Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Demian

Sidor: 1
1
Hårdvara / Droptarget AFM
« skrivet: januari 25, 2014, 12:41:24 »
Nu såg jag att det sitter en liten fjäder vid droptargeten som ska hålla emot då den träffas av kulan. Jag ska prova spänna upp den lite.
Det lutar åt att det var felet...

2
Hårdvara / Droptarget AFM
« skrivet: januari 25, 2014, 12:30:21 »
Tack för svaren!!

Jodå, switchen reagerar direkt. Switchen har ju en dubbelfunktion, den ska starta ljudet som simulerar "tefatsträff" och ljudet startar direkt då jag aktiverar switchen, men det känns som att signalen blir fördröjd till solenoiden.

-Leif, ok då ska det ju nog vara så. Då ska jag prova att justera switchen engång till.

Men om du petar på din droptarget, åker den ner väldigt lätt eller får du trycka till den lite. Det känns som ganska logiskt att den måste åka ner såpass trögt att den hinner dämpa kulans fart. Annars är det nog fysiskt omöjligt för droptargeten att stoppa kulan. Kulans fart är nog 1meter/sek och då har den ju passerat för längesedan om det tar ca 1 sek för droptargeten att åka upp.

Min droptarget åker ner väldigt lätt, då jag petar på den.

Hursomhelst, tack för svaren.

3
Hårdvara / Droptarget AFM
« skrivet: januari 24, 2014, 19:55:53 »
-INK, Nej, den åker upp efter ca 1 sekund efter att den blivit träffad.

-Agassi1970, Så fort jag petar på den, så åker den ner. Den glider ju av spärren och fjädern drar ner den. Den träffar microbrytaren, som ger signal till spolen som drar upp den igen.

Då jag tänker efter är det ju nått som måste hålla droptargeten uppe innan tefatet är förstört.

Om den åker ner då den blir träffad, så är det nog teoretiskt omöjligt att den ska hinna tillbaks upp och stoppa kulan.

4
Hårdvara / Droptarget AFM
« skrivet: januari 24, 2014, 14:26:17 »
Droptargeten åker ner fort, men åker upp för sent. Så långt har jag kunnat ställt diagnosen nu.

Den åker alltså upp fort, men det känns som att signalen från det att brytaren klickar, till att spolen får signalen är fördröjd ett antal tiondelar.

Men det ska kanske vara så????

Får du in en ren träff på droptargeten, så ska kulan släppas förbi??

Vad tror ni?

5
Hårdvara / Droptarget AFM
« skrivet: januari 22, 2014, 22:18:57 »
Nej, då jag träffar den åker den ner såpass fort att jag inte hinner se, men det tar ca en sekund innan den är uppe igen.

Det kanske är spolen som skjuter tillbaka den för långsamt?

Det verkar ju vara ett vanligt fenomen att kulan smiter förbi. Det har ju hänt några gånger då man spelat på utställda spel.

Vad tror ni?

6
Hårdvara / Droptarget AFM
« skrivet: januari 22, 2014, 13:39:44 »
Jag antar att det är ganska lätt problem, men då jag inte har skruvat alltför mycket flipper, så måste jag fråga.
Droptarget i mitten på skeppet släpper ner kulan nästan varje gång jag träffar.

Hur funkar den egentligen?

Jag har fått för mig att då den träffas, så åker den ner nån tiondels sekund, men att den åker upp lika fort, just för att inte kulan ska släppas förbi. Nu verkar den för långsam, så kulan släpps ofta förbi.

Min teori har varit att brytaren som aktiverar spolen suttit för långt ifrån, eller att fjädern, som drar ner droptargeten har varit för slapp, men det har inte blivit nån skillnad.

Nån som har nått tips?

7
Flippersnack / Flipper fest/träff/tävling i Dalarna
« skrivet: april 30, 2013, 01:18:43 »
Jag måste också tacka för lördagen. Helt fantastiskt!

Det var en ära att få kika förbi.

Det tog ett tag att smälta intrycket av att bemötas av 50st blinkande flipperspel :)

8
Hårdvara / WW Highscore:n försvann
« skrivet: mars 01, 2005, 12:04:46 »
Tack för det snabba svaret. Det är fixat nu. Så nu är det väl bara börja nöta highscore igen :-(

9
Hårdvara / WW Highscore:n försvann
« skrivet: februari 28, 2005, 22:49:41 »
Vi spelade just lite på mitt White water, men så hände det nåt skumt.

Rivermasterns score finns kvar, men resten av platserna försvann och det blev standardvärden istället typ REX 90 000 CG 120 000.

Vad hände? Går det få tillbaka rätt highscore?

10
Hårdvara / Ytterligare en fråga om flipprarna i WW
« skrivet: februari 19, 2005, 14:06:29 »
Man tackar!!

Det var lite chansköp. Hade inte spelat White Water tidigare, men jag fick tips om att det skulle vara ett prisvärt och bra hemmaspel.

Jag är lite förvånad över att det inte är mer populärt dvs dyrare inköp. Det var ju ett riktigt roligt spel.

11
Hårdvara / Ytterligare en fråga om flipprarna i WW
« skrivet: februari 19, 2005, 00:53:45 »
Jag hittade just felet. Det var ett löjligt enkelt fel. En lödning hade släppt vid spolen.

Tack för länken. Jag misstänker att den kan behövas framöver för att lära sig lite om felen som nog kommer uppstå...

// Demian Sjöberg

12
Hårdvara / Ytterligare en fråga om flipprarna i WW
« skrivet: februari 18, 2005, 21:53:04 »
Jag köpte just mitt första flipperspel, ett White Water för två dagar sedan. Jag har i princip bara spelat en kväll och nu har den högra nedre flippern lagt av.

Jag har aldrig skruvat med flipperspel tidigare, men ska väl kunna lösa det här med er hjälp.

Min mulitmeter ligger på jobbet, så jag har inte mät hurvida den får ström eller inte.

Är det nån som har tips om vad jag ska kolla efter och vad det ska vara för värden om jag ska mäta upp komponenter.


// Demian Sjöberg

13
Flippersnack / Handikappsystem i tävlingar
« skrivet: december 22, 2004, 20:00:31 »
Intressant det här. Jag och en polare diskuterade det här med handikapp för nån dag sedan.

Jag tror att det är viktigt med nåt system för att underlätta för nykomlingar.

Nu har inte jag spelat flipper så länge, men jag upplever att det är tunt med nybörjare.De flesta har nog hållt på några år, och det borde finnas en anledning till att det inte fylls på med nytt folk.

Jag jobbar hårt med att få folk till att börja flippra. De flesta är ju positiva, men då det gäller tävlingar säger de flesta stopp.

Jag själv är inte heller så sugen på tävlingar. Det är ju inte så roligt att få stryk match efter match.

En ide jag har är väl ganska enkel. Om vi tar kvälls-VM tävlingarna i Stockholm som exempel, så brukar det ju vara 32 pers. De lottas in i 8 grupper med fyra pers i varje.

Då skulle det ju vara ganska enkelt att ha två B-grupper där de sämst rankade inför tävlingen hamnar. De behöver ju sedan inte ha möjligheten att spela ett slutspel med de andra ens. Den som vinner B gruppen är nog väldigt glad ändå.

Jag har provat att spelat en månadsfinal i Stockholm, och det kommer jag nog inte göra igen det närmaste året iallafall. Där är det alldeles för seriöst, och jag skulle aldrig rekomendera en nykomling att göra det. Det skulle bara få dom att tappa sugen.

Att spela en månadsfinal i Gävle, där jag själv kommer ifrån, har jag inte heller haft en tanke på, men börjar ni med ett nytt spelsystem, så kommer jag att vara där, och jag kommer nog att kunna lura med mig ett antal personer isåfall.

Sidor: 1