Frispel

sedan 2001

Spelregel fråga: Stacked modes?

rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tjo!

Vad tycker ni är mest lämpligt ifall man spelar ett mode och samtidigt lyckas sätta ett skott som skulle aktiverat ett annat mode:

A) Struntar i det nya modet och ger extra mycket poäng i nuvarande mode istället, t.ex jackpot eller bonus x2 osv.

B) Lägger det nya modet på kö och startar det så fort det nuvarande modet är avslutat.

C) Startar det nya modet direkt och fortsätter med gamla modet när det nya är slut.

D) "Turboladdar" nuvarande mode, etc "STACKED MODE BONUS!" där alla poäng dubbleras eller dylikt i nuvarande mode. Som A fast med ett tydligare besked att man är grym på att lira.


Jag lutar åt C, men vad tycker ni? Vad är normalt? Vad skulle kännas konstigt?
Robert Bjärmyr


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Beror väl lite på typen av modes och hur de startas. På t.ex. Monster Bash där olika skott startar olika modes är det inga problem med att stacka modes. På andra spel som t.ex. Judge Dredd startas modes med ett skott och sedan tickar tiden ner medan du jagar skott för att slutföra uppdraget. En tredje variant är spel som inte har modes på samma sätt - t.ex. MM där du stackar tills du startar så mycket du lyckats lägga på hög.


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
C är väl rätt vanligt förekommande, åtminstone om man räknar att sätta igång en multiboll som ett "mode".

Dock ser jag inte att du har något alternativ där du helt enkelt bara lägger till det nya modet, utan några bonusar. Det tycker jag låter vettigt.

Det är så Monster Bash gör med specialaren att om man startar Frankenstein så stoppar timersana för alla modes också. Jag är galet imponerad av den mekaniken. Den främjar ett risk/reward-tänkande som jag inte tror finns på många andra flipperspel.

MM kör lite samma sak, fast i lightversion, där man måste bestämma sig för om man ska starta Madness-multibollen nu eller försöka plocka lite till för att öka värdet på den. Starship Troopers, samma sak med Planet multiball.

Alternativ A låter irriterande. Tänk om man har mode 1 och mode 2 tända och man vet att mode 2 är man duktig på och ger många poäng. Men så råkar man sätta igång mode 1 först och sedan skjuta skottet för mode 2. Då kommer man känna sig lurad på mode 2.
Samma sak med D. Irriterande om man sätter igång det mode man inte gillar först.

Men det är så klart också så att man får skylla sig själv om man klantar sig ;-)


HasseC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 283
    • Visa profil
  • Stad: Nyköping
Det beror väl lite på vilket spel det är men jag gillar när man har möjlighet att spela modes tillsammans med multiboll. Vissa spel pausar ju modet under tiden man har flera bollar.
Stackningen i TSPP tycker jag är helt fantastisk.


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ok, då klurar jag på följande:

* Varje stacked mode ökar poängen exponentiellt, så man skulle tjäna mest poäng på att bygga upp och frigöra flera modes "samtidigt".

* Timerbaserade modes får adderat den tid det nya modet ger.

* Ifall det nya modet är ett multiballmode och det redan pågår ett multiball mode så skjuts motsvarande kulor upp för det nya modet + eventuell ball save timer återställs enligt det nya modets nivåer.

Ovanstående belönar ju skickliga spelar och ger dessutom möjlighet att hålla igång långa bonus-rundor osv, vilket är roligt. :)

Jag klurar dock på hur man skall hantera "boss fighter" a´la Kraken i POTC isåfall? Det är ju en sorts timed mode, fast jag vet inte hur Stern löst det där t.ex. Går det att stacka det med andra modes t.ex?
Robert Bjärmyr


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag antar att modesen startas på olika sätt, som på Monster Bash? Och inte som på t.ex. Addams? I så fall tror jag du kan ha en bra tanke.

Personligen tycker jag inte poängen får öka FÖR exponentiellt, risk för obalanserade poäng föreligger. Men visst ska man bli belönad för snygg stackning.

Ibland förekommer ju modes som är stackningsbara endast åt ena hållet, som på LOTR tex: Det går att spela ring modes samtidigt på multiboll, men modet måste startas innan multin, annars blir det inget.


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Multipliers pa Stern spel ar ju dessutom som ett extra mode. Jag alskar kanslan av att dra igang nagra modes, stackat med fast scoring, och en hel gang multipliers, och sedan starta en multiboll eller tva pa nagra av dom nyare stern spelen.

Nar jag spelar vissa av bally williams titlarna jag alskade nar jag var yngre kan jag ibland kanna att nagot saknas, typ ett mode at gangen som inte ar igang under multiboll, osv.


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hmm..
Jag känner att jag skulle behöva djupdyka i diverse regelverk innan jag kodar de slutgiltiga reglerna.

Det viktigaste är ju att det är roliga regler, samt att man inte kan exploita dem allt för mycket pga feldesign i regelverket t.ex. Det tar ju bort äran med ett högt poäng.
Robert Bjärmyr


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Du gör ju allting från grunden, så tänk på hur dina favoritspel hanterar det och gör likadant kanske?

Och om inte det blir roligt i ditt spel så är det ju bara att göra om och göra rätt? ;-)


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Problemet är väl att jag inte är tillräckligt bra på att lira flipper att jag kan regelverken.. :P
Robert Bjärmyr


ACE

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Det finns ju gott om rulesheets och strategier på nätet att hämta inspiration och idéer ifrån. Jag kan också rekommendera papa.org:s video tutorials med Bowen Kerins.Synd bara att man inser hur kass man är på att spela :/


Tags: