Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - rasmadrak

Sidor: 1 2 3 ... 24
1
Flippersnack / P3 Pinball - Börjar se intressant ut!
« skrivet: november 19, 2013, 15:31:07 »
P3 Pinball - Pinball News

Tycker det börjar se riktigt intressant ut.
Framförallt gillar jag tanken på att kunna ha lite snyggare bakgrund på bordet, t.ex med "riktig" eld istället för en målad fackla osv. Vet inte hur spännande själva konceptet med att byta ut överdelen av spelplanen är, men man vet aldrig. Det kan ju bli något bra av det också! :)

2
Flippersnack / Bioshock-flippret
« skrivet: september 24, 2013, 14:40:24 »
Tackar! :D

Håller på att utvärdera olika sätt att styra regelverket på just nu, men det är rätt kul nu när man kan starta spelet och spela lite, hehe. :)
Sen tror jag att det blir enklast att implementera regel efter regel med de animationer och ljud som krävs för just den regeln. Att lägga in allt på en gång blir lätt väldigt oöverskådligt...

3
Hårdvara / DMD Extender
« skrivet: juli 18, 2013, 00:11:41 »
Tjo!

Såg en kul grej på Pinball News.
En pass-through enhet för att visa displayens innehåll på en extern skärm med HDMI. På så sätt skulle man kunna byta ut sin DMD mot en vanlig billig LCD-skärm t.ex.

http://www.pinballnews.com/learn/dmdextender/index.html

4
Flippersnack / Bioshock-flippret
« skrivet: juli 04, 2013, 12:21:53 »
Nu börjar flippret faktiskt likna något... :)

http://poormanspinball.blogspot.se/2013/07/backtrackback-on-track-i-mean.html

Ni som följt min blog är ju medvetna om min formsvacka med ett upphåll från byggande i ett par månader, men nu är det inte många dagar kvar innan hårdvaran är klar och spelprogrammeringen kan ta vid!

Grymt!

5
Flippersnack / BioShock flipper - hjälp med regler m.m
« skrivet: april 28, 2013, 14:19:27 »
Sådär!

Vad tror ni om detta?
Personligen så känns det snudd på perfekt - spelet blir indelat mer eller mindre i tre kapitel där varje kapitel avslutas med sin egen mini-wizard etc. :)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16857922/BioShock%20-%20Rulesheet.xls

6
Flippersnack / BioShock flipper - hjälp med regler m.m
« skrivet: april 28, 2013, 12:51:34 »
Ah, där kläckte jag det! :D

Det finns ett steg (väldigt viktigt i.m.h.o) som jag missade och som naturligtvis måste få bli mini-wizarden istället - Becoming a Big Daddy.
Där ska man samla olika delar till dräkten och måste hålla en little sister vid liv hela tiden.

Så det blir lite omstrukturering för att det ska bli kronologiskt korrekt, men kommer bli grymt oavsett!

7
Flippersnack / BioShock flipper - hjälp med regler m.m
« skrivet: april 28, 2013, 12:23:00 »
Yes, fast jag har redan ett liknande sådant timed-mode.. :)

RAPTURE -

Spell R-A-P-T-U-R-E to start.
During the mode walls/windows are constantly breaking and things are flooding. Shoot the flashing targets to avoid drowning, each hit is 1 000 000 and doubled for each following shot. Failure to do so ends the mode. After 7 shots the mode is completed and an additional 25 000 000 is awarded.

Nedsläckningen av spelplanen kommer innan del-Wizarden också. :)

Fast det var dock ingen dum idé med att man måste fylla på olika mätare med olika skott för att hålla spelet igång? Men det är ju dock tråkigt att göra en ren rip-off. :P

Får klura på något!

8
Flippersnack / BioShock flipper - hjälp med regler m.m
« skrivet: april 26, 2013, 21:43:32 »
Då är regelverket uppdaterat. Wizard-modesen finns i en separat flik för de nyfikna. :)

Sista Wizard-modet har jag lite fantasibrist på... Vet inte riktigt vad mer man kan göra där, men tanken är att ljus, ljud och animationer kommer stå för det mesta av upplevelsen under det modet (Staden går åt pipan...)

9
Flippersnack / BioShock flipper - hjälp med regler m.m
« skrivet: april 26, 2013, 17:02:49 »
Kul att denna tråden fick sig ett litet uppsving! :D
Regelverket på dropboxen är dock inte helt uppdaterat (som i alls på sistone) utan jag har en lokal mer uppdaterad version. Så en del saker har justerats och en del saker är tillagda.

Ska försöka summera lite kommentarer:

Bonus -
Har planerat att ha en relativt kraftig bonus så man bl.a får lite extra spänning i multiplayer där man kan ligga bakom 1'an under spelet för att sedan sticka förbi när kulan drainat etc.

AD/HD-fria modes -
På en del av mode'sen får man bl.a en varning att inte skjuta kulan. Ifall detta inte efterföljs så låses kulan av magneten en tid och ens värdefulla bonuspoäng  rinner ut i sanden under denna tiden. Ganska många av modesen är planerade (kan hända att jag inte förmedlat den "bilden" dock)  att vara lite mer 'sikta-och-skjut' än 'ösa-på-för-kung-och-fosterland'. :)
Jag är personligen mer förtjust i spel som har ett bra flöde, men som inte är allt för snabba. Sharpshooting ftw.

