Frispel

sedan 2001

Knackets historia

Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Är lite nyfiken på bakgrunden till varför man kan få frispel på just flipper?
Vad jag vet så är det inga andra coin-op-spel som har denna "belöning".

Det finns ju dessutom flera sätt att få frispel på flipperspel: Replay, Special, Match och highscoreplacering, vilket känns väldigt frikostigt.

Så DAH med flera, när började man med frispel och av vilken anledning? Och varför just flipper?


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Har också funderat över det där. Det känns också som att frispelet är något man skulle kunna offra, om det är det som gör myndigheterna så sura på flipperspelen.
Visserligen är jag en ganska dålig spelare, som har frispelen som ett viktigt mål, men det är ju inte viktigare än flipperspelen själva.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


bofh

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
  • Stad: Stenungsund
Att just flipperspel har kvar frispel som belöning beror nog till viss del på att man inte spelar så mycket för att "komma till slutet" eller "längre" som i många arkadspel (där man oftare belönas med "extraliv").

Lite historia runt extrabollar och frispel samt riktiga vinster:
Sida om "pinball gambling"


en3my

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 397
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
Läste någon intervju med någon från Williams för ett tag sedan, och det nämndes bla i denna att de provat att ta bort free play från spelen men detta bemöttes negativt.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6175
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Hos i princip alla sorters spel och tävlingar, så finns det 1 viktig regel, det ska finnas en eller flera vinster. Inom idrotten så är det t ex guld-, silver- och brons-medaljer som utgör vinsten för segrarna. I casinovärlden är det pengar. Ibland kanske det bara är äran att ha segrat över alla andra i något spel eller idrott.

Men faktum kvarstår, vinnaren får i princip alltid något, och vinster är en del av idrotten eller spelet.

Till att börja med, så är flipperspel inte det det enda spelet som har haft vinster i form av frispel. Det räcker med att gå tillbaks till 60- och 70-talet i Sverige. Alla spel som man kunde vinna polletter eller pengar ur då, kan ses som spelautomater med frispel eftersom vinsten kunde användas för nytt spelande.

Alla enarmade banditer i Sverige, på 60-talet och upp till 1973 spelades med polletter.
Pengavinster var inte tillåtna vid den här tiden, och banditerna sågs mer som förströelsespel, eftersom den vinst man fick endast kunde användas till nya spel på spelautomaterna. (edit: det förekom ett utbrett fusk, där polletterna som vunnits, kunde växlas in mot pengar. Detta var naturligtvis olagligt, men det ökade intresset för spel på banditerna, till fördel för spel- och lokalinnehavaren)
Bally's banditer hade under den här perioden, nästan alltid ett för spelaren synligt kredit-räkneverk i spelet. Detta berodde på att en krona, som stoppades in i ett myntinkast till vänster om hjulglaset på spelet (eller i undantagsfall, i ett myntinkast i underskåpet), genererade 2 frispel som taggades fram på krediträkneverket. Spelaren kunde sedan direkt börja spela, varvid varje spel togs från krediträkneverket. Eller så kunde han trycka på kredit-knappen så att spelet betalade ut två polletter som han sedan kunde spela för, på det spelet eller något annat som gick på samma typ av polletter.
1973 så ändrades lagstiftningen så att det blev tillåtet att vinna pengar på spelen. Det var då 25-öres maskiner (1 kr = 4 frispel) eller enkronas maskiner (nyinköpta eller ombyggda) som användes.

Även bingospel genererade frispel. Frispelsräknarna på de spelen var ofta fyrsiffriga, så det var många spel som man kunde vinna på de spelen.

Vattenfall, s k pushers, som skrapade ner mynt i olika nivåer och ibland skrapade ut lite vinst till spelaren, var också en form av frispel eftersom man kunde använda vinsten för återspel.

Men för att återgå till flipperspelen, så var det så att principen att ge vinster till vinnare, naturligtvis även applicerades på flipperspelen (d v s replay).

Från början, i det tidiga 30-talet, så betalades vinsten för poängrekord ut av lokalinnehavaren, som då måste stå och räkna ihop poängen innan vinsten betalades ut. Detta förfarande var naturligtvis tidsödande. Detta ledde till att tillverkarna ganska snart, började att bygga spel som hade möjlighet att ge spelaren frispel eller reda pengar.
Redan från tidigt trettiotal, så fanns det flipperspel som betalade ut pengavinster till vinnare.
Bland de 40-tal företag som tillverkade flipperspel med utbetalning kan nämnas Mills Novelty Co., Jennings, Gottlieb, Pacific amusement Co., Stoner, Western Equipment & Supply Co. och Keeney. Men framför allt Bally.
Bally tillverkade upp till ett 80-tal olika flipperspel med utbetalning. Närmste konkurrenten var Gottlieb som tillverkade ca 25-30 spel med utbetalning. Dessa flipperspel med utbetalning tillverkades nästan alla (d v s ca 300 modeller) under tiden från 1932-1941.

Då USA gick med i andra världskriget stoppades all nytillverkning av spelautomater då företagen istället tillverkade delar för krigsindustrin.

Efter kriget fortsatte endast Bally att tillverka ett 10-tal flipperspel med utbetalning.
Tre payout-spel tillverkades även i Europa 1952 och 1958.

I november 1960 introducerade Gottlieb det första flipperspelet med ”Add-A-Ball” som gav frikulor stället för frispel. Denna funktion medförde att man kunde vinna flera kulor och spela vidare. Detta visade sig vara en ganska populär funktion i USA som t o m  spelförbudsivrarna kunde acceptera då man på sådana spel inte vann något frispel. Bally, Williams, Gottlieb och Chicago Coin kom även att tillverka en mängd add-a-ball spel till Italien, som efter en lagändring där 20 Maj 1965, förbjöd vinster av alla slag. Som vinst räknades även ett frispel, och därför förbjöds alla spel med frispelsfunktion samtidigt som myndigheterna kunde acceptera spel där man istället vann extrakulor under spelets gång.
De spel som fanns i Italien måste byggas om (bortmontering av krediträkneverk) för att bli godkända. Men hur kul var det att spela på ett spel, där en träff på specialen medförde att man fick… Ingenting!

Detta med ”Add-a-ball” i flipperspel, kan för övrigt jämföras med gamla och nya arkadspel där man får extratid om man lyckas spela bra.

Match replay,
kom i mitten av 50-talet då poängrullarna kom. Det var troligen ett sätt att inbjuda till mer spel och även en möjlighet till frispel för de som inte var så skickliga att de kunde ta de höga frispelspoängen. Innan poängrullarnas tid så fick spelaren själv räkna ihop de poäng han hade fått under spelet. Nu så försvann det irriterande momentet. En annan bra sak med poängrullarna var att man kunde bygga spel för flera spelare.

Highscore (to date) replay,
kom först då elektroniken kom in i spelen. Detta var med all sannolikhet inlagt för att locka spelare till ökat spel för att delvis få de högsta poängen och samtidigt få ett extra frispel
Detta har sedan utvecklats till den Highscorelista som vi idag ser i moderna flipperspel.

Special replay
Att special normalt ger frispel är inget att undra över. Vad kan vara bättre än en extrakula?  Ett frispel så klart.
”Special” är något som i princip har funnits med på alla spel sedan 50-talet. Om spelaren utför rätt händelser i ett spel så att han/hon tänder, och sen lyckas ta ”special”, så belönas spelaren med ett frispel, en extrakula eller poäng (beroende på hur spelet är inställt). Även idag så finns special-funktionen kvar på de spel som produceras, men dess betydelse har kommit lite i skymundan p g a multibonus, superbonus, och mer invecklade funktioner på dagens spel.

Det kan tyckas som om det är generöst med så många sätt att vinna frispel på många spel, men rätt (enligt tillverkare och utställare) inställt flipperspel är inte så generöst som det kan tyckas.
« Senast ändrad: juli 11, 2004, 14:12:53 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Tack DAH för det mycket uttömmande svaret!
Rena historielektionen! :-)

Vet du även anledningen till att frispelet illustreras med en högt smällande spole och när det introducerades?
Min gissning är att knacket ska uppmärksamma alla runtikring att här står en duktig spelare, och visst är det kul att ibland få vara den där duktiga spelaren (även om man nuförtiden oftast står mer eller mindre ensam i hallarna)?


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Knacket...visst är det underbart!
Att det sen delar ut ett frispel talar sitt tydliga språk om "reward".

En "vanlig" spelare vill givetvis kunna stå länge och spela, och med frispel betyder det mycket valuta för pengarna.
Själv blir jag mest lycklig av att lämna spelet med en "SLJ" inskriven på highscorelistan.
Så för min del skulle jag bli gladare om knacket delade ut en EB...och med alla spel inställda på det så skulle det inte kännas "fuskigt".
Jag liksom, typ bara sugs till wiz-mode och det får mig att mata penning efter penning
:-D
Vad ska hända när jag kommer dit?...eller jag vill dit igen för det är sååå coolt.

DAH: det var en rejäl historielektion värd att memoreras:-)

Stefan


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6175
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
När det gäller knackspolen så har jag inget klart svar på det.

Effekter och gimmicks som attraherar nya spelare har alltid varit intressant för spelindustrin.
Toppglaset (och toppboxen) som kom i mitten på trettiotalet (och då inte var högre än 3-4 dm) kom till för att visa poängen på ett bättre sätt. Tillverkarna upptäckte dock snabbt att ett snyggt toppglas, attraherade många nya spelare. Den tekniska utvecklingen på spelplanen fortsatte, samtidigt som det inte hände så mycket mer för att öka attraktionskrafen hos spelen. Toppglasen blev naturligtvis större och fick en snyggare grafik, men en stor del av glasets grafik gick till att visa olika poäng som lystes upp beroende på spelarens skicklighet att ta poäng.

I mitten av 50-talet, då poängrullarna kom så kom även möjligheten att ha ljudeffekter för att attrahera nya spelare. Ljudeffekten bestod då av en eller flera klockor i spelet, som plingade för olika poäng. En klocka kunde monteras på t ex slutsiffraenheten, så att det plingade för varje 1-poängare. vanligast var att ha en eller två klockor, t ex en klocka för 1 poäng och en annan för 10 eller 100 poäng.

Samtidigt som Gottlieb introducerade Poängrullarna så började de att använda animationer i toppboxen. Eftersom poängen bara behövde en liten del av toppglaset så fanns det helt plötsligt en hel del utrymme för affraktiva animationer. I en del spel så var det en ljudeffekt då animationen aktiverades. I t ex flipper Cowboy (1962) så skjuter en cowboy på en måltavla som snurrar runt, och samtidigt så smäller det till i spelet.

Jag har inga klara uppgifter på det här men troligen så var det vid den här perioden som "knockern" knackspolen kom. Eftersom man började ha ljudeffekter (bl a klockor) för poängen så behövde man en starkare ljudeffekt för vinsten (frispelet).
Bally's första multiballspel Balls-a-poppin' (1956) hade en liten "knocker"-spole som ljudeffekt, som aktiverades av alla de bumprar och rollover-switchar som fanns på spelplanen. Denna ljudeeffekt var tydligen speciellt flitigt använd under multiball. Yepp! Det kan jag tänka mig. Den måste ha smattrat på bra med 6-9 kulor samtidigt på spelplan.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: