Frispel

sedan 2001

Sopranos - subjektiv recension!

iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1199
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Då tycker jag att det är dags att lämna lite omdömen och tankar över det nyinköpta spelet. Om någon är intresserad av hämtning och upppackning så finns lite info och bilder här!

Det här blir mer lite egna tankar om spelet och inte någon guide, det får vänta till jag blivit Boss! Gary Sterns säger i Ett vårnummer av Gameroom Magazine att -"Spelet är tänkt att tilltala både de mest avancerade spelarna och de andra." (han pratade om mig som det senare fallet, det är helt uppenbart!)

Det hela går som tidigare skrivits om ut på att bli Boss och vägen dit kan nås på flera olika sätt. För att bli högsta Bossen gissar jag dock att alla uppdrag måste klaras från "Under Boss" för att avancera vidare till Boss. Vad börjar lämpligen nybörjaren med då? Kassaskåpet förstås! Det gäller att knäcka detta och efter det "hoppat upp", skjuta in en kula under där skåpet stod.  När du lyckas med detta så avancerar du en rank. Mellan varje rank så konstaterar Tony själv: "Junior, Lets meet the new associate!" och så vidare för varje rank. En annan väg att avancera i graderna är att samla "Envelopes". Detta görs genom att plocka fyra skott i den så omdebatterade solfjädern och sedan skjuta upp strax till vänster om kassaskåpet. Du kan även slumpa fram nya ranks på "Satriales", men det är nog inte den mest effektiva vägen. (Ett plus för att de olika slumpvalen skiljer sig från gång tiol gång)

För varje högre Rank så är "kuverten" värda mera. Som Associate får du mer poäng (pengar i kuverten) än som Soldier och så vidare.

För att bli Boss så måste du troligen också klara av de åtta uppdragen "Meadowlands, Episodes, Truck Heist" och så vidare (rätta mig om jag har fel).

Det verkar finnas två multibollar; Stugots (båten) och Bada Bing. För Stugots är det möjligt att göra en "add-a-ball" genom att skjuta på fisken.

Mycket bra ljud, samplad musik direkt från serien och unikt snack från originalskådisarna lyfter spelet ytterligare två snäpp för oss Sopranosvänner! Många har klagat på artwork:en och på fisken, om de detaljerna kan jag personligen bara tro att det är en "grej" fisken är helt klockren i storyn och polaroidbilderna likaså (även om FBI inte använder polaroidkameror i serien) är signifikativa som symboler för övervakningen som "familjen" är satt under. Spelet följer serien mycket bra, Episoderna är rena avsnitt (i kortformat) och de olika uppdragen är mycket centrala inslag ur serien.

På det stora hela så är jag mycket nöjd med spelet! Visst, det är Sternkänsla över det av förklarliga skäl, men det är inte lika studsigt som Elvis, inte lika rörigt som RBION, eller lika fånigt som Simpsons eller RCT. Som frugan sa: "Kul med ett spel där det verkligen känns att det är nytt, inga skumma luftbollar (böjda targets) eller trasiga funktioner!"

Det enda lilla smolket i bägaren tycker jag möjligen är lysröret i backboxen. Det skulle funnits flashersoch lampor där, om någon frågar mig!

Betyg: 9 på en tiogradig GEMENSAM skala mellan SPI och WMS/BLY! (nu lär jag få stryk här på forumet! :-D:-D:-D)

Och som min nyvunne flipperimportörsvän konstaterade: "Osså luktar det gott också!"


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jo, visst känns det subjektivt när en kille som precis köpt in ett NIB-spel ger det 9 av 10! :-D

Hursomhelst är det alltid kul läsa sådana här rapporter, och det lilla jag testat av Sopranos måste jag hålla med om var kul.

Jag spelade några omgångar Sopranos i fredags (för andra gången), och det gick väl rätt uselt måste jag säga. Men det jag slogs av då var hur studsiga jag tyckte flipprana var, mycket studsigare än jag är van att svarta gummin är (och jag minndes att de var första gången jag testade...).
Kanske var det min allmänt dåliga spelkänsla som spökade, men när jag till exempel skulle försöka mig på en drop catch (jo, jag börjar så smått få koll på det där nu), slutade det i en snopen studs från höger flipper rakt ner i mitten.
Är det bara jag, eller är Stern allmänt studsigare?
« Senast ändrad: juli 04, 2005, 16:42:03 av Grandelius »
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 778
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Bra recension där iceman!

Håller faktiskt med dig på alla punkter utom fisken. =)

Grandelius: Har också haft problem med drop catchar på Sopranos. Man får släppa knappen nån hundradel tidigare än man är van vid. Varför vete fan. Antingen en slö returfjäder, eller så är det hold-läget som strular...


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Replicant: Kanske är det så enkelt. Jag kanske började inbilla mig att det var gummit det var fel på när jag hade misslyckats med den där drop catchen fast det egentligen var något annat. Men studsigt verkade det! :-)
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1199
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Det finns minst en till Multiboll: Under Boss-MB. Jag fixade den idag och konstaterande även att man inte kommer vidare till "Boss" utan att uppdragen var avklarade, men det kanske redan var känt?


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6166
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag tycker att Sopranos är ett riktigt trevligt spel, som jag själv inte skulle ha nåt emot att äga.
Men det är en sak som retar gallfeber på mig.
När man släpper flipperknappen så är flippern kvar i uppdraget läge nån tiondels sekund innan den faller ner. Detta har jag förlorat många kulor på, och det är rejält irriterande.
Släpper man knappen så ska flippern ner bums, inget snack om saken. Jag tror att problemet ligger i Sterns mjukvara för styrningen av flipprarna, och det borde inte vara något större problem för dem att kirra till det.

Danne
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: