Forum > Tävlingar

SM - Nu är arbetet inlett

(1/13) > >>

LDK:
Sedan en tid tillbaka har jag, Switalski, Helena och Johan spånat runt ett eventuellt Flipper-SM. I söndags hade vi vårat första riktiga möte och vi vill nu uppmärksamma er på forumet om att arbetet är inlett - nu är det allvar! :-)

Vi kommer successivt informera er och lufta idéer här på forumet. Vi vill gärna att ni "offrar" någon minut på att kommentera det vi har att presentera.

På mötet i söndags diskuterade vi bl.a. vilket tävlingssystem som skulle kunna användas. Vi har preliminärt tänkt oss följande upplägg:

----------------------------------------

KVAL (dag 1)

* Kvaldagen inleds med en möjlighet för morgonpigga att övningsspela några minuter per spel.

* Varje spelare har totalt 8 "försök" med max två försök per spel.

* Spelarna väljer i första hand själva vilka spel man vill spela och skriver då upp sig i den aktuella kölistan till det spelet. (Om kölistan består av fler än x spelare kan tävlingsledningen avvisa spelaren från kölistan pga tidsaspekten?)

* Endast de tre bästa spelscorerna för spelaren inkluderas i beräkningen av spelarens kvalpoäng. Spelarens spelscore rankas spelvis genom att man tilldelas poäng enligt följande:

Kvalpoäng från "spel 1" = Spelarens bästa spelscore för "spel 1" / Bästa spelscoren för "spel 1" * 1000

* De 16 spelare med bäst total kvalpoäng, efter att alla har fullbordat kvalet, går vidare till slutspelet (dag 2).


[Valet av kvalsystem strävar efter vara så rättvist som möjligt samt att låta deltagarna få spela ganska mycket. Vi vill exempelvis undvika att en spelare ska kunna åka ut efter tre misslyckade omgångar i rad.]



SLUTSPELET (dag 2)
(Här används ett liknande system som användes i Gävletävlingen dec 2002)

De 16 som kvalat in till slutspel delas in i fyra lika stora grupper. Varje grupp spelar sen gemensamt fem (tre?) olika spel. Resultatet för varje spel poängbelönas enligt följande:
1:a 4poäng
2:a 2poäng
3:a 1poäng
4:a 0poäng

När alla spel har spelats räknas dessa poäng ihop och de två bästa spelarna i varje grupp går vidare till kvartsfinaler.

[Orsaken till att vi vill ha den här omgången är att det är roligt för publiken att följa matcher där fyra spelare spelar mot varandra. Matcherna kan svänga snabbt och alla kan följa den aktuella ställningen på spelets display]


Kvartsfinaler, semifinaler och finalen spelas parvis, i bäst av fem olika spel.

[Anledningen till att vi vill övergå till parvisa matcher mot slutet är att detta är den ultimata kraftmätningen, en mot en]

----------------------------------------

Skriv gärna ett inlägg om vad du tror/tycker om detta tävlingssystem!

Borttagen:
Vart är gruppen för juniorer då?
:-(:-o:-(
:-D
Skoja jag har ändå inte tid nu.

/Flippy;-)

Torbjörn M:
Det ser ju bra ut det där, men uträknandet av kvalpoäng får ni gärna förklara mer ingående.

--- Citera ---Kvalpoäng från "spel 1" = Spelarens bästa spelscore för "spel 1" / Bästa spelscoren för "spel 1" * 1000
 
--- Slut citat ---

Detta var lite otydligt, menar ni inte
"Kvalpoäng från "spel 1" = Spelarens bästa spelscore för "spel 1" / SÄMSTA spelscoren för "spel 1" * 1000"?

Lägg gärna ut ett färdigt exempel på hela tävlingen.

Bra jobbat!
:-D

KGB:
Jepp ser helt okej ut!

Torbjörn - jag tror att tanken är att normalisera poängerna på alla spel, eftersom olika spel har så olika poänggivning. Om exempelvis du får högsta poängen på AFM (säg 100B) och jag sen får 50B som bäst, så kommer du få 1000 poäng på AFM och jag 500. Högsta poängen på varje spel kommer alltså alltid att vara värt 1000 poäng.

LDK:
Flippy: Allvarligt talat, vi kommer nog kunna ha en juniorklass om det finns tillräckligt stort intresse. Så vi får se. Och det är inte SM-dags förrän i höst med största sannolikhet, så det är gott om tid för att träna!


Torbjörn: KGB ger dig den korrekta förklaringen. Systemet användes på DPO förra året har jag för mig.

Denna kvalpoängberäkning tar hänsyn till hur stora avstånd det är mellan spelarna rent poängmässigt. Alternativet är att använda en (godtyckligt) fastställd poängskala där exempelvis 1:an på ett spel får 100 poäng, 2:an får 75 poäng, 3:an får 60poäng osv. I ett sånt system spelar det ingen roll om 1:an har en 10 gånger så hög score som 2:an, eller om 1:an bara har tio poäng mer, kvalpoängfördelningen från det spelet blir densamma.

Nackdelen med det första systemet är att olikheter i poängutvecklingen mellan olika spel kan påverka hur stora avstånd det blir mellan spelarnas scorer. Vet inte om det var en tillräckligt bra förklaring...

Vi ska göra lite "simuleringar" av kvalsystemet för att se hur det funkar. Jag kan redovisa den simuleringen här sen för att ge ett exempel på hur tävlingen kan tänkas gå till.


Vår ambition är att försöka hålla en så rättvis tävling som möjligt. Därför får ni hemskt gärna uppmärksamma oss på om ni tycker någon del av tävlingen kan göras mer rättvis. Alla förslag och funderingar är välkomna.

//David

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion