Frispel

sedan 2001

SM 2004: spel

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Kör lite hobby-moderation igen nu...

Det känns som det som diskuteras i tråden "Det närmat sig" nu är viktigt nog för en egen tråd. Samlar ihop det som skrivits tidigare då:

----------------------------------------------mikke

En ytterst preliminär spellista:

TOM, TZ, JD, SS, MB, TAF, IJ, MM, FT, TOTAN, LOTR, TM:BOP, AFM, STTNG, LAH, Elvis, TSPP, CFTBL, TS, DM.

/mikke
----------------------------------------------
Purre
...och RS och ev. Whirlwind

/Purre
----------------------------------------------
FEZ

Det ser ju mycket bra ut. Två spel som oroar mig lite (utöver de jag inte kan då... erm..):

TOTAN: Som tävlingsspel betraktat tycker jag att det är ganska uselt. Det blir ju ytterst slumpmässigt när man bara står och vevar på lampan.

LOTR: om det används i kvalet kommer det bli rätt tungt för de som får spela när det gått ett tag. Man får ju en enorm fördel av att spela på ett "kallt" LOTR då flipprarna orkar vara med lite, till skillnad från de sk. "wet noodles" man får stå med efter ett tag.
----------------------------------------------
mikke

Vi kan nog fixa en ersättare för TOTAN om det behövs.

Flipprarna på LOTR blir inte lika såsiga sedan vi installerade de senaste romarna. I dessa finns en helt ny styrning av flipprarna där man utnyttjar EOS bättre.

/mikke

----------------------------------------------
MCR

Inga andra spel förrutom Flippergubbens? Rent-event t ex?
----------------------------------------------
Purre

Jorå det kommer fler maskiner, vilka är dock inte klart ännu. Som mikke sa så är det en ytterst preliminär lista och de spel vi med säkerhet vet skall vara med är våra egna...
Rent-Event ställer upp med ett antal och så kommer Stellan att ställa upp (han heter ju så  ) med ett antal spel.
Dessutom finns det några aktörer till som eventuellt kommer med spel...

Tilläggas kan att inte alla av de spel som listats nödvändigtvis skall användas i själva tävlingen. Ett antal kommer att användas till 'set-the-hiscore'-spel, enhands och andra småtävlingar utanför huvudtävlingen.
Ex vis kan ToTAN användas till sånt.
----------------------------------------------
Svante

Ju fler sidospel/sidotävlingar desto bättre så folk som har åkt ur tävlingen/inte deltar har nåt att spela på vid sidan om!
----------------------------------------------
LDK

Först å främst: Vilken otroligt fin line-up! *impad*


Vad gäller hur spelen passar till huvudtävlingen på SM:
* TOM och TOTAN kan väl vara problematiska då man kan ta bort varandras lock:ar. Men TOM användes ju förra året i kvalet (i å för sig som reservspel då TAF gav upp) och användes i årets A-slutspel i PAPA 7, så det kanske inte är så farligt ändå. Eller?

* STTNG, LAH, Elvis och TSPP vet jag inget om som tävlingsspel. Elvis är ju svårt att veta, men är det ngn som har tävlingserfarenhet av STTNG, LAH eller STPP?
----------------------------------------------
callebe

TSPP har ju samma problem med locken och fanns dessutom inte med i PAPA7 (vad jag kunde hitta). Darmed har jag varken sagt bu eller ba till om det ska vara med i SM.
----------------------------------------------
FEZ

Extra glad är jag för att mitt gamla favoritspel (ja, jag var ung och naiv när det kom ut) Last Action Hero är med. Har bara spelat det en enda gång (en sorligt risig historia på Gröna Lund) sedan jag spelade det när det kom ut.

STTNG har jag aldrig kört under Tournament Mode, men så vitt jag förstått så kan man inte välja "Light Lock" vid launchen, vilket lär göra det till en riktigt jobbig historia i Tournament Mode.

Men, samtidigt kan man inte köra det i icke-TM då de lite slumpmässiga (jag vet iaf. inte hur man skulle kunna välja vilken man får) multibollarna man får i Neutral Zone kan ställa till en hel del orättvisa.

På det TSSP som finns här i Gävle (har inte kollat, men det är nog nästan helt säkert det senaste ROMet (heja Abatic!)) så snor man INTE varandras lockar under Multiplayer.