Shotmap -
Gjorde för en tid sedan en shotmap när första utkastet planerades och drog då streck från flipprarna mot respektive target, ett streck per träff som krävdes etc. Fick en ganska jämn bild och de flesta områden bortsett från visa mål har flera vägar in till dem så det borde öka variationen lite.

End-mode:
Of course! :D
Tog medvetet inte med det i den publika rulesheeten eftersom det inte ska vara en spoiler... Har för avsikt att ha två wizard-lägen, ett som de flesta kommer att kuna nå "a.k.a bossfighten" sen en riktig wizard när man klarat allting etc. Epic points ahead!

Uppgraderingar m.m -
Det kommer finnas möjlighet att välja hur man vill spela, dels genom att rädda eller döda little sisters (ena sättet bygger upp en direkt reward, andra en potentiellt kraftigare men mer riskabel) samt olika uppgraderingar av bumprar, slingshot, targets, spinners etc. Vilka plasmids man lyckas samla på sig har också betydelse samt hur dessa används.

Profiler -
Det är ju poppis med profiler och achievements men det betyder ju inte så mycket om inte det går att jämföra sig med någon annan. Så jag klurar på ett enkelt inloggningssystem när man startar ett nytt spel. Det skulle även vara möjligt att ta bort spelare som inte påbörjat sitt spel ifall man hetstrycker för många ggr på startknappen vid ett nytt spel t.ex. Inloggning skulle helt enkelt funka genom att man trycker en gång på startknappen för att lägga till en spelare och sedan en gång till och håller inne för att välja profil eller ta bort ett konto t.ex.  

Sist men inte minst -
Jag är lite orolig att man inte kommer kunna/hinna spela igenom hela spelet på en sittning så jag funderar på en form av save-funktion för singleplayer-läget. Dvs - innan man skjuter upp kulan så kan man spara sin profil och fortsätta därifrån nästa gång man startar ett (singleplayer)spel med samma profil. Eftersom achievements sparas per konto så kan man annars sikta in sig på att få alla "Locations" en dag, och alla "Little Sisters" en annan dag osv. Eventuellt kan man ju då tillåta att samma spelare till slut tillåts nå Wizard-läget utan att man spelat igenom hela spelet i ett svep (dock så får man ju inte lika episka poäng).

Mot bakgrund att det är ett hemmaspel -  
Låter något av ovanstående allt för konstigt? :)

Kanske borde lägga upp en uppdaterad variant av regelverket...

10
Övrigt / Läskigast på länge
« skrivet: mars 04, 2013, 14:14:59 »
Haha! :D

11
Flippersnack / BioShock flipper - hjälp med regler m.m
« skrivet: januari 14, 2013, 14:03:38 »
Hur menar du nu? :)

I området mellan vänster ramp och bumprarna kommer det stå en stor animerad figur så där är det stopp. Har funderingar på att stoppa i en magnet i gubben också, men är osäker ifall man kan göra den tillräckligt kraftfull och så liten som jag vill ha den.

Den enda lediga ytan är i princip mitt på spelplanen, om man skulle ha någon form av TDK kran som svänger ut från sidan av spelet osv.
I övrigt så är alla vinklar och vrår täckta. :)

Edit:
Har även en byggarblogg ifall någon inte kikat på den: http://poormanspinball.blogspot.com

12
Flippersnack / Pinballarcade (Nytt flipper sim :))
« skrivet: januari 12, 2013, 23:58:41 »
Tycker det är väldigt märkligt att de inte gjort det valbart med "kabinet-läge"... Som programmerare tycker jag att det borde räcka för dem att sänka FOV'en och flytta kameran då hela spelet redan är i 3D?

Men som sagt - med PC versionen lär det inte dröja länge innan någon hittar kommandona för att göra just detta. :)

13
Flippersnack / Pinballarcade (Nytt flipper sim :))
« skrivet: januari 12, 2013, 20:07:08 »
Jag tycker det är bäst på Xbox360... ;)

14
Flippersnack / BioShock flipper - hjälp med regler m.m
« skrivet: januari 10, 2013, 19:41:04 »
Det kommer helt klart vara möjligt, varje lampa styrs individuellt. :)
Klurar mest på vad själva mode'n ska gå ut på...? Det visuella brukar lösa sig själv, men en nedtoning av spelplan i början på New Years Eve är givet! :)

Å andra sidan.. det är ju ett flipperspel. Det går ju inte att variera hur mycket som helst och i slutändan är det ju ändå en switch som ska aktiveras någonstans för att man ska komma vidare. :D

15
Flippersnack / Spelhallar i Göteborg
« skrivet: januari 10, 2013, 12:16:37 »
Dem hade spel in på 2000-talet också, spelade där för några år sedan... men inte längre (mig veterligen). :(

Sidor: 1 2 3 ... 24