Forum > Tävlingar

Tidseffektivitet vid tävlingar

<< < (2/7) > >>

Alvar:
DDH,


--- Citera ---Själv tycker jag att det får ta den tid det tar. Skall man ha två 100% TGP tävlingar på 1 1/2 dag (om vi snackar om Super Classic) så kommer det ta tid och det blir nästan alltid något som gör att det drar ut på tiden.
--- Slut citat ---

Jag vet att det tar en del tid oavsett format. Min poäng var man kan och bör minska den onödiga tidsåtgången med enkla åtgärder som inte nämnvärt går ut över tävlingens kvalitet. Igår blev det konflikt mellan spelare i respektive division om att få spela först och därmed få åka hem, och det är väl inte det trevligaste avslutet på en tävling?

Kan du motivera:
-varför du vill ha fem kulor på classic? (istället för att öka antalet partier)
-varför det skulle vara bättre att spela match om 3:e/4:e plats klockan tre på natten istället för att låta kvalranking avgöra?

DDH:
Tre eller fem kulor har väl ältats en hel del redan men jag föredrar fem på dom flesta classics. Fast wppr mässigt är ju tre bättre.

Direkt spel är alltid bättre. Dom i bronsmatchen kanske inte ens kvalade på samma spel.

INK:
Bronsmatch kan oftast spelas samtidigt som finalen.

Som jag ser det är det mer slump med tre kulor på Classic. Med fem kulor är det mindre troligt att alla fem sticker direkt. Med tre kulor är det inte omöjligt att alla gör det för en av spelarna. Det är väl bara att ta lite tid och se vad som tar längst tid. Fem spel á tre kulor eller tre spel med fem kulor.

Hur gör man då i slutspel när det är bäst av fem med fem kulor idag? Bäst av sju med tre?

Alvar:
DDH:

Jag efterlyser fortfarande motiveringar till dina ståndpunkter. Varför är fem kulor och tredjeprismatcher bättre? Är det:
-roligare? (personlig preferens eller allmängiltigt?)
-mindre slumpmässigt?
-mer rättvist?
-gudi behagligt?

Visst, man kan gilla det ena eller andra utan att ha någon särskild motivering, inget fel med det. Men saker som medför en kostnad (tidsåtgång) bör kunna backas upp av argument om de ska användas.

Jag håller med om att det finns ett case för tredjeprismatch i stora tävlingar där alla inte kvalar på samma spel. Men i halvstora tävlingar där alla kvalar på samma spel kan jag inte se behovet (kvalet borde snarare ge bättre underlag då det innehåller fler partier än en tredjeprismatch).

Vad gäller slutspelets storlek hänger jag inte riktigt med på ditt resonemang om att den genomsnittliga spelarskicklighetens (om jag förstod dig rätt) skulle spela roll. Enda skälet att ha stora slutspel vad jag kan se är att det (kanske?) är roligare att spela slutspel än kval. Om det är såpass mycket roligare att det motiverar ett stort slutspel (för de få lyckliga) på bekostnad av antalet kvalspel (för samtliga) låter jag vara osagt.


INK:


--- Citera ---Som jag ser det är det mer slump med tre kulor på Classic. Med fem kulor är det mindre troligt att alla fem sticker direkt. Med tre kulor är det inte omöjligt att alla gör det för en av spelarna. Det är väl bara att ta lite tid och se vad som tar längst tid. Fem spel á tre kulor eller tre spel med fem kulor.
--- Slut citat ---

Med 15 kulor classic (fördelade på tre femkulors eller fem trekulors) kan rimligen lika många husbollar förväntas i båda fallen. Jag har svårt att se varför detta skulle leda till mer slump med trekulors. (Jag har ca 20 hp matematisk statistik och kvantitativ forskningsmetodik om nån skulle bry sig :).)
Något som dock kan förväntas minska slumpen och öka rättvisan är antalet olika maskiner i en slutspelsrunda. Med endast tre maskiner är chansen stor att jag får övervägande ”hatspel”. Med fem maskiner är chansen större att maskinlottningen inte får avgörande inverkan.


--- Citera ---Bronsmatch kan oftast spelas samtidigt som finalen.
--- Slut citat ---

I förrgår vad jag tvungen att invänta en bronsmatch innan jag fick spela final eftersom divisionerna krockade. Och jag är nog inte ensam om att hellre åka hem än att spela bronsmatch på småtimmarna även om det inte skulle krocka (har lämnat WO i sådana situationer).

INK:
Match om tredjepris kan förstås krocka när man klämmer in dubbla slutspel.

Gällande fem kulor så känns de flesta classic-omgångar som att två av fem kulor går rakt ut. Vid tre kulor så är risken att detta händer mig på kula 1 och 3 medan du får spela alla dina, dvs dina rinnkulor skulle varit kula 4 och 5. Men det är kanske bara en känsla som inte alls är matematisk. Jag ska testaspela 10 omgångar på ett spel idag och kolla poängen per kula och registrera hur de rann och när det var mitt eget fel osv. Dessutom kan vi köra lite matcher på 3 respektive 5 kulor och jämföra utgången. Kan ju vara bra att testa en gång för alla. :-)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion