Modet (om man nu kan kalla det för Wizard Mode) är ju ett av de sämre någonsin. Men, å andra sidan är det hyfsat svårt att komma dit så det känns verkligen skönt att sätta en andra Grand Finale.

Att ToM ligger på tredjeplats på topplistan tycker inte jag är något konstigt, alls. Det jag tycker är märkligt är att MM (väl) ligger etta på listan. I mitt tycke är det ett ganska mediokert spel.


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1199
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Citera
Är det bara jag, eller är det inte mycket skönare med en manuell plunger? Jag föredrar garanterat det iaf. Tycker att det ger bättre känsla.
 


Det var just det jag menade, jag föredrar den manuella sorten i elva fall av tio! På ToM däremot spelar det ju ingen roll hur man skjuter, kulan har ju ingen annan väg att ta vägen än upp i entrance och sen ner i höger inlane.


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
TOM är det enda Popadiouk-spel jag inte tycker är direkt dåligt. Spelplanen är till största delen helt okej (om man bortser från ovan nämnda magneter). Däremot har jag svårt för hela konceptet och temat. Det gör att det finns väldigt många spel som är mycket roligare, eftersom konceptet är det man (jag i alla fall) möter mest.

Jag trodde för övrigt det här med manuell plunger bara var en grej den där Popadiouk fått för sig. Han verkar ju vara en sådan traditionalist som tycker att allt var bättre förr...
För min del spelar det ingen större roll om plungern är manuell eller inte, bara kulan skjuts iväg på ett skönt sätt. Däremot måste ju spelet ha autoplunger också!
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Tags: