Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - Freddis
106
« skrivet: april 23, 2005, 19:46:31 »
Nu ha jag och brorsan felsökt vidare men vi blir bara mindre klokare.
Helt klart är att under normalt spel när battle-field är aktivt så kickar mini-kickern både när opto-sensorernas ljusstråle bryts och när man trycker höger eller vänster flipperknapp.Kickern rör sig åt höger och vänster helt normalt.
Om kickerns sidledsmotor kopplas bort så aktiveras kickern endast av opto-sensorerna (alltså helt OK). Har kopplat bort motorns poler från motordrivkortet en i taget för att utesluta att några oisolerade kablar ligger och gnider sig mot varandra men även då försvinner problemet.
Har även mätt på basen till kickerns drivtransistor och den går hög både då optosensorerna aktiveras och när man trycker på flipperknapparna. Alltså är det transistorn som drar kickern felaktigt.
Tänkbart är ju att det finns en inställning som skall göra spelet spelbart om optosensorerna inte fungerar men jag kan inte hitta någon.
Någon tidigare ägare kan också ha varit listig och kopplat om ifall han haft opto-problem.
Fredrik
107
« skrivet: april 19, 2005, 21:38:01 »
Precis så är det. Troligen något lite felkoppel. Fick problem efter ett kort tag efter inskaffandet eftersom solenoiden brändes. Såg då att den var bytt tidigare (på klippta ledningar). Kan vara så att den går för ofta eftersom den kickar vid varje förflyttning i sidled. Solenoiden är bytt och jag skall snarast kolla alla kablar nogrannt för att se om någon är defekt. Skicka gärna bilder till min mail så kan jag se om något är felkopplat. Jäklar jag som trodde att alla spel äntligen var ok. Men eftersom jag gillar att meka och det var ett av skälen till att börja skaffa spel så gör det inte så mycket.
108
« skrivet: april 19, 2005, 20:53:31 »
Lessen om jag var oklar. Jag menar battlefield eller "mini-playfield". Ljussensorn fungerar nu som den skall men kickern puttar fortfarande på kulan när man använder flipprarna, inte bara när ljussensorn märker av kulan. Kan något ha kopplats tokigt.
Fredrik J
109
« skrivet: april 17, 2005, 19:50:58 »
Har haft problem med mini kickern. I början reagerade inte ljussensorn på att kulan kom ner till kickern. Dock puttar den kulan när man använder flipperknapparna och kickern flyttas i sidled. Efter att ha sett till att ljussensorerna inte störs av bländande ljus så känner nu sensorn kulan och puttar själv upp kulan. Dock fortsätter flipperknapparna att putta upp kickern. Detta verkar för mig inte riktigt och det blir mycket svårare att få kulan kvar på spelplanen. Kan någon svara på om det skall vara så här eller om något är felkopplat.
110
« skrivet: februari 05, 2005, 15:08:55 »
Nu har jag löst alla problemen.
Det fanns en inställning för hur hårt Frankenstein kastar kulan. Inställningen var på hård. Nu står den på mellan. Dock kastar han nu lite för löst men jag skall prova mig fram till rätt inställning. Tack för tipset boko.
Angående kulorna så var switchen till ball through 7(VUK) felaktigt kopplad av någon tidigare ägare. Efter lite lödning med hjälp av brorsan så fungerade den igen.
Angående lockdown bar är ju självklart listen som man plockar bort när man skall ta bort glaset. Under den står det att det skall vara sex kulor i spelet, dvs jag saknar inga kulor.
Tack alla för hjälpen. :-D
Fredrik J
111
« skrivet: februari 05, 2005, 13:47:13 »
Jag är med på ett par lotter. Vore bra om vi kunde samordna transport till Göteborg om spelen inte hamnar här.
Fredrik J
112
« skrivet: februari 04, 2005, 21:46:31 »
Hej på er.
Tack för alla bra tips. Om det gick att justera hur hårt Frankenstein kastar så vore ju det superbra. Tittade precis i manualen och där fanns en inställning kallad "creature throw pulse". Kanske kan den reglera hårdheten i kastet. Detta skall kontrolleras å det första i morgon. I annat fall har jag inhandlat tre olika motstånd för att med brorsans hjälp försöka få Frankenstein lite mer spak. Angående antal kulor skall jag också kolla om det står om antal kulor under "lock down bar" Vet dock ej vad detta är. Kan någon hjälpa mig (kanske s.w) Blir härligt med lite flippermek i morgon.
Hälsningar
Fredrik J
113
« skrivet: februari 01, 2005, 19:00:17 »
Jag tror jag har svaret på fel nr 2.
Jag knyckte en kula från ett annat spel och spelade därmed med sju kulor. Körde två tester med 6-bollars multiball och då fungera allt bra. Spelet skall tydligen ha sju bollar i sig. Hittar inte det i manualen men om någon vet så är jag glad för ett svar.
Fredrik J
PS Är det någon som har en kula över?
114
« skrivet: januari 31, 2005, 22:37:53 »
Hej och hå.
Efter mitt första inlägg på SFS börjar jag bli en fena på att skriva. Har redan redigerat det första inlägget.
Att sätta in motstånd verkar vettigt. Något att prova. Är dock inte lika mycket fena på elektronik mm (motstånd)som jag är på att skriva inlägg. Men detta skall provas ev med lite hjälp av kunnigare. Läste också länken till tråden om Congo så är jag lite tveksam att pilla in tidningspapper i spelet.
Fredrik J
115
« skrivet: januari 31, 2005, 21:09:28 »
Hej på er.
Jag har två frågor angående mitt Frankenstein.
1. Frankenstein kastar kulan i glaset när man fått multiball. Kan man justera så han inte kastar så hårt.
2. När en multiball är slut så försöker spelet hitta en förlorad kula. Efter detta så matar spelet ut en extra kula. Ändrar dock inte till ny kula utan man får fortsätta på den man hade tidigare. Verkar inte riktigt rätt.
Hälsningar
Fredrik J
|