Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Micke K

Sidor: 1 2
1
Köpes / MPU och SDU till Gameplan
« skrivet: april 26, 2012, 19:47:23 »
Nu har det löst sig, tack vare Score :-)

2
Köpes / MPU och SDU till Gameplan
« skrivet: april 25, 2012, 20:01:50 »
Score. Klart intressant. Vad vill du ha för CPU'n och SDU'n? Eller kanske hela spelet? Det finns nog fler delar jag kan ha nytta av. Jag finns straxt utanför Norrköping och jobbar i Linköping emellanåt så det är inga problem att komma förbi och hämta det.

3
Köpes / MPU och SDU till Gameplan
« skrivet: april 22, 2012, 20:05:34 »
Erik, korten från Coney island går att använda i en Star trip, men jag tycker det vore synd att skrota Coney'n för att rädda en Star trip. Fast, det är precis vad jag gjort... Min Coney har fått donerat sina kort till Star tripen. Men Coney'n är i väldigt dåligt skick och Star tripen är i mycket bättre skick, därför fick det bli så. Men man kan ju inte ge upp en maskin utan att försöka, kan jag få tag i en MPU och SDU så kan jag kanske få snurr på båda maskinerna. ( finns lite bilder på Coney'n här: http://pin-fix.blogspot.com/2011_09_01_archive.html )

DAH, om du skulle råka hitta en MPU så är jag intresserad och skulle du också råka hitta en SDU, solenoid driver, så skulle jag behöva den också då båda korten saknas i den maskinen jag har.

Edit:
Rättat länken...

4
Köpes / MPU och SDU till Gameplan
« skrivet: april 20, 2012, 15:59:34 »
Jag är på jakt efter ett MPU1 eller MPU2 kort och ett SDU kort till ett Gameplan Star trip, som saknar båda korten. Fungerande MPU kort går nog inte att uppbringa men kanske någon har ett trasigt kort liggande som ni gett upp på?

5
Hårdvara / Star Trip MPU
« skrivet: december 06, 2014, 20:13:13 »
Jag har lagat några Gameplan MPU-2 för en tid sedan, ditt kort är en MPU-1, men de båda liknar varandra i konstruktionen. Största, eller kanske enda, skillnaden är antalet platser för ROM, två på MPU-1 och tre på MPU-2.
På alla korten jag lagat har ROM:arna varit felaktiga så processorn har inte haft ett riktigt program att dra igång. Mäter man med oscilloskop på adress och databuss så finns det en massa aktivitet, men processorn har spårat ur och kör bara skräpkod och inget fungerar som det skall.

Lösningen var att ersätta de ursprungliga ROM kretsarna med 2716 EPROM. Filerna att bränna i prommarna finns att hämta på ipdb.org.Det finns flera bra guider på nätet som beskriver hur ett MPU-2 skall byglas om för att köras med EPROM men jag har inte hittat någon som beskriver MPU-1. Men med hjälp av schemat bör det kunna gå att lista ut vad som skall göras.

Här är en fantastiskt bra guide för MPU-2, mycket av det som står där gäller också för din MPU-1: Länk  

Nu är jag ju inte 100 på att det är ROM kretsarna som är problemet på ditt kort, men jag tror att risken är stor. Ett första steg är att mäta aktiviteten på adress och databuss, finns det aktivitet så skulle jag ha bytt till EPROM för att vara säker på att det finns ett riktigt program för  processorn.

6
Hårdvara / Problem med LOTR.
« skrivet: september 29, 2014, 10:50:47 »
Det är definitivt skillnad på kulor och kulor. Jag har haft problem med magnetiserade kulor i ibland annat Dirty Harry och X-Men. Det kan ge lite olika symptom men det som ställer till mest irritation är när de fastnar i bolltråget och inte rullar ned som de skall. Det finns en plastbit att köpa som skall läggas i botten på tråget, men jag har inte provat den så jag törs inte säga om den hjälper eller ej. Det andra symptomet jag haft är att kulan ligger kvar på magneten efter att den stängts av och man måste stöta till spelet för att få loss den. Flipperkulor tillverkas av olika stållegeringar och de har olika egenskaper när det gäller att behålla magnetisering. Jag har köpt low magnetic kulor från pinballcenter.eu och de har fungerat prickfritt (art. No 05021). I DH stoppade jag först i standard kulor och spelet blev i stort sett ospelbart efter ca en vecka, det har nu gått i mer än sex månader med low magnetic kulorna utan några som helst problem. De magnetiserade standard kulorna kunde jag lägga fyra i rad och dra i första kulan och de andra tre följde snällt med. Jag provade att avmagnetisera dem med en avmagnetiseringsslinga för bildrör och efter det kunde jag inte få kulorna att hänga ihop med varandra. Men efter att de bara legat för sig själva ett par dagar så var magnetismen tillbaka. Just nu jobbar jag med en Demolition man och innan jag plockade ned den såg jag att kulan för det mesta hängde kvar i cryo claw magneten efter att den stängts av så att man fick stöta till spelet lite lätt för att få den att släppa, jag har sett samma fenomen i en PAPA video också. Den här maskinen skall också få low magnetic kulor när den är klar, så bör det problemet vara avhjälpt. För en tid sedan hade jag också en The Shadow där jag var helt säker på att det var magnetiserade kulor som var problemet. När magneten som fångar kulan vid locken stängdes av så hängde kulan kvar någon sekund innan den släppte. Det som skall hända är att kulan rullar nedåt till opton registerar att den rullat bort och då skickas det på en puls på magneten och kulan slungas in i inner sanctum. Nu fick jag istället felmeddelandet Opto bad i magnet testen eftersom CPU’n antagit att kulan rullat bort men opton fortfarande indikerade att kulan låg kvar. I det läget fälldes inte heller droptavlan som blockerar vägen in i inner sanctum ned. Det blev en hel del olika knepiga symptom av det. Här antog jag att det var magnetiserade kulor som var orsaken men nya kulor löste inte problemet. Felet visade sig istället vara att kulan fångats på exakt samma punkt under alla år och det hade uppstått en liten grop i spelplanen där kulan låg kvar. Lösningen var att flytta magneten under spelplanen någon millimeter sedan var problemet löst. Men oavsett vilket, finns det magneter på spelplanen så använd low magnetic kulor för att vara på den säkra sidan.

7
Hårdvara / WCS 94 - Hilfe bitte!
« skrivet: mars 25, 2014, 21:48:10 »
Felmeddelandet som det andra CPU kortet ger betyder att samtliga opto switchar är ur funktion. Men det kan å andra sidan bero på att du kanske har en mjukvara i CPU'n som inte matchar spelplanen. För att vara säker på att felsöka på något som skall fungera så skulle jag satt tillbaka den ursprungliga CPU'n och fokuserat på switchtesten. Den borde visa vilken eller vilka switchar som inte fungerar. Kolla varje switch för sig och se att det inte är fler än en som ändrar status på displayen, påverkas fler på en gång kan du ha en trasig diod i switchmatrisen. Kolla då dioderna på de switchar som sitter i samma rad och kolumn i matrisen som den switch du testar.

Om det är optoswitchar som inte fungerar så kolla att matningen du mätte i backboxen kommer fram till opto switchen. IR dioden i opton kan du kolla med hjälp av en digital eller mobil kamera. Man ser inte IR ljuset själv men på bilden i displayen på kameran syns det som en ljus fläck.

Om switchmatrisen beter sig konstigt och det inte finns något uppenbart fel ute på spelplanen så skulle jag gjort testet på pinwiki jag skrev om tidigare, för att vara säker på att CPU?n är OK.

Sånna här fel är det bästa jag vet, där man får fundera lite för att komma fram till vad det är som bråkar. Skriv och berätta vad switch testen gav så jobbar vi vidare utifrån det, om du inte redan löst problemet då :-)

8
Hårdvara / WCS 94 - Hilfe bitte!
« skrivet: mars 09, 2014, 20:07:50 »
Hur ser det ut i switchtesten? Om inte någon av bolltrågets optos reagerar så testa switchen vid uppskjutaren, den ligger i samma kolumn i switchmatrisen. Om inte den heller reagerar så skulle man kunna misstänka U20 på CPU kortet. Det är ganska enkelt att testa switch matrisens elektronik på CPU'n, följ instruktionerna i stycke 4.16.3 Switch Matrix Problems på pinwiki      Länk. Efter den testen vet man om felet ligger på CPU'n eller ute på spelplanen.

9
Hårdvara / Recel SS-spel
« skrivet: mars 07, 2012, 13:35:45 »
Här finns lite infomation om Recel och en del PDF dokument som kanske kan vara till hjälp: www.flippers.be/recel.html

10
Hårdvara / Corvette LT-5 multiball
« skrivet: november 14, 2010, 12:46:31 »
Jag var ute och tittade på spelet nu på morgonen. I menyn hittade jag en inställning som heter Lock Difficulty, den stod på Medium (factory setting). Jag ställde om den till Extra easy och provspelade. Då var LT-5 lock aktiv hela tiden och bollen låstes snyggt och prydligt när man skjutit upp i motorn. Jag återställde till Medium, och då blev spelet helt OK igen. Det måste ha varit något korrupt data i minnet som förorsakade att det strulade.

11
Hårdvara / Corvette LT-5 multiball
« skrivet: november 10, 2010, 21:23:37 »
När man skjuter upp bollen i motorn så låser den grinden och skakar runt bollen en stund innan den släpps ut igen, så på något sätt registreras det att bollen gått upp i motorn. Jag har för mig att det sitter ett par switchar i rännan nedanför motorn straxt innan koppen. De skall nog hålla koll på antalet låsta bollar. Men kanske också berättar för CPU'n om bollen kom från motorhållet eller trillade i koppen från loopen. Kom bollen från loopen borde den spottas ut och inte låsas, så det kan kanske vara någon av dessa switchar?

12
Hårdvara / Corvette LT-5 multiball
« skrivet: november 10, 2010, 11:07:49 »
Jag tar och kollar switcharna runt motorn, så får vi se om någon av dem kan vara orsaken. Jag har inte spelet kvar på verkstaden, så det får bli ett hembesök. Jag funderade annars på om det kan finnas någon inställning för sannolikheten att få multiball. Det är ju annars ganska enkelt att få till multiball, ett varv i loopen och upp i motorn så är bollen låst.

13
Hårdvara / Corvette LT-5 multiball
« skrivet: november 09, 2010, 21:16:47 »
Det märkliga är att trots att LT-5 lock blinkar blir inte bollen låst, den trillar ned i koppen från motorn som den skall men kickas ut på spelplanen igen. Men det är inte alltid det blir så, bollen blir låst ungefär en gång av tio, då får jag också animeringen på displayen och en ny fin boll att spela med. När bollen kickas ut ur koppen blinkar också den röda flashern ovanför, så processorn verkar vara medveten om att bollen ligger i koppen och skall kickas ut. Om det vore fel på switchen i koppen borde det ta ett tag innan ball search funktionen sätter bollen i spel igen.    

14
Hårdvara / Corvette LT-5 multiball
« skrivet: november 09, 2010, 20:36:00 »
Jag blir inte riktigt klok på LT-5 multiball i ett Corvette jag lagat. LT-5 lock blinkar på spelplanen men när man skjuter upp bollen skakas den runt och släpps ut i koppen nedanför och kickas ut spelplanen igen. I bland blir bollen låst i koppen och DMD'n visar en boll som parkeras i ett garage, jag ser inget direkt mönster i när den blir låst och när den kickas ut igen. Är det någon som vet om det här är normalt betende eller vilka regler som gäller för LT-5 multiball?  

15
Köpes / 2716 EPROM
« skrivet: oktober 02, 2010, 21:43:01 »
Jag hittade Farnell's EPROM när jag började leta för ett tag sedan, men tyckte de var lite väl dyra. Hadde hoppat att någon skulle ha ett i skrotlådan som kunde vara till salu för ett bra pris :-)

Sidor: 1 2