Forum > Tävlingar

Regler 2004

<< < (2/9) > >>

mr mic:
det låter bra,å du fez har du vägarna förbi round the corner så titta in hos mej så jag får utmana dej på demo?om du vågar?har jag tid nån gång ska jag komma upp å hälsa på er på nån tävling i sommar,mvh micke

JOE:
Angående poängsättningen i kvalet håller jag med MCR att det kanske var lite väl stora skillnader i poäng mellan 1-2-3 plats. 100-90-80-70 p osv är kanske ingen dum idé. (En sådan poängsättning poängsätter ett stabilt kval rakt igenom högre än förra årets poängskala.

Ge spelare som placerar sig bra i kvalet fördel genom seedning och möjlighet att spela sist på varje maskin.

Angående supersnabba spel ser jag hellre ett långsammare spel med maxade outlanes än ett supersnabbt nästintill okontrollerbart spel. (ex: Fish Tales häromveckan, MM och No Fear mfl förra SM)
Ta det lugnt med lutningen: 7,5 grader räcker.

Personligen ser jag hellre att man spelar på 4 maskiner isf 3 i slutspelet snarare än i kvalet.

Förra årets kvalsystem var ett slöseri med tid. Spelen stod outnyttjade under långa perioder. Jag är säker på att det går att se till att det är spel på alla maskiner 90% av tiden, men det kräver fler människor som hjälper till med administration.

Diverse:

Jag ser gärna en förstärkning av "avspärrningarna" kring spelen, inte så kul när folk går in i en mest hela tiden. 1,5 m bakåt och 1 meter åt sidan (om spelet står längst ut på kanten) bör vara "fredad" zon.

Gärna 40cm mellanrum mellan spelen i sidled.

Irriterade mig oerhört mycket på att det under slutspelet var några som stod och hängde över spelet brevid med sitt huvud ca 40-50 cm från spelplanen.

monstret:
Tack Jorian! Många konstruktiva förslag och kommentarer, precis sånt vi behöver.

Förhoppningsvis kommer vi att spärra av hela "tävlingsdelen" i år, men med någon slags läktare på behörigt avstånd från spelarna.

Just poängskalan är något årets regelgrupp (S P, GGG, Gibbon och LDK) har diskuterat. Jag misstänker nästan att de kommer att smygkika lite på PAPA's system.

Angående tid för kvalet så tror jag att vi kommer att ha rätt väl tilltagna tider för det i år också. Bättre det än att stressa spelare och administratörer. I år börjar vi kvalen redan på fredagen (om det är tillräckligt många anmälda).

Vad säger regelpojkarna om 4 spel till slutspel? Det borde väl finnas tid till det?

LDK:
Å nu en kommentar från en av regelnissarna...

JOE:

Testade som hastigast att ta fram kvalplaceringsordningen från förra året, fast med skalan:
100-90-80-70-60-50-40-30-20-15-10-5

Resultatet blir ganska annorlunda jämfört med den kvalordning som förra årets kvalpoängskala gav. Det positiva är ju självklart att man belönas för att prestera jämna resultat. Det negativa är bl.a. att dom som tar en förstaplats på ett kvalspel inte får någon extra belöning för detta.

En spelare med 1-1-10 blir slagen av både 2-2-6 och 3-4-4, vilket känns lite konstigt.

Jag är helt klart för att jämna ut skalan lite och gynna jämnhet, men det bör finnas en viss belöning i poängskalan för att vara den som lyckas får den absolut högsta kvalscoren på ett spel.



--- Citera ---Ge spelare som placerar sig bra i kvalet fördel genom seedning och möjlighet att spela sist på varje maskin.
--- Slut citat ---
Möjligheten att spela sist...menar du för hela första slutspelomgången eller genom hela slutspelet? Seedning?


Vad gäller snabba spel.
Jag kan helt klart medge att exempelvis MM på SM2003 var FÖR snabbt, speciellt med tanke på maxade outlanes (det blev för slumpigt). Till den här tävlingen kan vi förhoppningsvis provspela spelen mer innan kvalet inleds, och sen kan man justera lutning kontra outlanestorlek för att få en bra balans mellan svårighet och spelbarhet.



--- Citera ---Personligen ser jag hellre att man spelar på 4 maskiner isf 3 i slutspelet snarare än i kvalet.
--- Slut citat ---
Låter lite udda tycker jag (eller snarare jämnt...). Bäst av 3 är väl ganska standard, alternativet är väl bäst av 5 om man inte vill få överdrivet många oavgjorda resultat. Men bäst av 5 lär bli alldeles för omfattande tidsmässigt.

Du får förklara varför det inte räcker med bäst av 3, samt hur man ska undvika oavgjorda resultat om man spelar bäst av 4. :-)



--- Citera ---Förra årets kvalsystem var ett slöseri med tid. Spelen stod outnyttjade under långa perioder. Jag är säker på att det går att se till att det är spel på alla maskiner 90% av tiden, men det kräver fler människor som hjälper till med administration.
--- Slut citat ---
Håller inte alls med. :-) Man vet aldrig hur långa matcherna blir och den "dötid" som blev var mycket välbehövlig för både scorekeepers, domare och sekretariat. Precis som Linnea säger, är det inte bara en fråga om administrativa personalens kapacitet, utan det är ju bäst om spelarna får kvala utan att stressas runt mellan spelen.

Tänk även på att det måste finnas tid för att kunna spela omspel o.d. ifall ett eller flera spel går sönder (vilket skedde under SM2003, och som blev bland det mest stressande jag upplevde som domare under hela tävlingen).




Att spärra av runt spelen bör vara lättare att ordna i år, eftersom spelen antagligen kommer stå på den s.k. Hyllan (på en lång rad).

mr mic:
för att kunna locka till sig lite folk på tävlingar så är 100-90-80 systemet mycket bra tycker jag,då känner dom flesta att dom kan ha en liten chans att gå vidare,men är man rädd att någon duktig spelare ska falla ut pga en miss på nåt spel så är det inget bra system,då får vi börja dela ut wild card?nej tror inte det,då tar vi nog dö på sporten,bäst på spelen och en bra dag han vinner?jag tror att ni löser detta på ett rättvist sätt,mvh michael lindström

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion