Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Faggan

Sidor: 1 2
1
Tävlingar / SV: Barefoot Open 6 januari
« skrivet: december 12, 2017, 07:44:19 »
FGR Erik Fagerberg, #6931
Kl 14:30

2
Tävlingar / SV: 10 september - Månadstävling Flipper Center Göteborg
« skrivet: september 08, 2017, 07:15:44 »
Erik Fagerberg FGR #6931

3
Hårdvara / SV: Star post light pinball.center
« skrivet: maj 03, 2016, 21:16:38 »
Har testat: varmvit, kallvit, uv och orange. Kallvit under färgad post samt orange under transparent post blev ok, dock inte alls så färgstarkt som jag hoppades. Varmvit tyckte jag blev sämre samt uv var helt värdelös. Hade stora förhoppningar på combon uv och självlysande post, men den syns inte och uv under transparent syns knapt heller.
Det är aldrig någon som noterat att jag har installerat dem på mina spel, men jag har ganska starka leds på alla.
Har testat att koppla dem på båda sätten de rekommenderade. Vill minnas att resultatet jag blev nöjdast med var när jag drog en av kablarna till slingshotspolen med en diod mellan

4
Flippersnack / Gary Stern och Ole I Göteborg
« skrivet: oktober 09, 2015, 20:04:38 »
Walking Dead och Game of Thrones är uppställda och går att spela på redan imorgon på Liseberg, båda är PRO versioner.

5
Hårdvara / Nytt Star Trek tappar räkningen
« skrivet: september 07, 2015, 20:13:06 »
Tråden är gammal men det kanske hjälper någon i framtiden.
Problemet med Sterns optokort är:
 Att det blir glapp vid pluggen där kabeln är inpressad.
 Lödningarna till kontakten på kortet spricker.
 Ett ben går av till en opto/lödningarna till dem spricker.


Jag brukar lösa det hela genom att löda loss dioderna. Dels för att alla lödningar på sterns optokort är värdelösa, även nyköpta extrakort. Samt för att se om något ben gått av. Dioden kan fungera när ett ben är av men generera spökfel när det skakar till.
Löda bort kontakten och klippa kablarna till tillhörande plugg. Placera dem i botten av kabbet där allt skräp brukar hamna, de tillför inget annat än problem.
Skarva på en bit(ca 10cm) silikonkabel och krympslang sedan löda fast det direkt på kortet.



Kabeln jag köpt är från kjell & co, den är bra men dyr. Det går givetvis att hitta mycket billigare silikonkabel beroende på vilka butiker man bor nära.


Göra precis samma ska på andra sidan.


Montera tillbaka med något extra buntband så kablarna inte fastnar eller blir översträckta.

6
Flippersnack / Flipper på Liseberg?
« skrivet: maj 11, 2015, 01:22:33 »
Inga nyheter än tyvärr.

7
Hårdvara / LOTR destroy the ring problem
« skrivet: december 12, 2014, 20:44:45 »
Har också funderat på det. Den switchen känns helt onödig, först tänkte jag att spelet drar säkert nytta av att veta ifall den har gått igenom ringen eller ramlat ned. stoppa timers i modes eller att magneten i ringen är självreglerande och lär sig att suga in kulan när man startar modes och inte spotta den åt fel håll som den gör ibland. Men allt sådant borde den kunna få reda på vid switchen ovanför gimli vuken.

8
Hårdvara / LOTR destroy the ring problem
« skrivet: december 12, 2014, 20:06:01 »
Efter man skjutit in kulan i ringen och strax innan den kommit ut i sicksack rampen, där inne i böjen bakom spelplanen finns en microswitch som måste triggas, när gollum har ringen och man ska förstöra den.

9
Flippersnack / STTNG mod
« skrivet: oktober 04, 2014, 02:08:20 »
Nja allt är kul att göra en gång, skulle inte vilja producera några större upplagor. Lödde dock ihop en till som blev lite mer genomtänkt. Har inte hunnit testat den än men tänkte ge den till BOZ om han vill ha den i sitt startrek.
Annars tycker jag du kan bygga en själv, allt blir roligare om det är egengjort. meningen var lite att någon kanske ville kopiera den eller göra någon variant på den. är det några delar ni undrar över vart jag beställt från kan jag nog leta fram det.

10
Flippersnack / STTNG mod
« skrivet: oktober 04, 2014, 01:57:50 »
Det är garanterat samma spel :) Imponerande att du kunde känna igen det. Prisutvecklingen har gått ganska bra för det spelet, gav 27000 för det. Men den har fått färgdisplay och lite annat där emellan

11
Flippersnack / STTNG mod
« skrivet: oktober 03, 2014, 23:46:04 »
Tänkte att det kanske finns intresse för mitt projekt. Det kanske inspirerar någon att göra något häftigt eller så kanske det är intressant att läsa vad folk  kan tänkas göra med sina spel.

Iden kom till mig för något år sedan när jag spelade AC/DC och blev helt fascinerad av att beroende på vilken låt som valdes ändrade belysningen på spelplanen färg, känslan det tillfördes var enorm. Jag började spåna på ifall det skulle fungera bra på äldre spel. Det passade senare bra med mitt nyligen inköpta Startrek TNG som redan var ganska moddat av den förra ägaren.

Idén var att varje uppdrag har en egen färg och stora delar av spelplanen tänds upp i samma färg som lysdioden till respektive uppdrag när den går att starta eller är aktivt. Jag började planera upplägget och skissa på hur jag ville ha det. Jag har tidigare pillat lite med mikroprocessorer och neopixlar(WS2812B), RGB leds som man kan klippa pixel för pixel, styra varje pixel individuellt och allt vi en pinne på mikroprocessorn, med snabb uppdateringsfrekvens.

Jag köpte på mig lite leds i olika färger och placerade ut på dem bland uppdragslamporna. Det slutade med att det blev en regnbågsliknande övergång mellan lampornas färg, även om jag tyckte att vissa uppdrag inte passade i färgen den blev tilldelad, var det för obehagligt att titta på dem om det var för hejkon bacon mellan färgerna.


Jag kopplade in en mikroprocessor med tre potentiometrar och ett simpelt program där jag kunde ratta på de olika potentiometrarna för en rgb färg på slingan. när jag hittade en färg som stämde överens med lampan på ett mode så noterade jag  värdet från datorn.


Första planen var att läsa av lampmatrisen från cpu´n i flippret för att ta reda på vilket uppdrag som är aktivt. Jag ändrade mig senare och kopplade in mikroprocessorns ingångar parallellt över lamporna via optokopplare. Dels för att jag kunde isolera mikroprocessorn från övriga spelet och inte vara rädd för att råka kortsluta cpu´n i spelet , samt att det bara behövs 8 ingångar och då kan allt läsas av i samma register och sparas i en byte på ett smidigt sätt.

Sedan var det bara att sätta igång att bygga en prototyp. Klippa isär pixlarna från led slingan och placera ut dem. Jag satte ut 8 pixlar på ställen där de kunde lysa upp under spelplanen.  två mellan vardera target bank ovanför slingshotsen, en under Q, time, start mission och nuteral zone. Jag använde kardborreband för att fästa pixlarna och smältlimmade lödpunkterna, så de inte skulle kortslutas om de ramlade loss. Först var det bara tänkt som en temporär lösning så jag kunde flytta om dem lätt. Men de sitter väldigt bra så det är möjligt det blir permanent.


Nu var det bara programmet för att styra pixlarna kvar. jag valde att använda en Arduino Nano, Den är liten och har bra placerade och tillräckligt många pinnar. Ni kan läsa igenom min kod med kommentarer här.



Även en kort video.

Problem jag stött på under resans gång:
Lampmatrisen gav inte ut 0v när en lampa var släckt utan ibland 3-4.5v, samt 16v(borde varit närmare 18v) när de var tända. Det tog mig irriterande lång tid innan jag plockade fram oscilloskopet och märkte det. Jag satte mig då med ett justerbart nätaggregat och en potentiometer(justerbart motstånd) kopplat till en optokopplare, som på andra sidan var kopplat till mikroprocessorn. Sen justerade jag motståndet tills jag hittade ett stabilt värde. 18kohm blev perfekt. Då kom inga signaler fram under 6v och en klockren signal vid 16.


För klen ström. Pixlarna ändrade färg fel och ibland blinkade de fram och tillbaka utan det nya färgvalet verkade fastna. Det tog mig 3 veckor av att förlänga koden av specialfall som jag trodde uppstod tills koden blev för lång och oläslig. Då skrev jag om den från början tills den också blev för krånglig och jag fick börja om igen. Var även rädd för att jag hade klantat mig när jag använde RX/TX som ingångar, som man vanligen försöker undvika att använda på en arduino. Så höll jag på tills jag började byta pixlarna och kablarna mm. Till slut visade det sig att regulatorn på mikroprocessorn inte kunde leverera tillräckligt med ström, när den omvandlade spelets 12v till 5v. Samt att vägguttag-usb omvandlaren jag också hade testat med från kina inte höll vad den lovade. När jag testade med en original till min telefon så fungerade allt utmärkt och jag kunde dra en suck av lättnad. Därefter köpte jag en 12-5v omvandlare som kan monteras i spelet.


Framtida förbättringar. Hade mest tänkt att spela skiten ur spelet för ett tag framöver. Men börjar det krypa i fingrarna har jag haft planer på att peta in ett par pixlar i de övre bumprarna och göra så att pilarna som visar vart man ska skjuta i ett uppdrag lyser i samma färg som uppdraget, samt montera en slinga under kabinettet. Annars funderar jag på att göra något liknande projekt på mitt Shadow.

12
Hårdvara / Sopranos flipprar tappar strömmen
« skrivet: december 10, 2013, 15:36:23 »
Att bygla bort EOS switcharna är aldrig att rekommendera och kommer nog inte göra skillnad i detta fallet, utan troligtvis resultera i fler säkringsbyten trasiga trissor och svettiga spolar.
Flipperspolen har bara en lindning och EOSen modifierar bara pulserna till spolen, jämfört med WMS spel med 2 lindningar i spolen där EOSen switchar stömmen mellan lindningarna.
När jag mätt med oscilloskop innan trissan så är pulserna fina och efter trissan ser de sämre ut än på motsatt flipper som fungerar som den ska.  Tycker fortfarande du ska börja med att byta trissan, men kolla även så att spolen inte är av fel typ eller bränd samt att EOS switcharna reagerar i testmenyn.

13
Hårdvara / Sopranos flipprar tappar strömmen
« skrivet: december 09, 2013, 11:33:12 »
På Stern spel har varit med om att flippern skjuter tillbaka kulan när den kommer med hög fart, är E.O.S switchen samtidigt dåligt inställd så viker sig flippern helt. Har alltid fungerat efter att jag bytt transistorn tillhörande flippern. Brukar alltid först korsbyta transistorn med den andra flippern för att se om felet följer med, men för dig gäller det båda flipprarna vilket får mig att tro att det kanske inte är där felet ligger. Har du en ny transistor är det en lätt sak att testa, annars kan man ta en på kortet som är "not used" eller byta med en som går till någon mindre viktig spole

14
Flippersnack / Spelpass på Liseberg
« skrivet: juni 03, 2013, 19:28:56 »
Jo det har jag. Det är tyvärr så att det är mycket annat som går sönder och behöver lagas, men  all tid jag får över lägger jag på att fixa till flipperspelen.

15
Flippersnack / Spelpass på Liseberg
« skrivet: juni 03, 2013, 01:01:44 »
Tack CKR, fixar T3 imorgon.

Sidor: 1 2