Frispel

sedan 2001

Trunkstopp på ToM..

Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Finns säkert nån tråd om det, men jag tyckte jag fick lite för mycket träffar då jag sökte, så skapar jag en ny.

Mitt Theatre of magic har börjar sluta röra trunken relativt ofta nu (förut hände det väldigt sällan). Då är det endast omstart av hela spelet som fixar det.
Jag har kollat optona (de funkar bra), samt lödit om alla komponenter på kortet under trunken (för att säkerställa att ingen lödning glappar).
Det en da jag märkt är att axeln genom trunken har ett mindre glapp, men de jag ställer trunken fel under spel, så vrider han upp sig rätt ändå. Så då antar jag att glappet inte har nån roll.

Nånstans läste jag att det kan bero på vilken version på rommen man har. Mitt har tydligen 1.3. Läste nånstans om att det skulle finnas nån 1.6? Är det en rom där man aldrig får dessa problem?

Kollade även den här sidan som många rekommenderar att köpa rommar på, thatpinballplace.com
Men där finns det ingen 1.6, utan "CPU Eprom U6 Version LX6 Theatre of Magic"

Nån får gärna sprida lite ljus över det där. :-)
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Så det är INGEN som har nån teori här?
Så allas ToM här (vilket tydligen är 68 st) fungerar felfritt?

Inte heller ifall 1.3 är senaste (sista?) versionen?
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
Jeg HATER ToM trunken. På min har det vært opto-strul, men jeg mistenker at feilen gjerne oppstår dersom man treffer den for ofte samtidig som den snurrer. Software var en bra idè, det skal jeg kolla.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jag har för mig att jag råkat ut för liknande problem då optointerruptorn inte suttit fast ordentligt.


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Are:
Jo, det är ju en lite knepig grej, trunken, eftersom den (precis som du säger) får ta emot mycket stryk och vibrationer.

Purre:
Du menar den svarta "brickan" under trunken? Den satt bra fast förut, och även nu. Men grejen är att även om man ställer trunken i "fel" läge mellan optona, så kör vrider han själv till sig rätt, nästa gång han ska vrida. Om du förstår vad jag menar. Min däremot rör sig inte alls, på något sätt, förren man stänger av spelet o sedan sätter på det igen. Ungefär som att nånting låser sig. O frågan är ju vad det kan bero på. :-(
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
Min teori er at den rør sig inte alls efter spelet har uppdagt fel på nåt med den. Det er derfor man må stenge av ogch på spelet.

Min ToM trunk stannade ofte på samma vis. Efter nån månader i operating var det åpenbart at trunken hadde snurrad mange, mange, mange varv at samme håll. Ledningene och plastslangen med, givetvis.


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
are:
Hmmm.. Fast jag tyckte inte att mitt uppför sig så, att den stannar pga att den kommit fel. När jag testade o vrida trunken för hand (så ingen opto var aktiverad) så körde han upp sig i rätt läge så fort man startade ett mode t.ex.
Men visst, jag ska kolla det igen på mitt spel.

Usch, låter inge bra att alla kablar gått runt på det där viset du beskriver. :-(
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


MCE

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Den svarta plasten längst ner under trunken styr optona som sitter där. Denna plastbit var trasigt (söndersliten) på vårt TOM. Detta hade gjort så att trunken hade vridit sig varv på varv och till slut hade alla kablar som går till trunken pajat. Efter byte av plastbiten så gick spelet bra och nu kan den inte överrotera och sabba kablar. Så denna plastbit är viktig!


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
MCE:
Aha, ok. Jo, fast min är inte trasig på nåt sätt, o den satt inte lös heller.
Så mitt problem har inte med detta att göra (antar jag?).
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Åhå så det var därför kablaget till min tom-trunk såg ut som en polkagris.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Fortfarande ingen som har haft exakt samma problem som mig? (läs första inlägget)
Det är iaf skapligt irriterande att den helt plötsligt vägrar röra på sig. :-(

O hur är det med Rom-versionen? Är 1.3 är senaste (sista?) versionen?

"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Jag har 1.3X. Du får testa home-versionen.
Vad är det för skillnad mellan 1.3 och 1.4H vet jag ej. Sök!

Sen angående att trunken snurrar många varv. Det är ju en omöjlighet eller? På mitt spel så finns det metallstolpar som sätter stopp för rundsnurr. Om opton strular så sätter metallstolparna stopp för trunken så den kan  inte snurra flera varv.
« Senast ändrad: februari 02, 2010, 12:25:26 av Calm »


madman

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
  • Stad: porsgrunn

Version 1.4H (Home version)
NOTE: USE OF THIS ROM REVISION REQUIRES THE FOLLOWING GAME HARDWARE:
1) REQUIRED: A "#124" U22 PIC security chip installed on the MPU board.  
2) OPTIONAL: Magic Post (working up-post between flippers) and working Tiger Saw
unit (motorized unit) which are operated by this software revision.  These devices
were originally present on prototype (pre-production) models of Theatre of Magic,
so most games do not have them.


Notes from designer Louis Koziarz:
This is the Theatre of Magic 1.4 Home ROM.  It supports the Magic Post and
Tiger Saw motor on prototype playfields.  There are no adjustments to
control the behavior of these devices.

YOU NEED A #124 PIC TO USE THIS VERSION.

New coil assignments:
---------------------

Coil 19 = Drive to tiger saw EMI board.  Use 12V supply for pin 3 of board.
Coil 23 = Flash drive for Magic Post.
Coil 36 = Solenoid drive for Magic Post (UL Flipper Hold).

1.40H u6.pp = CB14 10/31/96

L. Koziarz

1/6/97: WARNING
---------------
There is a known fatal in Multiball in this version.  It will be fixed
later. Caveat Emptor.

1/13/06: Addendum / History / FAQ
---------------------------------
After finishing Arabian Nights, I was asked by John Popadiuk to restore
the tiger saw and magic post software to Theatre.  Jeff Johnson had left
for Midway after finishing the game, and I had some spare time to do this
favor for John.

1.4H is a home-only ROM release and per the instructions from my managers
at Williams was compiled to require a #124 U22 security chip.  Since very
few of these exist in the wild, I would suggest buying one from ShiftedBits
(http://www.shiftedbit.com).  Their chips are worth the money.

It is *strongly* suggested you use an EMI (electromagetic interference) board
when connecting the tiger saw motor drive directly to the 12 volt bus in
your game.  I make no guarantee what could happen otherwise.  You might
blow a CPU or fry the driver transistor and lose your high-voltage fuse.

The Tiger Saw runs during Tiger Saw mode and Tiger Saw Multiball.  It also
spins briefly when the captive ball is hit.

The Magic Post is an up-down post that sits between the flippers and is
raised when the "Poof" target on the lower right is hit.  Coil 36 raises
the plastic disc between the flippers for a few seconds and has no latch
to hold it in the raised position (unlike the old Bally mechanisms).

You *might* be able to use an "Up/Down Post Assembly" from Stern Pinball
(p/n #500-6293-00) and try to install it in a game, if you are brave enough
to remove the lamp insert in your playfield.  There is also a flash lamp
underneath that illuminates the post when it is up.  The flasher does not
replace the controlled lamp that also shines in this position.

A few important notes:
----------------------

1) The coil notes above reference the coil drive positions used to control
   the various features in the prototype games.  If you can't figure out what
   these notes mean or have little experience in hacking wiring on a
   pinball machine you should seek help before attempting anything on your
   game.  

2) No, I can't go back and add anything else to this program.  I had this
   ROM image (and the notes above) in a ZIP file on an old backup disk.  
   I don't have the source or the means to test any patches to this code.
   This version was also not checked into the main source code library, so
   if some licensor of the Wililams game source code claims they have it,
   they're being untruthful.

3) The multiball crash is rare, but it happens.  I didn't learn about it
   until months later and I was already deep into development on another
   project plus the Magic I tested on was not in my posession anymore.
   I never had a chance to verify if the crash was always there or if the
   code modifications brought the crash into the open.  Things like this
   happen when you're flying blind in someone else's code.  Chalk it up to
   the price you pay for having a prototype game.

4) This ROM was uploaded to ipdb.org in the interest of halting traffic
   in home ROMs as an income source for greedy people.  Anyone that tries to  
   sell this code to you is ripping you off.  

Good Luck,
Louis Koziarz



Version 1.3
       Date: August 9, 1995
U6:    Checksum: 2713 (X - Export)

       The X export version supersedes all A ROMs.

Changes from revision 1.2:

        Correct a bug in the Multiball Lock logic where balls could not
        be locked after video pinball was played.

        The lockup device now behaves better when one of its switches
        is broken.

        Slingshots now disabled at game over.

        Fixed the logic on the outlane proximity switches.  If a switch
        is stuck on, and Hocus Pocus is enabled, the magnet is no
        longer fired.


       Version 1.2
       Date: April 7, 1995
U6:    Checksum: 5112 (A - USA/Canada)
       Checksum: 3012 (X - Export)


« Senast ändrad: februari 02, 2010, 12:39:22 av madman »


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Madman:
Tack för infon.
Men det verkar som om det inte finns nåt som fixar mitt problem med stannande trunk. :-(
Frågan är om det är nåt med motorn? Fan vad trött man blir. :-(
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


superpin

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Du får alltså inget felmeddelande/kreditprick när trunken stannat? Om spelet disablar trunken för att den inte tycker att den funkar så borde den ju tala om det om du går in i setupen, annars skulle jag kolla drivers/motor etc.
Ola Rodenkirchen