Frispel

sedan 2001

Diskussion kring svensksålt spel

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Att ett spel eller en bil är nysålt i Sverige behöver inte betyda att det bra, man kan hitta bra spel i utlandet, men ju längre österut (t.ex. Polen) eller söderut (t.ex. Italien) man kommer så är det generellt en mkt stor kvalitetsskillnad på hur spelen ser ut. Vi här i Norden tar överlag hand om våra saker på ett helt annat sätt än dom i Polen, Ungern, Italien, Spanien m.fl. + att det röks kopiöst i dessa länder vilket sätter sina spår.

Jag började importera bilar från utlandet 1985 och det var BMW och Mercedes som var alltid mkt sämre än dom här hemma, men billigare. Vart man än gick till tyska handlare så var bilarna dåligt skötta med några få undantag - idag är det kanske annorlunda.

Flipperspel från Polen och Italien kan oftast inte alls mäta sig i den fina välskötta kategorin som spelen i Sverige som oftast inte ens har minsta tendens till röklukt.

Jag har i flera år skrivit svensksålt vad gäller även flipperspel och tycker att det uttrycket passar synnerligen bra vad gäller flipperspel i positiv bemärkelse.

Det finns säljare av bilar som skall vara 'käcka' när man ringer på t.ex. en Audi och så frågar man om den är importerad, så säger säljaren: - Ja, det är väl alla Audi. Hur jävla korkad får man vara? Dom vet mkt väl vad jag menar, men likväl så skall dom svara på det viset och det svaret betyder till 99% att bilen är importerad i efterhand, vilket inte betyder att den är dålig, men det är ändå ngt man som köpare vill veta.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Ett sätt att kolla på WPC-spel om spelet är svensksålt, d v s importerat sålt som nytt i Sverige är att kolla om siffrorna 2 & 3 i spelets serienummer är 21 d v s 521 för alla Bally/Williams (utom tidiga 90-tals Bally som har 221).

Är siffrorna, inklusive första siffran, 521 eller 221 så är det ett svensksålt spel.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Patrikh

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 686
    • Visa profil
  • Stad: landskrona
kan man räkna ett NIB stern spel som svensksålt när man köpte det från norge och man packar upp det i sverige?


sinatra

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 242
  • PinballViking
    • Visa profil
  • Stad: Kongsberg

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Ok, man bör kanske fråga om var spelet har tillbringat större delen av sitt liv?  :-)

Spel sålda i Sverige togs till större delen ur operating för många år sedan, till skillnad från många spel neråt kontinenten. Dessutom har svenska utställare tagit bättre hand om sina spel vad jag har märkt.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
De fem första siffrorna i serienr var Williams egna kodsiffror som talade om vilken speltyp, flipper eller nåt annat (siffra 1).
Vilket land spelet var byggt för (siffrorna 2 och 3) Vilken spelmodell det var (siffrorna 4 och 5).
 sen kommer det egentliga serietillverkningsnumret.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Flyttar hit alla inlägg kring svensksålda spel från en annan tråd. Den diskussionen kändes lite överflödig i den tråden och är intressant nog att ha en egen tråd.


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Egentligen spelar det ingen roll om spelet är "svensksålt" eller ej. Men...

Jag har själv en hel del importspel och sett desto fler från de flesta länder i europa. Några saker jag har märkt under min tid med flipper:

-I Europa får du vad du betalar för. Ska du ha fina 90-talare och 2000-talare så får du betala ungefär som hemma för ett i acceptabelt skick. De billiga är i högst tvivelaktigt skick. Fynd går att göra, men svårt att hinna med.

-Äldre spel som jag söker (Bally tidigt 80-tal) köper jag hellre från Tyskland då de har stort utbud med spel i acceptabelt skick enligt mig. Där finns även de svåra titlarna. Billigt, nja...men generellt betydlig finare än de som cirkulerar här hemma för halva priset eller under.

-Spel från sydeuropa är skräp enligt min. Ja, jaf har tagit spel från Italien och liknande, inte igen. Fick köpa fler spel för att sätta ihop ett och skrota resten.

-Det är bara sydeuropa som har så extremt slitna nyare STERN-spel. Betala några tusen till för ett spel från nordeuropa. Så gott som nya STERN kan vara idé att importera, men ett LORD, nej. Ofta dessa spel har trärena fläckar, speciellt ovanför flipprar.

-Finland hade fina spel pga statligt monopol, tyvärr väldigt få spel kvar. Mycket har gått på export.

Så min slutsats efter erfarenhet är att köp 90-talare och framåt från norden, medan classics med fördel hämtas från Tyskland/holland och Danmark.


Tags: