Frispel

sedan 2001

Spelguider?

LDK · 116 · 20319

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Superdog tar man med vänsterflippern och vallar samtidigt ner kulan i mirrorhålet.
Sen är det bara att plocka över kulan från vänster til höger flipp för nytt vallskott på superdog ner i mirror, om och om igen.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


cako72

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
  • Stad: Hjärnarp
Funkade innan jag renoverade mina flipprar, efter det blev det våldsamt tajt att träffa superdogen med vänsterflippen!!:-P


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Justera om flipprarna. De är antagligen lite för högt justerade.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Peron

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Har haft gamle Harry hemma snart ett år nu så jag tror att jag kan det hyfsat. Inget svårt spel regelmässigt egentligen, men det finns trots allt några knep för att mjölka ut riktigt stora poäng.

Spelets namn: Dirty Harry

Skill Shot: Bläddra mellan tre olika alternativ (med vänster flipperknapp) innan du skjuter upp kulan. Load gun och ramp shot finns alltid som alt. Tredje alternativet "slumpas" lite olika. Kan t ex vara 3 bullets, Bonus X eller rena poäng. Load gun kräver att du träffar Headquarter (hålet) med puffran för att "completea" skillshotet men ibland kan det vara smartare att skjuta sidorampen. Ramp shot: skjut sidorampen helt enkelt när bollen kommer ner till övre flippern från magneten.

Svåraste shot: Inget direkt som är svårt att träffa. Vissa exemplar har däremot den mycket otrevliga egenheten att högerrampen är otroligt svår att komma runt i. (Feldesignad ramp eller inte så verkar det skilja mycket på olika ex. Mitt är det inga problem alls med..)

Lättaste shot: Warehouse (under högra byggnaden). Går att ta med båda flipprarna och är dessutom ganska förlåtande vad gäller orena träffar

Riskfyllda shot (stor risk för drain om man missar): Ibland sticker kulan ut direkt i vänster outlane när den kommer ut från bumprarna vilket inverkar mycket menligt på spelupplevelsen och kan i vissa fall bidra till en hes och sprucken röst.

Extraboll-taktik: Skjut upprepade gånger gånger i warehouse för att hämta ut Contraband. Default ligger extrabollen på den andra Contraband-awarden. Annars kommer extrabollen att tändas på den fjärde Safehouse-awarden och den tredje Magazine-awarden. De två sistnämnda är vad jag vet också obegränsade till antal då man kan varva dessa "stegar".

Bästa mode: Teoretiskt sett är nog Super Loops (tredje awarden i Safehouse) bäst men den är lite knölig att utnyttja i praktiken eftersom kulan oftast hamnar uppe i bumprarna, och vad jag vet så fortsätter timern att gå även där. Men om man först tänder multibollen och därefter drar igång Super Loops så kan man mjölka ut riktigt fina poäng. Tänd multiboll innebär att Magna Force dvs magneten i högra loopen är aktiverad hela tiden. Skjut högra loopen, magneten stannar kulan som går tillbaka mot övre flippern. Flippa INTE med övre flippern utan släpp förbi kulan bara och dribbla med lämplig teknik över kulan till vänster flipper. Skjut höger loop och repetera allt du orkar för 5M, 10M, 15M, 20M osv. Kan bli riktigt stora poäng om lyckas eftersom timern resetas för varje lyckat skott.

Alla modes (som man startar i HQ) är faktiskt värda att gå på. Inte jättesvåra eller riskfyllda att gå men ger skapliga poäng. Stop Scorpio är nog det som förutom "finalen" Crime Wave kan ge bäst poäng. Över 250M är inte alls omöjligt.

Meet the Mob har annars den näst skönaste skott-kombon. Höger ramp -> höger loop -> magna force -> sidorampen -> vänster loop. Sätter du alla skotten i följd utan att missa så infinner sig 125M poäng på ca 6-7 sekunder samt en stor portion tillfredsställelse.

Sämsta mode: Personligen gillar jag inte Letter Bomb. Inget direkt svårt men 4 osköna skott i Safe house på raken känns sådär. Poängen är ändå okej.

Bra att veta: Skönaste skott-kombo: Ultra Ricochet! Inte särskilt bra poäng men oj vad nöjd man är med sig själv när man sätter den. Skjut två gånger i högerrampen på raken, divertern släpper ner kulan till höger flipper, skjut vänster loop för Ricochet, kulan kommer (oftast) snabbt som blixten till övre flippern, panga runt den direkt i sidorampen för en härlig "Picard-manouver", avsluta med att skjuta vänster loop igen för Ultra Ricochet.

Nyckeln till de riktigt saftiga poängen är ändå följande: När du har skjutit 21 ggr i sidorampen så har du Chief Rank vilket innebär att du fortsättningsvis under den bollen får 50M för varje skott i sidorampen. ("Great shot chief!"). (Chief rank försvinner dock om man sullar ut kulan och du får börja om som Rookie.) Har du dessutom fyllt hela magasinet så är ju femte awarden Playfield Promotion som är 5x playfield när man har chief rank. Nu gäller det att vara taktisk och starta den vanliga multibollen samtidigt som man hämtar ut Playfield promotion i warehouse. Lyckats man med detta så är superjackpotten värd 450M! (5x50M för chief + 5x40M för superjackpotten) innan playfield promotion timear ut.

Skulle det vara så att du först hämtar ut playfield promotion och sen startar multibollen i sidorampen så blir superjackpotten på motsvarande sätt värd 500M eftersom grundvärdet på jackpotten är 25M istället för 20M då man startar multin i warehouse. Dundra in så många superjackpottar du bara nånsin kan innan modet timear ut, gärna med hjälp av de alltid lika härliga Picard-manövrerna!

Här kan bollen fastna: Mellan sidorampen och Safehouse. Går inte att skaka ner med mindre än gruvligt övervåld.

Vanliga fel: Hmmm. Skulle vara den trista och spelförstörande högerrampen på vissa exemplar då. Sönderskjuten bullet-target precis till höger om vänsterloopen är nog mer regel än undantag.

Bra score: 1,5 - 2B och uppåt är väl en okej score.

Normal Replay: Gissar på 7-800M

Guideförfattare: Per Ahlenius

Edit: Lite långt och babbligt inlägg men ni förstår vad jag menar.
« Senast ändrad: februari 26, 2008, 18:22:59 av Peron »
I´ll be back!


c_p

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
  • Stad: göteborg
Skitbra inlägg! Så ska en taktik-guide se ut: koncentrerad på det som är viktigt för att uppnå bra poäng och framförallt på det som inte är uppenbart vid en första testomgång.

Det enda jag saknar är information om vilket skill shot som är bäst att välja och varför... men det är väl "Load gun" va, eller hur Per?
« Senast ändrad: februari 26, 2008, 20:07:09 av c_p »


Peron

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Hmm, jag brukar välja skillshot lite efter situationen. Load gun brukar jag faktiskt undvika för att jag tycker att jag är lite för dålig på att träffa hålet med puffran.

Rampshot väljer jag oftast eftersom det dels ger en (snudd på) säker rampträff (rampträffar behövs ju som sagt många för att bygga upp din rank) skillshotpoängen ökar med 5M för varje lyckat skillshot och kan bli riktigt skapliga och kulan kommer säkert och kontrollerat ner till höger flipper för att skjuta ner den i hålet och starta en mode.

Dyker "3 bullets" upp som alternativ så är det ofta ganska bra att ta för att snabbare fylla upp magasinet. Men som sagt så kommer det alternativet lite då och då och inte varje gång.

Bonus X väljer jag inte eftersom bonusen på det spelet är löjligt liten. Samma sak med det rena poäng alternativet.
I´ll be back!


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2215
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Mycket bra guide Per! Jag har nog aldrig fattat att vänsterrampen kan bli så lukrativ om man nöter ordentligt på den. Inte heller att super loops går att scora bra på.

DAH: Du menar väl för lågt ställda flipprar (hängflipprar alltså)? Det är ju sådana som man aldrig kan ta skott i mitten med, utan som alltid skjutsar ut kulan mot kanterna.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Rätt Mats, för lågt ställda, skulle det vara.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Peron

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Lite kuriosa: Det "magiska" talet 256 uppträder i Dirty Harry om man skulle spela läskigt bra på Super Loops. Högsta värdet på (första varvet) är 255M. Sen rullar poängen över till 4M, 9M, 14M osv. (Jag har aldrig lyckats spela mig till detta utan blev så nyfiken på maxvärdet så jag "petade" fram det...)

Black Rose sparar väl inte mer än 256 SINK SHIP-bokstäver i minnet va? Råkade inte ngn Set the highscore-jägare ut för det på SM i höstas?

T2 kan räkna fel på antal targets och bugga med detta vid multibollstart och påstå "255 targets left" eller hur det nu står. Har sett det vid minst ett tillfälle.

Finns det fler spel som har liknande features med 2 "upphöjt till" 8?

Lite OT men men.
I´ll be back!


KGB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 267
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Usch ja, den nesliga SINK-SHIP-incidenten. Ger förvisso lite extra krydda åt multibollen.

Final Battle i The Shadow kan slå runt - "255 targets left" - vissa skott verkar dock få maskinen att inse sin dårskap och dela ut miljarden, medans andra bara räknar ner värdet. Lite jobbigt med 253 skott kvar.

Och bra guide till DH! Massa nyttiga tips.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Diverse tillägg:

Vad gäller TOTAN så är lampan med i nästan alla punkter:

Svåraste shot: Lampan, när den är lodrät så att kulan bara dör vid träff
Lättaste shot: Lampan, när den inte är lodrät.
Riskfyllda shot: Lampan, alltid.
Bästa mode: Lampan med 3X.
Sämsta mode: Lampan utan 3X.
Bra att veta: Juveler i all ära, men 3X lampa går före.

I500:

Bra att veta: Superjacken är värdelös. Bättre att låta tvåkulor ligga i locken och mata ramper med den tredje. Man får tillbaka den tredje kulan om den har runnit och man lockar två kulor.

WW:

Bra att veta: Disaster drop ger flottpilar, så man kan strunta i t ex högerloopen och köra disaster drop istället. Och vad gäller Man Overboard (enhälligt utsedd till sämsta mode) så är den bara på 20m, så strunta helt i den.
Strategi: Varannan gul, varannan röd. Multibollen kommer förr eller senare.

ToM:

Skillshot: Alltid illusions om det går (annars 2X combo). Klockan får man i trap door (midnight). Det är alltid illusions som är kvar sist.
Extraboll-taktik: Ta INTE klockor innan du har fått midnight i trap door. Om du får midnight i trap door innan klockan blir sex, så får du två extrabollar, en vid midnight och en vid klockan sex nästa dag.
Bra att veta: Använd multibollarna till att maxa bonus-x. Då fastnar kulan alltid ovanför bumprarna, och dessutom kan man vila en kula på vänstern.
Strategi: Vänster loop.

CV:

Strategi: När Ringmaster kommer upp ska du starta någon av de andra multibollarna, och sen starta ringmasterns multiboll. Då kombineras multibollarna. Tänk på att första ringmastern inte är någon multi. Ringmaster battle är ett evighetsmode (evig ball save) som kan ge obegränsat med poäng.

HS:

Bra att veta: Du får trafikljus i koppen, så skjut inte på ljusen.

TAF:

Bra att veta: Holknekts håla är oftast både lättare och mindre riskfylld än stolen. Nackdelen är att kulan kommer på fel flipper efter en bear kick.

LOTR:

Taktik för att nå Valinor: Det handar om tidning som TFF skulle ha sagt. Se till att tida in så att du blir klar med GoE lagom tills det är dags att förstöra ringen (eller strax efter så att du kan spara ringen). I mitt fall innebär det oftast efter två omgångar modes och tillika två omgångar multibollar. Enklast når man dit genom att stacka modes med multibollar. D v s i tur och ordning:

1. Starta Wolves innan du startar TT.
2. Starta Gandalf vs Saruman innan du startar FOTR.
3. Använd War of Ents för att samla själar, och starta Shelob innan du startar FOTK.

Dels får du mer poäng, och dels blir det lättare att klara modes, och du behöver GoE.

Efter första omgången multibollar kan du förstöra ringen. Du har nog ändå inte klarat superjacken på alla tre, och du har antagligen några GoE kvar. Efter andra omgången multibollar så ska du däremot spara ringen. Satsa istället på GoE (om den inte är klar) och de(n) eventuella superjack(ar) som du har kvar (tänk på att en SJ ger en GoE). Använd Gollum för att kunna starta modes. Först när du är klar förstör du ringen och hoppar i båten västerut. Förstör du ringen för tidigt måste du spela alla tre multibollarna igen, och tredje gången är FOTR inte alltför lätt att starta.

FH:

Strategi: Starta Midnight Multiboll (enklast via rampen eller vänster loop). Lägg en kula på varje flipper. Upp med den vänstra i locken. Sätt jackpoten. Slå över den högra kulan till vänstern (eller ta rampen). Sätt den i locken. Ta kontroll på den andra kulan. Sätt jackpoten. Slå på repeat. Lite beroende på hur spelet beter sig kan man välja att ta kontroll på den högra kulan innan man skjuter upp den vänstra i locken.
« Senast ändrad: februari 28, 2008, 07:20:55 av Pal »


Nikke

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 341
    • Visa profil
  • Stad: Stenungsund
Vi har ju en massa riktigt duktiga Flipperspelare i sällskapet, ingen som har lite tips gällande de nyare Stern spelen, eller kanske en liten guide i de mer tävlingsfrekventa classic spelen
Upp med denna utmärkta LDK-startade tråd
//Niclas


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Den här tråden firade 8-årsjubileum igår... :-)

Vill bara passa på att länka till Tilt Warning där Bowen ger nyttiga tävlingsstrategitips, både i text och video.

Att lära sig vad som är "farliga" skott och vad som ger bäst poäng med låg risk är fortfarande bra ingredienser för att få till bra tävlingsprestationer.


Nikke

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 341
    • Visa profil
  • Stad: Stenungsund
Kul det där med 8 år, det kanske är dax för denna att bli påfylld med lite guider som har ljud och bild oxå, helst i 3D
:-)

Saknar en guide i hat-kärleksspelet DW
//Niclas


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
DW:

1) Börja med Doctor 1 för att snabbt tända alla escape-lampor och tända videomodelampan

2) när alla escapelampor är tända lockar du en kula för att sedan ändra till doctor 6

3) Skjut loopar så att du har 4x multipel, gärna mer så du får sonicboom.

4) plocka ut första videomode, du får nu doctor 5 tänd

5) locka andra kulan och byt till doctor 7 innan du skjuter iväg den nya kulan

6) få upp hissen till sista högsta nivån

7) fixa loopar så du har max multipel och plocka sedan ut multibollen


Sen kan man varva med att plocka W-H-O och Videomode för att få extrabollar.

En annan grej är att skjuta escape fler gånger för att få "special"

Nyckeln till höga poäng ligger i att hela tiden så ha hög multipel tänd som möjligt.

Jag brukar välja doctorerna enligt följande ordning

1-6-7-2-5-4-3. Dom tre sista brukar inte spela så stor roll efterssom man får alla när davros kommer fram första gången


Ett rätt enkelt med samtidigt mycket svårt spel.


Tags: