Frispel

sedan 2001

Corvette LT-5 multiball

Micke K

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Svärtinge
Jag blir inte riktigt klok på LT-5 multiball i ett Corvette jag lagat. LT-5 lock blinkar på spelplanen men när man skjuter upp bollen skakas den runt och släpps ut i koppen nedanför och kickas ut spelplanen igen. I bland blir bollen låst i koppen och DMD'n visar en boll som parkeras i ett garage, jag ser inget direkt mönster i när den blir låst och när den kickas ut igen. Är det någon som vet om det här är normalt betende eller vilka regler som gäller för LT-5 multiball?  


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
För att tända locken, skjut vänsterloop. Skjut sedan upp kula för kula i motorn. Om den skakas runt lite och sedan trillar ner i koppen samtidigt som du ser en animation av en bil som parkeras i ett garage, så är kulan lockad. När tredje kulan går in i motorn gäller det att flippra en stund för att skaka på motorn. Ju längre kulan hoppar omkring, desto mer poäng.

Efter första multibollen måste du skjuta vänsterloop för att tända locken för varje kula. (Alltså loop, motor, loop, motor, loop, motor)
Lyckan är en tänd modelampa.


Micke K

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Svärtinge
Det märkliga är att trots att LT-5 lock blinkar blir inte bollen låst, den trillar ned i koppen från motorn som den skall men kickas ut på spelplanen igen. Men det är inte alltid det blir så, bollen blir låst ungefär en gång av tio, då får jag också animeringen på displayen och en ny fin boll att spela med. När bollen kickas ut ur koppen blinkar också den röda flashern ovanför, så processorn verkar vara medveten om att bollen ligger i koppen och skall kickas ut. Om det vore fel på switchen i koppen borde det ta ett tag innan ball search funktionen sätter bollen i spel igen.    


JG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 346
    • Visa profil
  • Stad: Ulricehamn
Misstänker att du har problem med en switch som känner av att kulan kommer rätt väg. Högst troligt grinden i början på rampen.


Micke K

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Svärtinge
Jag tar och kollar switcharna runt motorn, så får vi se om någon av dem kan vara orsaken. Jag har inte spelet kvar på verkstaden, så det får bli ett hembesök. Jag funderade annars på om det kan finnas någon inställning för sannolikheten att få multiball. Det är ju annars ganska enkelt att få till multiball, ett varv i loopen och upp i motorn så är bollen låst.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Sitter det verkligen nån switch i "plåtgrinden" uppe i rampen? Den enda "switchen" där är väl optona som sitter i uppgången av rampen? kanske är dem som inte lirar riktigt?
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


Micke K

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Svärtinge
När man skjuter upp bollen i motorn så låser den grinden och skakar runt bollen en stund innan den släpps ut igen, så på något sätt registreras det att bollen gått upp i motorn. Jag har för mig att det sitter ett par switchar i rännan nedanför motorn straxt innan koppen. De skall nog hålla koll på antalet låsta bollar. Men kanske också berättar för CPU'n om bollen kom från motorhållet eller trillade i koppen från loopen. Kom bollen från loopen borde den spottas ut och inte låsas, så det kan kanske vara någon av dessa switchar?


Micke K

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Svärtinge
Jag var ute och tittade på spelet nu på morgonen. I menyn hittade jag en inställning som heter Lock Difficulty, den stod på Medium (factory setting). Jag ställde om den till Extra easy och provspelade. Då var LT-5 lock aktiv hela tiden och bollen låstes snyggt och prydligt när man skjutit upp i motorn. Jag återställde till Medium, och då blev spelet helt OK igen. Det måste ha varit något korrupt data i minnet som förorsakade att det strulade.