Frispel

sedan 2001

Fish Tales; en renovering som kommer att gå över styr!

gbak · 209 · 63269

gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
OK!

På allmän begäran (fem medl) så drar jag igång en ny tråd med ett FT som behöver lite omvårdnad och en hel del nya delar.
Spelet ser rätt ok ut från håll, men ju mer jag skuvar bort och synar, ju mer defekter hittar jag.
Objektet inhandlades för 15' vilket nu när jag ser omfånget på arbetet var i överkant, men det är bortglömt nu!
Nu gäller det att blicka framåt........




Det som inte är bra:
-Fel på skenorna som skall hålla spelplanen låst vid uppfällt läge. (Går inte att "klicka in" låsgrunkan i rätt läge)
-Topperdomen är spräck och dessutom ogenomskinlig.
-Fel flipperspolar.
-Plasterna; tre st är trasiga, tre st saknas.
-Benen är lätt krökta, gått i golvet från hög höjd?
-Ena side railen är rejält skadad.
-Bortslitet krom på avfyrings handtaget.
-Kabinetet är spräckt 1cm!!! vid bägge benen och taffligt "lagat" borrhål och småskador finns också.
-Backboxen spräck i tre av fyra hörn, ej speciellt blekta men dessvärre sönderrepade dekaler.
-Blekta dekaler på kabinettsidorna.
-Stora frontplasten vid högtalarna är sönderskuren.
-Alla plastprofilerna vid transliten är trasiga.
-Ena flippern död.
-Söndersparkad myntlucka.
-Högtalaren är spräckt och bortom all räddning.
-Hela spelet är allmänt jätteskitigt..... överallt.


Det som är bra:
-Alla korten + DMD'n fungerade när spelet startades. (sen lade ena flippern av)
-Glaset är jättfint.
-Spelplanens över/undersidor är i bra skick!
-Fisken i toppern ser bra ut, och finns kvar!
-Transliten och glas är i bra skick.


Jag startar ett litet "räkneverk" längst ner på högra sidan, så kan ni följa kostnaderna för renoveringen. Finns nog betydande risk att hela projektet kommer (som det förra) att gå helt överstyr rent ekonomiskt, men det tillhör ju liksom det normala med mina renoveringar, oavsett vad det gäller..........

15000:-


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
När jag ser allt du har att göra på detta spel så kan någon väl påminna mig om att inte gnälla på mina spel när allt går åt helvete.

Detta spel verkar verkligen varit misshandlat samt undanställt i många år.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Det kommer ganska mycket nu i början då det här jobbet gjordes för en vecka sedan.

Jag började med att plocka ut spelplanen och spänna upp den i min nybyggda spelplans hållare (ja jag vet att den kallas nått annat som jag inte ens kan stava till).
Hade några 2x3" reglar bakom garaget och en planka från en sängbotten, fyra korta vinklade aluminium profiler och lite skuvar, det blev kanonbra.



Jag börjar alltid med det tråkigaste jobbet, (det är lättare att motivera sig efter några hundra tim om det är roligt jobb kvar) i detta fallet att laga kabinettet och backbox.
Kabinettets bakgavel satt inte ens fast efter att jag lossat vinkeljärnen som nån tidigare ägare försökt sätta dit för att hålla ihop delarna, det bara ramlade isär.



Botten var så skitig så jag målade den grå, så att jag lätt kan hitta tappade smågrejor i framtiden.
En större platta monterades dit för högtalaren också, också från skräpbitar jag hade hemma.



Eftersom högtalaren var helkass så köpte jag en ny 10 tum's bashögtalare på HiFi Kit för 300:-
Är säkert ingen höjdarhögtalare men troligen ändå betydligt bättre än det junk som satt i som orginal.
Får väl hoppas att storleken har betydelse........


Med ordentligt trälim och massor av skruv ska det väl hålla ihop i allafall:


15400:-


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Efter att jag lagat kabinettet har jag också gjort samma sak med backbox men det går jag inte in på.

Efter ett tag så började jag tröttna på att laga kabinet, jag hade noterat när jag lossade startknappen att någon satt en cigarettglödmärke på linsen och förstört den.

Det borde gå att slipa och polera upp plastlinsen...........jodå efter en timme så var startknappen nästan som ny!
Här sparade jag in hela 90:- vilket kan behövas när slutnotan skall summeras!
Jag körde hela mitt "våtslip system"; dvs papper 400-800-1200-2000 för att sluta med Mequier's Ultimate Compound Polish:


15600:-
« Senast ändrad: november 22, 2016, 21:44:45 av gbak »


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Åsså kabinett jobb.......

Bort med de gamla dekalerna:
Naturligvis sitter häftämnet kvar på träytan och måste lösas upp med thinner för att sedan tas bort med färgskrapa, ett riktigt grisjobb att sickla av framförallt limmet från träet, det kletar fast överallt!
Efter att ytan blivit hyggligt ren går det att köra med oscillerande slipmaskinen.



Bredspackling på kabinettet i förrgår och uppbyggning av sönderslagna hörn på backbox.



Ikväll lackade jag två av kabinettets sidor med påstrykare, det blev väldigt slätt även om finns gott om mikrosmå dammkorn på ytan.
Dammet spelar ju ingen roll det kommer att "försvinna" när jag våtslipar med 1200 papper, det viktiga är att det blir slätt och svart.




15800:-


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Fantastiskt att du ger dig på sådana här projekt. Bra med tips vad du använder för saker med för oss andra mindre vågade.

Lycka till. Kommer att följa dig :)


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås

gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Jag använder Stålplast, samma 2K spackel som man använder till att laga rostiga bilar ;D

Medan jag jobbat på kabinettet har jag passat på att beställa lite reservdelar från bl.a Freeplay, Bestofpinball (DE) och Pinball Heaven (UK).
Har en stor beställning hos Pinball Ministery (NL) också på ett kpl. plastset.
Pinball Heaven var det enda stället som hade en plastdome, den har jag faktiskt inte hittat den på nåt annat ställe i hela EU, och det var dessutom den sista jag fick tag i. Den kostade naturligtvis därefter också, boxen som domen packades i var jättestor och frakten var inte gratis den heller.

Det ni ser på bilderna kostade knappt 5' och det är bara tre av sju beställningar, och förutom den stora plasten samt domen (som ligger i bubbelplasten) och sido railsen är det inga stora grejor jag köpt, det är typ post's, skruvar, muttrar, spolar, gummikit, drivrem, smådekaler, switchar, flipper rebuild kit's ......
Det är när jag börjar lägga ihop dessa beställningar som jag inser att kostnaden för det här projektet kommer att balla ur fullständigt!


Jag adderar inte på de här delarna till "räknaren" förrän delarna monteras fast på spelet.
Hittills har det bara gått åt lite plankstumpar, spackel, slippapper, lack, polish, skruv, lim och en högtalare, nästan allt har jag redan haft hemma.

15800:-


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Du har knappt börjat, men är ändå imponerad av jobbet hittills.

Jag trodde faktiskt inte du skulle byta dekalerna på kabbet, tyckte ändå det såg ok ut, men samtidigt lägger du ner allt jobb på allt det andra så är det ju nästan skam att snåla in på det sista.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Ja när jag fixar allt övrigt på spelet och om det dessutom ska in i vardagsrummet så måste det ju se anständigt ut ocskå!

Jag hittade rel billiga dekaler på Ebay tryckta i Kroatien av alla ställen, rullen med dekalerna var postade i Slovenien (billigare att skicka därifrån).
Det är inte gen 2 dekaler som är svindyra att köpa, utan det här är väl att betrakta som typ gen 1 tryck.
Folien som dekalen är tryckt på heter Orajet och kostade ungefär hälften av gen 2 folien.
Jag tror det är samma folie som man använder när man lägger stora reklamdekaler på bilar o.dyl.
Den är nog också gjord föra attt tåla utomhusbruk, jag sökte lite på "Orajet" folie och fick fram den infon.
Dekalerna ser hur som helst väldigt bra ut och det är ju det viktiga.
Det gick att välja matt eler högblank folie, jag valde den matta.
Jag har mailadressen till snubben på tryckeriet om nån annan också vill ha kontakt med honom, han trycker upp dekaler till de flesta flipperspelen (påstår han själv).

Kanske nån här på forumet vet mer vad Orajet folie är för nåt?


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Du kan gärna skicka hans uppgifter till mig  :)

Vad är "rel billiga" om man översätter till reda pengar om man får fråga ?


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
130E inkl frakt.

Jag rek att vänta med ev beställning tills jag testat att montera på dekalerna.
Känns inte bra att rek nåt som är otestat.


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Kan du ta ett par närbilder på dekalerna och posta över (FB duger) så man ser hur bra de är?

En anledning till det lägre priset är väl troligen att de inte betalar några licenspengar?


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp