Så här kan du börja ifall en spole inte fungerar:
1. Kontrollera att ingen kabel släppt från lödöronen.
2. Kontrollera aktuell säkring.
3. Kontrollera att spolens lindning ej släppt från något av lödöronen.
4. Kontrollera ifall spolen slår i spoltestet.
5. Mät ifall spolen har spänning fram.
- Ta ur kulor och ställ upp spelplanen.
- Sätt på spelet i attract mode.
- Ställ multimetern på VDC.
- Håll svarta mätspetsen mot jord. (Sidorails, jordfläta.)
- Håll röda mätspetsen mot det ena lödörat. 20 - 80 VDC
skall avläsas.
- Håll sedan den röda mätspetsen mot det andra lödörat.
Även på detta öra skall du avläsa 20 - 80 VDC.
Ifall det enbart är spänning på ena lödörat, så är
lindningen av någonstans, och spolen måste bytas.
6. Kontrollera ifall spolen slår genom att jorda spolen med spelet igång:
- Ta ur kulorna och ställ upp spelplanen.
- Starta spelet. (Se till att myntlucka är stängd WPC 1993-.)
- Anslut spolens lödöra som skall till jord, mot något jordat i kabinettet. (Sido rails, jordflätor osv.) Lödörat till jord är det med endast en kabel ansluten (ofta brun). På flipperspolar med tre lödöron är det det mittersta örat som gäller. När örat jordas skall spolen skicka iväg plungern, ifall det nu finns spänning fram till spolen. (Och denna fungerar.)
Var försiktig så man inte jordar spänningssidan på spolen, detta kommer resultera i reset och ev. brunnen säkring. Slår spolen vid detta test, är det troligen en trasig transistor eller brott på jord fram till spolen.