Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - GGG
Sidor: 1 ... 4 5 6 7 8 ... 27
76
« skrivet: november 10, 2008, 20:31:29 »
Borde inte en rubber protector ligga under Mjukvara?
(Ja, jag har gått Replicants Taskiga-ordvitsar-kurs.)
77
« skrivet: november 01, 2008, 10:24:54 »
Är det nån som ska bli putt på Hagman är det väl jag, som tog fram "det puckade" upplägget 2004 och 2005. Tack och lov bryr jag mig bara om sakligt uppbyggd kritik med grund. (Och: det som kallades "förkval" var en del av slutspelet, även om det innhöll ordet kval.)
Det absolut viktigaste med tävlingen är att alla ska ha samma chans från början och att alla känner till förutsättningarna. Hur resan ser ut fram till finalen är upp till tävlingsledningen. All kritik om att vissa får gräddfil är fullständigt ointressant så länge det kan motiveras av tävlingsledningen. Upplägget var känt från början: kvala bra så får du fördelar, kvala sämre så får du inte fördelar (eller missar slutspelet).
Jag hoppas den här diskussionen kan få självdö nu, den har tagit alldeles för mycket energi redan.
78
« skrivet: oktober 31, 2008, 11:57:15 »
Eftersom jag insett att jag är författaren till många av reglerna kan jag ju svara/kommentera. Jag skrev reglerna inför SM 2004 och använde mycket riktigt PAPAs regelblad som förlaga. Kanske ska tillägga att jag inte är involverad i årets SM och alltså inte har nån makt över gällande regler.
Kulan stilla på en flipper Håller med JOE, eftersom regeln inte tillämpas strikt bör den tas bort. Alternativt ska man börja tillämpa regeln strikt, men det känns som en överdriven kontroll. För regeln talar att en spelare inte ska få _för_ lång tid på sig att lugna ner en tilt-pendel som han/hon själv satt i gungning. Nåt annat skäl att behålla den kan jag inte se.
Kickout SDTM Jag vet att jag har dömt en extra kula i några fall för detta, tror det var på MB under SO 2005. Jag håller med JOE om att regeln bör vara kvar för andra orättvisa förluster av kulan, då känns det märkligt att ta bort den för kickout-SDTM. Att exkludera maskiner kan naturligtvis vara bra, men då måste det finnas belägg för att felet repeteras. Skulle man ta bort alla maskiner som beter sig orättvist blev det kanske inte så många kvar...
Kula som vilar på outlanepost/mittenpinne Tack och lov har jag inte behövt döma ett sånt läge, men JOEs exempel tycker jag lät vettiga. Lite sunt förnuft och en vettig dialog med spelaren kan lösa de flesta tvister som inte är solklara i reglerna.
Fyra kulor per spel är ingen dum tanke. Dessutom blir det enklare att skriva upp poängen efter tre kulor om DMDn inte börjar rulla high score-listor. (Inte för att poängen har så stor betydelse i man-man-matcher, men det brukar väl bokföras?)
79
« skrivet: oktober 26, 2008, 09:27:12 »
Stefan Andersson är inte FEZ. Inte den här Stefan iaf (och åtminstone inte den FEZ). Texten verkar vara ett utdrag ur en gammal instruktionsbok kombinerat med en kort historik om Williams.
Efrik kan mycket väl vara Falun. Hennes lilla epos inleds "I en Kyrkbyn utanför Gruvstaden"
80
« skrivet: oktober 24, 2008, 22:30:54 »
Snabba puckar hos Tidskriftbutiken! När jag kom hem i eftermiddags så låg Pequod #44 i lådan. Cred för det!
Jag har inte hunnit läsa hela ännu, men gillar mycket av innehållet redan. Kanske säger mer om mig än om tidskriften, men ändå.
Till att börja med är omslaget mycket snyggare när man viker ut boken (ja, det är en bok, pocketbunden, i samma storlek som Offside, 120 sidor); då ser man att sladden till vänster hänger upplindad på en smutsig spånskiva och slutar i tre skalade, men oanslutna ledare. Sån skit gillar jag.
Innehållet är som en antologi med olika betraktelser - fiktiva eller dokumentära - som på ett eller annat sätt berör flipperspel eller flipper som företeelse. Det är poesi varvat med små berättelser. Det är utdrag ur litteraturen (bl.a Flipperspelaren av Kristoffer Leandoer, 1996) mixat med nostalgiska fylleminnen. Och tamejfan om det inte är lite sex med också!
Dessutom är det en liten känga till Stockholmpinball (eller åtminstone några flipperspelare i Stockholm). En programledare som intervjuat Jorian tar sig till Söders Hjärta för veckotävlingen PinWiz. Väl där känner han sig ignorerad och utfryst av de etablerade spelarna, och väljer att gå. Synd för honom, synd för oss. Om flipperkulturen ska kunna växa måste alla få plats.
Slutomdömet blir dock positivt (såvida inte andra halvan av boken suger). Flipperkulturen framställs bra, och åtminstone jag känner igen mig i flera av texterna, t.o.m den som slutar "Flipperspelare är - vare sig de inser det eller inte - människor med förlusten som drog." (citat från Flipperspelaren)
81
« skrivet: oktober 23, 2008, 11:35:34 »
Såna initiativ måste premieras! Jag har beställt ett ex.
edit: Fast man kan ju undra över korrläsningen på tidskriften ifråga när artikelrubriken "STDM (flipper är ett sätt)" slinker igenom... :-)
82
« skrivet: oktober 06, 2008, 12:27:23 »
Dragster är en kul tävlingsform. Man sätter replay-nivån lågt och tävlar om vem som snabbast kan nå den. Knacket är ett bra "målsnöre" eftersom det inte är nån tvekan när poängen uppnås.
På SM -05 var gränsen 1.000.000 poäng på TotAN. Kommer inte ihåg vad Helena fick för tid, men jag själv ledde ett tag på 46 sekunder, vill jag minnas.
83
« skrivet: oktober 03, 2008, 23:53:54 »
Lite off topic: Eeeh, en kompis till mig upptäckte att en ICA i Båstad förvarade pantade backar på lastkajen. Där kunde man plocka en back och sen runda huset och gå in i affären och panta. 37 spänn på ett par minuter! Räckte till en flaska Kir på den tiden.
Nu tillbaka till ordinarie sändning.
84
« skrivet: oktober 03, 2008, 12:02:36 »
Jag har nu fått artikeln i två feta pdf:er. Den är vidarebefordrad till Sonar och LDK för publicering på SFS. Återkommer.
85
« skrivet: oktober 02, 2008, 12:17:59 »
Jag var lite optimistisk angående bilder och text, se nedanstående svar från VLTs arkiv. Eftersom Flippersällskapet är en ideell förening är det OK att gratis lägga ut artikeln på er hemsida. Men bara om reporter, fotograf och ansvarig utgivare ger sitt godkännande, (upphovsrätten). Skribent och fotograf har gett klartecken. Ansvarig utgivare befinner sig på konferens och kommer att höra av sig under dagen. Skickar en pdf så snart jag får svar. Några bilder kan du däremot inte skicka till Tim. All bildbeställning sker genom vår kundtjänst och fotografen ska ha betalt. Just nu befinner vi oss i konflikt om ersättning för vidareförsäljning, så all bildförsäljning är tills vidare stoppad. Alltså: jag kommer få artikeln i pdf inom kort. Mailar den till Sonar på en gång, så får den ligga uppe på SFS.
86
« skrivet: oktober 02, 2008, 10:30:42 »
Droptarget till Battlefield-vuk:n funkar bra och har aldrig varit nåt bekymmer.
Märkligt nog började spelet fungera igår igen efter att jag ytterligare en gång petat på några switchar och insett att jag inte begrep vad som var fel. Nån som känner igen ett sånt glapp-fenomen?
87
« skrivet: oktober 01, 2008, 20:08:47 »
Trevligt. Eftersom jag känner arkiv-chefen på VLT kan jag skaka fram bilder i fet upplösning. Verkar inte gå att hitta artikeltexten på vlt.se heller, ska kolla om jag kan få den med och lägga in här.
88
« skrivet: oktober 01, 2008, 20:00:37 »
Nu har Skuggan på jobbet f**kat upp sig igen. Jag tror det är ett klassiskt fel, men orkar inte söka i forumet.
Vid start-up får jag "Wall target error, check switch/coil". Alla switchar runt väggen funkar, tror jag iaf, finns det en wall target up-switch? Båda spolarna drar i coil test, och flyttar väggen om den står i andra läget. Magneten funkar också i testläget.
Trots detta får man bara virtuella lockar utan att magneten drar alls (vilket den kanske inte ska heller). Vad är problemet och vad är lösningen på det?
Extra info: väggen är sprucken längst ned och den nitade förstärkningsplåten har lossnat på ena sidan, men det borde knappast påverka? Det funkar ju i testläget.
89
« skrivet: maj 09, 2008, 10:17:33 »
Sista inlägget (förhoppningsvis) i denna tråd: Doktorn fick göra ett hembesök. Det visade sig att även krets U22 var paj (samt att nån idiot inte lyckats trycka i U20 rätt, några pinnar hängde utanför...). Security-chipet hade iaf klarat sig och nu är jag firmans hjälte!
Saltad faktura lär vara på väg, men det var det värt. :-)
90
« skrivet: maj 05, 2008, 23:41:53 »
Windows 3.11 för Workgroups (aka XP pro) IE 6.0.29etc
Utseendet, "det är samma som lika", som min dotter skulle uttryckt det.
Sidor: 1 ... 4 5 6 7 8 ... 27
|