Frispel

sedan 2001

TZ strul!

Sleipner

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Vimmerby
Som rubriken säger, har hänt två gånger att 20sekunder efter att jag skjutit iväg första kulan så laddar spelet upp en ny kula och skriker powerball trots att det är en vanlig i stål. Jag har varje gång det hänt även launchat denna kula, och spelet uppför sig precis som att det är powerball ispel och vill ha den tillbaka. Och jag får bägge gångerna spela färdigt bägge kulorna, precis som om det vore ett multiball.Mycket märkligt, för jag vet att jag inte triggat någon multiball och varför tror spelet att det är powerball:en?
« Senast ändrad: maj 06, 2011, 09:26:21 av Sleipner »


cw

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1015
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg

HasseC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 283
    • Visa profil
  • Stad: Nyköping
Det sitter en  sensor som känner av om det är Powerball på sista platsen i bolltråget. Den kan skaka loss och tror då att alla bollar är Powerball. Jag gissar att den känner efter om kulan är magnetisk.
Den strulade ibland på den härliga tiden jag hade ett TZ. Den måste sitta väldigt nära bollarna för att göra sitt jobb.
Jag kan inte förklara varför den tror att det är multi, men det är iallafall ett tips.

/Hasse


Sleipner

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Vimmerby
HAr också haft funderingar om switchen i tråget, men som sagt det förklarar inte varför han laddar upp en ny kula. Bara varför han tror att det är en powerball i spel.
En dum fråga: vad gör proximitykortet?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12159
    • Visa profil
  • Stad: Borås

ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
Som INK sier, det er akkurat det korter gjør.

Jeg har hatt TZ lenge nok inkl proximity-errors til å si helt sikkert at det IKKE kommer ut 2st kuler dersom spillet skulle feilaktig anta at det er den keramiske kulen som ligger i ball-lageret.

Så jeg har egentlig ikke noen bra forslag på hvorfor dette skjer. Jeg ville nok fokusert åp alle switcher i samme rad eller kolonne som proxmitry sensor i switchmatrisen, og forsikret meg at alle er i orden. Ellers som sagt, ingen bra forslag.


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Hej Sleipner,

har du powerball i spelet och hur är dina settings och vilken ROM har du  ?

Att spelet skickar ut extra kulor brukar oftast tyda på knas i bolltråget , men för TZ kanske det kan vara nått knas med "kul-räkningen" i Gum-ball ?

kanske detta kan hjälpa ??

"If the Powerball is missing from the machine, there is software compensation to simulate it. When the Powerball is being simulated by software, the "Powerball" display is in reverse video.

If the Powerball has not been detected after a certain number of consecutive loads of the Gumball Machine (five or six?), it is simulated and Powerball Mania begins immediately (there is no round in which to build up the Payoff value). It is possible to encounter this form of compensation while the Powerball is resting in the trough (rather than truly missing), by using stacked Gumball's from previous spellings of GUMBALL. This form of compensation only happens when the Trough Proximity Sensor is faulty.

This simulation of the Powerball may also be dictated by a menu adjustment, which will cause the Powerball sensors to be ignored. In this case, the Powerball is simulated for every second ball released from the Gumball Machine, and a normal Powerball Payoff round is available while Powerball Mania is lit.

Note that if the powerball is being simulated (normally as the result of a menu adjustment), every other ball dispensed by the Gumball Machine for each player will be designated a Powerball.

The software attempts to deduce which ball is the Powerball by keeping track of which balls are not the Powerball, although it is difficult to make good use of this knowledge. The most helpful consequence of this is that the Powerball is kept track of in the Lock Lane even though there is no Proximity Sensor there. However, I have seen this lead to unusual behavior on some machines, where a steel ball is released from the Lock and identified as the Powerball"
« Senast ändrad: april 10, 2011, 00:46:43 av CC »
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Sleipner

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Vimmerby
Hm, får undersöka trågswitcharna imorgon.

Kör med 9.4H, resetade till fabriksinställningar härom dagen, och har powerball i spel.

Felet som sådant är ju inget ofta förekommande, har väl hänt kanske typ 3-4 gånger sedan jag fick hem det för en månad sedan. Men det är lite egendomligt att det sker, går ju att leva med, men man är lite av perfektionist och vill alltid ha svar på saker....




CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
6 kulor i spelet ?

Jag gissar på knas i bolltråget , som helt plötsligt tror du har för många kulor där och skickar iväg en ..... fast den borde då inte säga Powerball , om inte proxysensorn är bäng. Denska bara säga powerball när powerball är detekterad av sensorn ?!

När Du får ut en extra kula , kan Du minnas om det är något speciellt Du träffar / gör just då ?
Typ , sjuter piano , lock , slot eller annat ?
« Senast ändrad: april 10, 2011, 00:56:41 av CC »
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Kolla även detta :

(alltså settings och sw57 så den är OK)

+ A.2 51  Multiball Powerball Detect OK
If set to YES, the game will attempt to detect the powerball in play by watching the Slot Proximity switch (sw. #57). If a powerball is detected, game will start Multiball Powerball mode, and will enter into Unknown Mode after multiball if necessary. If set to NO, game will not attempt to detect the powerball in play, and rely on the Trough Proximity switch (sw. #26) to determine whether the powerball is in play or not.
Settings:   YES - NO
Default:   YES


Testa att ändra din settings till NO - och se om problemet återkommer....om inte gissar jag på sw57
« Senast ändrad: april 10, 2011, 01:00:35 av CC »
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Sleipner

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Vimmerby

CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Cool , lycka till !
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Flytta det lilla kortet med sensorn på som sitter längst fram mot bolltråget närmare kulan så skall du se att det kommer att funka som vanligt igen.
Ställ in den mot powerballen inte mot en stålkula. Om du ställer in den mot en stålkula kommer powerballen att flytta kortet med tiden eftersom diametern på powerballen är större och den kommer att träffa sensorn om du ställt in den mot en stålkula.
Quit playing with the clock!


Sleipner

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Vimmerby
Proxiswitch justerad, satt aningen löst, så den har nog rört på sig ibland.
Upptäckte även att switch 54 kärvade i brytaren, och tack vare det så växlade den mellan öppen och stängd vid vibrationer(provade att vicka på den i testläge). Men den funkar nu också, ska köra lite under dagen och se om det var så enkelt som en kombination av dessa.
Alla switchar i tråget funkar som de ska, så det är bara att hålla tummarna!
Tack alla för tips och goda råd!


Sleipner

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Vimmerby
Har funkat som det ska under dagen, så troligen var det kombinationen av dåligt fastsatt proxiswitch och felet på switch 54.

Tack