Kul, om det nu blir massor av highscore, par-flipper etc. etc. spel. Det var ju lite tunt förra året, tyvärr.

LDK: är du säker på att man kan sno varandras lockar under TM på TOM? Det användes väl till och med under finalen på PAPA i år?
----------------------------------------------
Svante

På TSPP snor man INTE varandras lockar då den har autopplunger så är ju inte spelet beroende av att bollarna ligger fysiskt i soffan. I TOM snor man naturligtvis varandras lockar, så MÅSTE det väl per definition bli på alla spel som bara har manuell plunger och är beroende av att bollarna är fysiskt lockade.

På TOM ser jag inte det som nåt sörre problem, när locken väl är tänd så startar man ju ändå MB med 3 snabba & enkla skott, plus att TOM efter färdigspelad multiboll om man kommer in i trunken eller trapdoor serverar en ny kula i plungern för att återställa en kula i trapdooren.

Andra spel som t.ex. WCS löser ju detta med att om dina lockar blir snodda får du både lock & start multiboll tänd, för antingen 2 eller 3-kulors MB.
----------------------------------------------
Purre

Vi har senaste ROM-revisionen i vårt TSPP...
----------------------------------------------
callebe

Ojojoj. Här var jag verkligen ute på hal is. Jag får helt enkelt be om ursäkt lite snabbt och sen ställa mig i skamvrån med dumstruten på. Igen... ;->

----------------------------------------------

callebe: det kan ju skilja sig på tidigare ROM. Det är ju en salig röra det här med ROM revisioner.

Ang. TSPP så bör man kanske kolla upp hur spelet beter sig då det endast är en spelare (kan ju hända att man får kvala själv på det, eller omspel etc. etc.).

Normalt sett får man ju de kulor som ligger lockade sedan den förra omgången "gratis" på TSPP. Själv skulle jag helt klart föredra att någon petat in två kulor åt mig där innan jag börjar. Hehe... Särskilt med tanke på hur svår den locken brukar vara.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Bra Stefan.

Då undrar jag, vilka ytterligare spel är önskvärda som inte redan är listade?


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2230
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Bra Stefan!

STTNG kan ju upplevas som ganska slumpigt pga sin outlanekonstruktion. En miss leder väldigt ofta till drain. Frågan är om det gör spelet till ett sämre tävlingsspel än andra?

Sen är ju STTNG lite väl otillräkneligt. Problem med bolltråg och att hålla koll på antal kulor i spel verkar vara standard på mer eller mindre alla STTNG.

TSPP har således inga problem med lockar. Men hur är det som tävlingsspel i övrigt? Stefan har en poäng där vad gäller single-playermode och tidigare lockade kulor. Det är ju faktiskt en "feature" som är factoryinställning som jag förstått det.

Bra inlägg av Svante gällande lock-problemet. Jag håller nog med om att det inte är ngt allvarligt problem med TOM. Som sagt: Har man en eller två låsta kulor får man nästan skylla sig själv om man bommar multibollen. Det kan nästan liknas vid att man förlorar de eventuellt låsta kulorna efter varje kula. Så *borde* man ha programmerat tournament mode i TOM. (Och såvitt jag kan förstå är det så man gjort på TOTAN, i alla fall ROM-rev. 1.4)

Citera
så MÅSTE det väl per definition bli på alla spel som bara har manuell plunger och är beroende av att bollarna är fysiskt lockade.
Hur funkar det på TAF?


Citera
Då undrar jag, vilka ytterligare spel är önskvärda som inte redan är listade?
Finns det några fler spel överhuvudtaget? ;-)

Skämt åsido...tänkbara tävlingsspel:
The Getaway HSII (?)
Corvette
Tommy (?)
White Water
I500
WCS94
NGG (?)
Dracula (?)
Dr Who (?)
Dirty Harry (?)

m.fl.
« Senast ändrad: september 24, 2004, 18:13:29 av LDK »


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2388
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Man snor (väl) lockar på TAF, men har du lockat 2 kulor och missar att ta ut multibollen så lyser (väl) lock igen på nästa kula och du kan ju locka 2 bollar direkt genom att "good thinking" dvs skjuta för löst för skillshotet...


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2388
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Så här ligger det till med TSPP (den som söker han letar):

En adjustment som infördes från version 2.00 styr lockarna:

Implemented Hold Couch Locks adjustment.  This allows the couch to hold onto balls between games and between players.  The settings are:
  - Never:  Couch always empties at game over, no locks are ever held.
  - 1 Player Games:  Couch doesn't empty at game over and anyone playing a 1-player game can steal any locked balls.
  - Always:  Couch doesn't empty at game over, AND players can steal other players' locks.

  This adjustment will be treated as Never if Competition Mode is on. During tournament games, balls will stay physically locked, but players must still make 3 locks in order to start Couch Multiball.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2230
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Svante, det levande uppslagsverket! :-) Tack för dom svaren!


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag skulle (rent egoistiskt) gärna se TOTAN i parflippertävlingen. Mest för att det är ett av få spel jag verkligen kan reglerna på, och det går att uppnå saker även med begränsad kontroll.

Spel jag gärna ser på SM? Antar att jag inte behöver säga det, men det handlar om en skrotgård :-) Antar att det är uteslutet från den ordinarie turneringen, men varför inte på en sidotävling?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Eftersom Williams på 90-talet gjorde så otroligt fantastiska spel (övriga tillverkare har ju jag, och de flesta andra, mindre koll på) så är det nog lättare att ta fram spel som man INTE tycker lämpar sig för tävlingsspelande.

Då ska vi se vad jag har vaskat fram...

TOTAN (nu igen, ja):

Man kan ju smaska fram 3 x Lightning Lamp + Final Battle (eller vad det nu heter) och stå och dra poäng i all oändlighet. Detta är ju inte så lätt att komma till, men jag har nog satt de flesta av de få försök jag gjort på det. Om en eller flera skulle komma till detta i ett kval kan man inte annat göra än att dela ut något i stil med "maxpoäng" för TOTAN och helt enkelt sluta spela.

Även om man nu inte har Lightning Lamp och kommer till ande-fighten (eller vad det nu heter) så finns det ju ingen aledning att sluta slåss mot anden (...eller... ja.. vad det nu heter) då man faktiskt får en del poäng under detta mode.

Cirus Voltaire

Går väl endast att köra om det inte går att stå och dra in poäng på en evighets Ringmaster Battle. Detta är vad jag förstått åtgärdat i nyare ROM, eller?

(Popadiuks spel får mycket skit i den här tråden verkar det som. Hehe...)

White Water

En liten varning för att det skulle kunna bli en "stoppkloss" av stora mått då de flesta säkerligen kommer att satsa på Whirlpool Challenge som kan dra ut något enormt på tiden om kickouten är snäll / rätt inställd.

Creature from the Black Lagoon

Kanske inte helt lämpligt som kvalspel då, iaf jag anser att, man får en rätt stor fördel av att spela i slutet av kvalet på detta spel. Eftersom poängsättningen är som den är så kan man välja sin taktik efter hur bra poäng som tagits innan. Man kanske inte ens behöver försöka maxa Multiboll-multipliern om man spelar mot slutet av kvalet på det. Visserligen gäller det ju till en viss mån på alla spel, men inte på samma sätt som CFTBL. På de flesta andra spel är det bara att mala på utan någon speciell taktik.

Dessutom är CFTBL rätt buggigt, på en del väldigt viktiga punkter, i det senaste ROMet. Vet ej hur det är på äldre.

B.la:

"Bug the second: If you go into multiball and max out the multiplier, then get back into multiball on the same ball, the game insists that the
multiplier is maxed, even though it's permanently stuck at 1X."

Eftersom jackpottarna är det enda sättet att få några egentliga poäng är det ju en extremt viktig del av spelet.

Om det finns möjlighet att välja lite bland spelen så är det väl att föredra att utesluta spel som "duktiga" spelare i allmänhet brukar tycka är tråkiga/dåliga. Man vill ju ha lite kul när man spelar också.

Nu kommer det väl en massa åsikter på detta, men min uppfattning är att iaf. dessa spel brukar anses som rätt usla av de nu sk. "duktiga" spelarna:

Hurricane, Popeye, Jackbot, Junkyard, Cactus Canyon (DET vill nog en del säga emot), Gilligan's Island, Flintstones, Who Dunnit, NBA Fast Break och Champion Pub.
« Senast ändrad: september 25, 2004, 00:05:17 av FEZ »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Purre: Ett GnR vore väl inte helt fel?


monstret

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
Apropå att stjäla lockar..

Jag har funderat lite på det tidigare, men kan det inte vara en idé (iallafall under kvalet) att bara köra singleplayer omgångar?

Dels för att undvika eventuellt strul vid maskinfel, eller slam tilt, och sedan också för att kunna använda spel där man kan stjäla lockar, eller andra orättvisor.

Jag vet inte om det skulle påverka speltiderna positivt eller negativt heller..


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Förra året körde vi tvåspelaromgångar mest för att (eftersom vi inte hade möjlighet att göra det själva) spelarna skulle hålla lite koll på varandra. Det fanns ju i princip alltid ett "vittne" till eventuella fel som hade uppståt, vilket ju är väldigt viktigt.

Om ingen har någon koll på spelarna kan ju man dra till med att det blev något fel på spelet om det gick dåligt och hoppas på att få en ny omgång.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2130
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Angående spelens lämplighet som tävlingsspel:
Tror faktiskt man kan hitta små nackdelar/orättvisor med de flesta spel.
Vad gäller de som FEZ tog upp tycker jag:

-TOTAN. Jag anser att 3xlightninglamp+Geniebattle är en skicklighetsgrej. Det är som du säger inte helt enkelt att pussla ihop det rätt. Däremot tycker jag det är ett rätt dåligt tävlingsspel överhuvudtaget. Den som lyckas snurra mest (3x)lampa utan att kulan hoppar ut vinner...


-Cirqus Voltaire. I Tournament Mode ger Ringmasterbattle bara 100K per träff (i vanliga fall 1M/träff), vilket väl avskräcker folk en del från att stå och harva. I övrigt är det inget dåligt tävlingsspel tycker jag.

-CFTBL. Håller med om att det är på tok för buggigt. Att plocka höga jackpots är ju skicklighet anser jag, men visst har man fördel av att lira senare i kvalet, men det har man ju beträffande nästan alla spel.

-NBA Fastbreak är i mitt tycke ett bra tävlingsspel. Inga direkta slumpmoment inblandade. Problem dock med poänggivningen som gör att flera kan hamna på exakt samma score.

-Cactus Canyon. Hopplöst att tävla på i normala fall (sprutar ut slumpextrabollar), men i TM och utan extrabollar är det ett bra spel.

-Who Dunnit är däremot katastrof att tävla på, även utan EB:s och slump. Har t ex player ett höjt jackpotvärdet under sin multiboll, får alla andra spelare (som inte gjort ett skvatt)också detta högre jackpotvärde. Rouletten spelar fortfarande för stor roll. Galet.
Dessutom i mitt tycke ett väldigt trist lir.


Ett alternativ för att spara tid (så folk hinner spela fler kvalomgångar än i fjol, vilket jag tycker är mkt viktigt) kan ju vara att ställa spelen på hard settings.
Inte så kul egentligen, men effektivt. Hellre det än att putsa upp dem och ta bort outlanesposter och sätta röda äckelgummin överallt så de blir ospelbara/bara turbaserade.
« Senast ändrad: september 29, 2004, 09:14:11 av MCR »


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2388
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Är inte WD:s jackpotbug fixat under tournament mode?


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Kan vi inte bara konstatera att WD är buggigt och lämna diskussionen där... hehe...

Röda gummin hoppas jag att vi slipper i mesta möjliga mån. De är ju jobbiga.

Ang. hard settings: jag (och nästan alla andra misstänker jag) vet inte alls hur spelen fungerar på Hard / Extra Hard. Det kan ju skapa en hel massa förvirring om spelet inte beter sig som man är van vid.

Har man många chanser på sig (PAPA t.ex.) hinner man ju med och lära sig vad som är ändrat. Nu kan det ju bli så att man kanske inte vet om det är någon trasig lampa, eller om saken i fråga inte är tänd (Quick Freeze på DM t.ex.?!).


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2130
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
FEZ: Jo, jag håller helt med om att hard settings inte är en optimal lösning. Men kanske ändå bättre än att göra spelen svårare på ett mer slumpmässigt sätt?
Att det t ex blir svårare att tända lockar (om övriga inställningar är hyfsat normala) innebär rimligen inte att den med mest tur får högst poäng, utan den mest pricksäkre.

Och visst är det så att ingen vet hur hard settings funkar, eftersom man lyckligtvis aldrig stöter på det.

Men som sagt, det var bara ett förslag. Som ett alternativ istf att göra spelen ospelbara för att minska speltiderna.


Tags: