Frispel

sedan 2001

Bästa rampen!

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2230
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
En flipperkompis till mig listade häromdagen de fem skönaste ramperna enligt honom. Jag var självklart tvungen att kontra med en egen lista (som för övrigt ändras lite från dag till dag;-))...

1. Center-rampen i Theatre of Magic (så skön att skjuta combos under Levitating Woman)
2. Insanity Falls-rampen i White Water (gärna med en liten smäll i glaset efter det sista guppet!)
3. Serpentin-rampen i Tales of the Arabian Nights (så lekfullt utformad!)
4. Lock-rampen i Attack From Mars (så smal och lång och kul utformad)
5. Boney Beast-rampen i Scared Stiff (Uppsala-exets ramp är så otroligt förlåtande och lätt att träffa)


Sämsta ramp: Hissen i Who Dunnit

Längsta ramp: Judge Dredds båda ramper är väl ruggigt långa vill jag minnas.

Kortaste ramp: Slam Ramp i No Good Goofers?


Lista era favorit-ramper :-D eller andra rampnomineringar!! Motivera era val!
« Senast ändrad: oktober 09, 2004, 03:03:51 av LDK »


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2130
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag gillar nog främst långa ramper och ramper som ligger rätt långt bort på spelplanen.
Skönaste ramperna just nu:

1) Vänsterrampen på Dracula (låååång)
2) Vänsterrampen på LOTR (gillar att den liksom vänder vänster och inte höger. Lång och fin också.)
3) Lockrampen på AFM
4) Multiplierrampen på Dr Who (brant och viktig)
5) Centerrampen på Theatre. Det ÄR skönt att mata combos!

Nostalgibubblare:

Mars-God of War Mest för att det var ett av de första spelen med ramp jag lirade. Och en fräck plasttub á la Xenon!

Skönaste rampcombos:
1) AFM (vänster, höger+ev lock)
2) Johnny Mnemonic-här går det undan!
3) T2-grymt skönt flyt!


Sämsta ramp:
Bara att instämma. Hissen i Who Dunnit är ett skämt. Även de fjuttiga nedre ramperna (som i princip börjar vid slingshotens överkant!) på Rollercoaster Tycoon och Monopoly.
« Senast ändrad: oktober 09, 2004, 08:38:15 av MCR »


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1199
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Rampfeber från Sundsvall, Skönaste ramperna:
1. ToM Center ramp, behöver nog inte kommenteras ytterligare?
2. Skid-Pad på Corvette, mycket underskattad ramp, om någon frågar mig!
3. Train ramp på TAF, smällen från divertern är inte att leka med!
4. Katapulten på MM måste väl räknas som ramp? Den sköter sig själv, därför långt ner på listan.
5. T2-ramperna som går att mata rätt bra på också!

Sämsta ramperna:
1. Har ni glömt WWF??? Hissen på Who Dunnit åker jag med glädje i, men ramperna på WWF suger fett!

Längsta rampen måste väl ändå vara Route 66 på Corvette? Den sköter också sig själv, därför kommer den inte på listan.

Jag skulle vilja slänga in en annan skön sak, right loop på The Machine... mmmmm


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2230
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Verkar inte vara så många som gillar ramper...så jag fyller väl på med

Skönaste rampcombos:
1) Spine Chiller->Insanity Falls (White Water)
2) MM (Peasant-Damsel-Peasant-Damsel-osv)
3) T2 (ramparamparampa...gärna under Paybacktime)

Citera
Rampfeber från Sundsvall
Tack...nu slapp jag droppa den givna lilla ordvitsen :-P


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Skönaste rampen:

Delta Quadrant på STTNG. Vänsterrampen som tas med den övre flippern, dvs. Därför att den är så svår att komma runt i att det känns riktigt skönt när man väl lyckas.

Finns inget roligare än att ta Super Jackpottar med Picard-manövern (vänster loop -> vänster ramp).

Intressanta ramper, som inte varit med hittills:
The Shadows två ramper som man kan styra åt vilket håll kulan ska gå i.


Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 778
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Håller fullkomligt med FEZ.
Ville dock inte själv tjata om STTNG:s förträfflighet ännu en gång...
Får man flyt i Delta-rampen har man halva inne på det spelet. ;-)

iceman: Skid pad-rampen är också en totaltuff liten rackare. Nästan mer svårträffad än delta-rampen också.

Tycker även att alla ramper i T3 förtjänar ett hedersomnämnande.

"Men vackrast av allt är Kickbacken" (gammalt flipperordspråk)


Trolles

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
  • Stad: Enskede
Mitt favoritspel när det gäller ramper: Då måste jag säga DEMOLITIN MAN!
Finns det något annat spel med så många ramper?
Behöver jag tillägga att jag har ett själv?
:-D


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Bra ramper (utan inbördes ordning):
Vänstra på Monster Bash (ja, MCR, den påminner om LotR's vänstra, men kom först). Skön känsla att rampen vänder innan den nått sin högsta punkt och kulan alltså rullar uppför, men mot spelaren.

Högra på Scared Stiff har också en lång svepande känsla. Minus för sdtm-varning om man inte orkar upp.

Vänstra på CftBL under multiboll (och Creature Feature). Kan vara den bästa, längsta, skönaste ramp som byggts! Att den dessutom håller en kula borta en stund och är asviktig för bra score gör det inte sämre!

Lockrampen på AFM. Efter en bra träff tror man kulan aldrig ska sluta accelerera.

Högra på Road Show. Man blir alltid lika nöjd när man lyckas smita mellan bumprarna!

TotAN. En ingång - sju utgångar. Fascinerande.

Dåliga ramper:
Ringen i LotR. En spinner i en rampingång som ligger långt upp från redan klena flipprar? Nej tack.

Hissjäveln i WD. Ger dessutom obalans i poängen under Penthouse Party.

Lätt ramp:
Centerrampen på DemoMan. Kort, bred, flack.

Svår ramp:
"Battletank" på Judge Dredd. Liten, osynlig och skitsvår! (fast på ett bra sätt)
Gustav GillberG
+46 709826701


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Delta Q på STTNG är helt enkelt lysande. En Picardmanöver sitter aldrig helt fel

MM båda ramperna är guld

Mittrampen på CC är riktigt skön att sänka

TOM: Staircase....Sagolikt rainmanös i den

Tycker nog att T3s och LOTRs är helt OK. Allt övrigt från Stern suger....
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


BLO

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Glöm inte Dirty Harry!

Den högra med sin branthet och den viker av så härligt.
Och vänstra... jag tycker den är rätt svår så när man prickar den under multibollen... sååå härligt!

Men Shadow... KLONK säger det och så blir det retur. "Not so funny" för å citera en viss person.


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det har tagit lite tid för mig att tänka igenom vad som skulle vara mina favoritramper. Mest för att jag är en rätt orutinerad spelare, antar jag.

1. Den högra (benbeklädda) rampen i SS. Sällan har kulan kännts så närvarande som när man fångar upp den efter den rampen.

2. Toa-rampen i JY. Den är snygg, den är egen och den är skön att träffa. Innovativ dessutom. :-)

3. Högerrampen (eller räknas det som vänser, den börjar till höger och slutar till vänster) i WD. Faktiskt. Den är lång och svepande, utan krusiduller, vilket gör den väldigt skön och rakt på sak.

4. Hopprampen på No Fear. Den är riktigt kul (när den funkar), även om spelet i stort är lite för fullsmockat för min smak.

5. Den främre rampen i Getaway. Nu var det i och för sig flera år sedan jag spelade det senast, men då har jag för mig att jag gillade den.

Sedan gillar jag de "hook-ramperna" (läste att de hette så) på CP. Men de är kanske inga riktiga ramper. Men det är också det som gör dem kul.

Annars tycker jag att Popadiouks ramper i allmänhet, och TOTAN-rampen i synnerhet bara är för mycket. Helt enkelt för mycket tramsiga svängar och strulande diverterlösningar (för att inte tala om magneterna).
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Så äntligen hittar jag då till tråden jag inte trodde fanns;-)...ehrmmm....

Långa ramper e alltid goa, och både CFTBL och Totan erbjuder sköna långa svepande ramper.

Sen är ju snabba "flowiga" ramper goa...typ: MM´s v-peasant-ramp CFTBL´s högra som accelererar för varje ren träff, eller ES´s korta snabba mittramp...oj vad många det finns.

Summerar ner det till den skönaste att träffa...CFTBL´s långa goa ramp som dessutom "förvarar" kulan en stund under multiball.

Inte helt oväntat så måste jag även ge TS´ramper lite beröm för variationen, men jag kan även hålla med om att dom låter och känns väldigt metalliska.Den nedre vänstra rampen är ingen större hit, men den övre högra flyter på bra oavsett riktning...dessutom är det en av dom mest lätträffade ramper som finns.

Svårt ämne det här då dom flesta ramper faktiskt e goa...men ack så kul att läsa om.

Stefan


Tags: