Forum > Tävlingar

Tidseffektivitet vid tävlingar

(1/7) > >>

Alvar:
Att tävlingar pågår framåt småtimmarna har blivit regel snarare än undantag. Detta beror i hög grad på att två tävlingar med vardera 100% TGP kläms in vid samma tillfälle. Eftersom sena tävlingar kan fucka upp både livspussel och dygnsrytm presenterar jag härmed en lista på åtgärder varje tävlingsledning bör betänka vid dylika arrangemang. Det står naturligtvis var och en fritt att välja formatet till sin egen tävling. Själv kommer jag dock att rösta med fötterna framöver och välja bort alla tävlingar där det (av den info som presenteras på SFS) inte verkar troligt att tävlingen slutar i rimlig tid.

Listan (kanske har jag glömt nåt viktigt, fyll gärna på med kommentarer):

* Inga försök som inte bidrar till TGP bör förekomma. Exempel: istället för kval av typen ”tre försök, de bästa två räknas” bör alla spelade försök räknas. Det verkar finnas en utbredd vanföreställning bland flipperspelare att det blir lättare att gå till slutspel, eller att det blir mindre slump, om de sämsta försöken inte räknas. Det enda detta leder till (förutom en warm fuzzy feeling när man får stryka sitt sämsta resultat, samt onödig tidsåtgång) är dock att ojämna spelare, som varvar låga scorer med höga, premieras – dvs motsatsen till minskad slump.
* Ställ alla spel (även classic) på tre kulor. Om du tycker att detta blir för slumpigt utökar du helt enkelt antalet partier. Exempel: istället för tre partier femkulors spelas fem partier trekulors. Totalt 15 kulor (samma slumpmoment) i båda fall. Men mer TGP med variant 2.
* Stäng av ballsave. Ballsave är logiskt på utställda spel, för att ge nybörjare en chans att få lite valuta för pengarna. På tävling not so much – vad är logiken i att vissa spelare ska få en extrakula som belöning för bristande prestation?
* Skippa match om 3:e/4:e pris. Kvalet kan gott tjäna som tiebreaker om man inte vill att tredjeplatsen ska delas.
* Om tävlingen har flera kvalpass, se till att dagens tidigaste kvalpass börjar relativt tidigt. De som inte gillar tidiga morgnar kan välja ett senare pass.
* Vid drop in-kval, sätt en sluttid på kvalet (inte ”slutspelet börjar när alla kvalat färdigt”).
* Om flera tävlingar hålls samma helg, överväg att låta tävlingarna gå den ena efter den andra snarare än parallellt. Exempel: istället för att låta både main och classic starta på lördagen och sluta på söndagen, låt hela main gå under lördagen och hela classic under söndagen. Då kan spelare som inte kan/vill flippra hela helgen spara tid genom att välja bort ena tävlingen.
Jag inser att problemet att tävlingar pågår för länge drabbar ganska få personer (de som ofta går långt). För de flesta spelare kanske problemet är det omvända: tävlingarna är för korta, man vill spela mer. Ett förslag för att motverka detta dilemma är att jämna ut tiden mellan elit- och casual-spelare genom att förlänga kvalet på bekostnad av slutspelet. Låt mig exemplifiera med en tävling på drygt 80 deltagare där slutspelet är enkel eliminering bäst av tre:

* Variant 1: Kval: två försök på sex spel; 32 personer till slutspel
* Variant 2: Kval: två försök på nio spel; åtta personer till slutspelBåda varianterna ovan ger TGP 100%. Men de deltagare som får spela minst (=majoriteten) får spela hela sex ljuvliga partier mer i variant 2, och tävlingen kommer troligen ta kortare tid pga mindre krockande mellan slutspelen.
Jag kan tycka att variant två är mer rättvis. En väldigt stor del av tiden i dagens tävlingar går åt till att en ganska liten andel av spelarna spelar långdragna slutspel. Låt tidsfördelningen bli mer rättvis!

MCR:
Utmärkta förslag allihop tycker jag!

INK:
Trösttävling för de som inte gått vidare har fungerat bra i Borås de senaste gångerna. Om man nu vill ha färre vidare till slutspel. Att folk reggar sina egna poäng sparar också lite tid. Dessutom kan man dela upp fyrspelargrupper i två för att kapa värdefulla minuter.

JMN:
Eller så kör man pin frenzy.... lätt att nå 100 tgp och väldigt förutsägbart med avseende tid.

Tror vi nådde 92 % igår på under 4 timmar med fyra till slutspel och 1 strike (4 spelats, 3 spelats å 2 spelars) ...

DDH:
Själv tycker jag att det får ta den tid det tar. Skall man ha två 100% TGP tävlingar på 1 1/2 dag (om vi snackar om Super Classic) så kommer det ta tid och det blir nästan alltid något som gör att det drar ut på tiden. Dessutom drabbar det ju ofta bara några få och ingen skulle upp och fortsätta slutspelet på söndag.

Givetvis kan man ju som arrangör göra en hel del för att det skall gå snabbare också.


1. Håller med till 100%.

2. Föredrar femkulors med en del undantag (Blackout, etc.).

3. Helt okej för mig.

4. Det här brukar väl inte tillföra mycket tidsmässigt. Tredje och fjärde på större tävlingar kan ju skilja ganska mycket i WPPRs och med pokaler, så det är bättre att man spelar ut partiet.

5. Visst.

6. Håller med.

10% blir ett alldeles för snålt slutspel. Det är bättre att ge fler en chans till slutspel. Jag skulle nog rösta med fötterna och välja bort en sådan tävling. Så som flipper har utvecklats dom senaste åren är det en hel del som kan gå till slutspel. Titta bara på vilken grupp som helst under exempelvis BPO där det är kanske 12 av 24 i varje grupp som borde gå till slutspel och sen ett ytterligare gäng som kan skrälla, men det är bara åtta (30%!) i varje grupp som går till slutspel.

Som INK säger så kan man dela på fyrspelarmatcher och spela dom parvis om tiden-schemat kräver det. Jag har också blivit ganska aggressiv med att stryka eller ändra spel som tar för lång tid mellan ronder, men det fungerar ju inte på alla ställen eller med alla format.



PS: Pinfrenzy, om än ganska roligt, är ett Kalle Anka format. Det är årets variant av Critical Hit, men kom gärna och spela det i Borås i slutet på januari!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion