Frispel

sedan 2001

Regelförändringstips mottages tacksamt

Ganglere

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
  • Stad: Sollentuna
Denna tråd kan, och bör, användas till att sammanfatta förslag på förändringar, uppdateringar, justeringar etc. i regler och spelsystem från det system som användes vid SM 2004.

Vi i regel/spelsystemsgruppen kommer att titta och överväga alla förslag och ser fram emot en kreativ diskussion. Frågan om A- och B- divisioner kan anses vara avgjord som meddelats i annan tråd och vi efterlyser här andra bra idéer som vi själva missat.


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1199
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jag föreslår igen en liten uppstramning av fulspel med fler utdelade varningar för slag mot spel och spelande som stör spelare bredvid. För spelens och motspelarnas skull...

Förra gången kändes det som om allt var tillåtet. Jag vet att det kan låta i stridens hetta, men ändå.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2130
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag föreslår (igen) att vi kopplar bort slamtilten, som inte fyller någon som helst funktion under tävling annat än att ställa till problem för tävlande och domare.
Vanliga tilten räcker gott och väl.

Uppstramning kanske kan vara bra, men alltid en varning innan diskning/WO anser jag!
Om det inte är fråga om otvivelaktigt fusk förstås. Som holländaren som fuskade i förra årets PAPA genom att starta om sina entries när han trodde ingen såg, eller som i årets PAPA när vissa MYCKET meriterade spelare lirade extrabollar i Classics trots att det var väldigt förbjudet..


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Instämmer med MCR, slamtiltswitchen kan förstöra om den ballar ur och om någon ändå känner för att slamma myntluckan så finns det ju domare som har uppsikt över den typen av fulspel. "We can at least behave like civilized people!"

Sen föredrar jag singelspel som i Stockholm Open framför tvåspelaromgångar där man på vissa spel kan få ett sämre utgångsläge inför nästa boll beroende på att alla bollar ligger i locken och liknande.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2130
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Torbjörn har helt klart en poäng där.


Det finns ju ett antal spel där man måste locka om bollar om den andre spelaren plockat ut multiboll. T ex Totan, Theatre, White Water, World Cup m fl. Dr Who är ju speciellt i lockavseendet också.
På en del spel kan det ju nästan vara en fördel att tvingas locka om, eftersom man får poäng/skillshotchans för att locka, tex på TAF och ToM.
Dessutom har man ju alltid "problemet" med powerballen på TZ. Iofs försvinner väl inte det med enspelaromgångar, men det blir mindre påtagligt! :)

Och så har ju enspelaromgångar de obestridliga fördelarna att man inte kan råka tilta andras kulor än sina egna. Man kan inte heller råka spela andras kulor än sina egna.
Plus att man får spela sitt parti i ett svep och inte måste vänta mellan kulorna.

Rimligen borde det ju inte ta längre tid med singelomgångar, annat än att det kanske blir mer administrativt arbete bakom, eller?


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2225
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Tack för många bra åsikter. Fortsätt gärna komma med åsikter och förslag.

Lite kommentarer från mig (som är en av regelnissarna).

Iceman skrev:
Citera
Jag föreslår igen en liten uppstramning av fulspel med fler utdelade varningar för slag mot spel och spelande som stör spelare bredvid. För spelens och motspelarnas skull...
Vi kommer vara hårdare på detta.

MCR skrev:
Citera
Uppstramning kanske kan vara bra, men alltid en varning innan diskning/WO anser jag!
Reglerna är redan skrivna så om jag minns rätt.


MCR skrev:
Citera
Jag föreslår (igen) att vi kopplar bort slamtilten, som inte fyller någon som helst funktion under tävling annat än att ställa till problem för tävlande och domare.
Vanliga tilten räcker gott och väl.
Håller med. Vi får väl se om vi kan koppla ur slamtilten på ngt enkelt sätt.


Torbjörn skrev:
Citera
Sen föredrar jag singelspel som i Stockholm Open framför tvåspelaromgångar där man på vissa spel kan få ett sämre utgångsläge inför nästa boll beroende på att alla bollar ligger i locken och liknande.
Vi försöker undvika dom spel som har den välkända lock-problematiken.


MCR skrev:
Citera
På en del spel kan det ju nästan vara en fördel att tvingas locka om, eftersom man får poäng/skillshotchans för att locka, tex på TAF och ToM.
Dessutom har man ju alltid "problemet" med powerballen på TZ. Iofs försvinner väl inte det med enspelaromgångar, men det blir mindre påtagligt!
TAF å TOM är ju spel som är exempel på att lock-problematiken kan vara till både fördel å nackdel, och därmed jämnar ut sig i det stora hela! :-)

Powerball-problematiken kan vi lösa genom att plocka bort den riktiga Powerballen och koppla in mjukvarustödet för detta. Lite tråkigt, men om det är vad folk vill så...


MCR skrev också:
Citera
Och så har ju enspelaromgångar de obestridliga fördelarna att man inte kan råka tilta andras kulor än sina egna. Man kan inte heller råka spela andras kulor än sina egna.
Plus att man får spela sitt parti i ett svep och inte måste vänta mellan kulorna.
Bra fördelar förstås. Men det finns ett par nackdelar också...

- Precis som du själv nämner ovan så kan en oärlig spelare starta om en dålig omgång om han/hon spelar själv, för att ge sig själv en ny chans.
- Som du också nämner själv så är det lite extra administrativt jobb. I alla fall med det schemaupplägg som vi har i nuläget.


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Citera
Precis som du själv nämner ovan så kan en oärlig spelare starta om en dålig omgång om han/hon spelar själv, för att ge sig själv en ny chans.


Jag kanske är naiv, men jag tror inte detta är ett problem. Med scorekeepers, domare och publik bakom ryggen sköter man sig nog. Det går ju dessutom att förebygga genom att sätta Re-Start på "Never".
Om det finns möjlighet och tid att ändra i det nuvarande upplägget så gör gärna det till förmån för en roligare och mer rättvis tävling.


Ganglere

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
  • Stad: Sollentuna
Det är möjligt att det faktiskt blir mer rättvist singelspel, men roligare?

Jag tycker att flipper spelas mot andra i matcher, helst på kompisnivå där man hjälper varandra och har bra stämning. Detta är min bild av man mot man matcherna i SM, man spelar mot någon men slår inte ut varandra direkt vilket ger förutsättningar för att tävlingen blir roligare.

Jag tycker att det blir tråkigare att spela ensam. Allra rättvisast vore kanske om alla stog helt isolerade i varsin garderob på exakt samma spel, Givetvis inga fönster så ljusblänket blir identiskt. Vore aptrist plus att slumpen ändå bergis skulle ha en hel del med saken att göra.

Jag tycker inte att man ska ta bort gumball eller fundera alltför mycket på lockar etc. Är det något spel som helt enkelt inte fungerar så får man väl ställa det i puben. Inga matcher är ju bäst av en så det borde inte avgöra SM utan bara ses som en del av flipprandets själ.

Däremot kan det vara smart att klargöra vilken av spelarna som spelar på bana1 för att undvika misstämning spelarna emellan.

Det är säkert inte omöjligt att justera spelschemat (man kan ju om inte annat spela efter varandra och scorekeepa motståndaren) men frågan är om man vill. Jag vill inte.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2130
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Man kan ju fortfarande gå runt och spela i par men ändå lira en i taget? Dvs om jag och Ganglere kör tillsammans så lirar jag mitt parti först medan han storögd imponeras bredvid, och sedan spelar han sin omgång. Då har man fortfarande koll på ev fusk etc, man får glädjen som endast en gemensam stund två män emellan kan skänka, samt slipper eventuella för/nackdelar med att vara två players samtidigt.
Är inte det det fiffigaste?? Va?
:)
« Senast ändrad: oktober 14, 2005, 12:08:57 av MCR »


Ganglere

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
  • Stad: Sollentuna
Det var lite det jag menade med att man scorekeepar varandra, det blir ju en funktion av domare - övervakare etc.

Möjligt problem skulle vara om jag inte spelar med gentlemannen MCR utan kanske med någon alltför vinstinriktad person som tappar sitt vanligtvis goda omdöme och börjar övertyga mig om att det enda rätta är att starta om spelet. Är personen dessutom en bekant eller till och med vän kan det bli jobbigt.

Tror iofs inte att den andre spelaren kommer att hänga över axeln och snacka utan han eller hon tröttnar nog och glider iväg så länge (inte minst om man ska vänta på MCR!). Det är trångt och folk har kanske roligare kompisar på annat håll. Vad jag vill säga är att man nog inte ska se den bredvidvarande spelaren som en garanti för att fusk inte förekommer eftersom det inte gärna kan vara obligatoriskt att stå och glo.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2130
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det är förvisso inte obligatoriskt att stå och glo om man spelar varannan kula heller. :)

Nå, nog om detta.

Jag antar att ni kommer ha PAPA-reglerna som grund vad gäller minor-, major- och catastrophic failures. Ett tips kan ju kanske vara att ni i förväg bestämmer er hur ni ska döma i de vanligaste fallen som brukar uppkomma. (Givetvis med reservation för det enskilda fallet)

Några vanliga exempel är:
a) Kickout SDTM (eller i outlane). Vanligt på t ex Monster Bash.
b) På White Water är det inte ovanligt (hände både i PAPA och i Stockholm Open) att kulan från Insanity Falls inte snurrar ner i inlane utan snurrar rakt ut i outlane.
c) PÅ LOTR kan hända att en boll skakas loss ur Swordlocken och kommer i spel. Vad göra då?
Heller inte ovanligt att kulor fastnar i vänstra vuken. Hur göra då?
d) På Totan kan kulor rätt ofta släppas SDTM från anden (när man startat ett mode). Minor fel, major fel eller feature?
Osv, etc...


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Vi hade diskussionen uppe förra året, åtminstone i arr-gruppen. Naturligtvis är det svårt att tvinga nån som _vägrar_ spela en tvåmannaomgång. Jag tror vi kom fram till att vi skulle tillåta det för såna som tjatade (vilket nog inte var nån), men inte uppmuntra sånt spel, eftersom den lilla kontrollfunktionen en medspelare har är en extra trygghet för att tävlingen skall genomföras så rättvist som möjligt.

I år kanske vi skall prova att tillåta enmansspel efter det att spelarna kommit överens, meddelat score-keepern sina avsikter, samt att den spelare som står bredvid verkligen håller koll på sin "motståndare".

Spelarna bör ändå turas om att spela, så ingen använder sitt första spel till att "duka" för det andra (mata fram Powerball på TZ är enda exemplet jag kommer på på rak arm).
Gustav GillberG
+46 709826701


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Några vanliga svar (utan att ha konfererat med domarkollegiet:-)):
a) Kickout SDTM (eller i outlane). Vanligt på t ex Monster Bash.
Sdtm är stort fel (ny kula adderas på scoren), outlane mer tveksamt, en sån kan man rädda.

b) På White Water är det inte ovanligt (hände både i PAPA och i Stockholm Open) att kulan från Insanity Falls inte snurrar ner i inlane utan snurrar rakt ut i outlane.
Stort fel (ny kula adderas på scoren)

c1) PÅ LOTR kan hända att en boll skakas loss ur Swordlocken och kommer i spel. Vad göra då?
Ingenting, spelet kompenserar väl för detta, dvs räknar _inte_ upp bonusen när en kula rinner? Kan nån med ett LotR hemma verifiera?

c2)Heller inte ovanligt att kulor fastnar i vänstra vuken. Hur göra då?
I detta fall är det spelarens ansvar att påkalla funktionärer för att öppna spelet och plocka bort kulan/kulorna. Om han inte gör det är det fusk, om han gör det vinner han en visselpipa (lex POP).

d) På Totan kan kulor rätt ofta släppas SDTM från anden (när man startat ett mode). Minor fel, major fel eller feature?
Definitivt en feature, som den skicklige spelaren undviker genom en lätt nudge när kulan släpps från magneten. Litet fel - ingen kompensation.

EDIT: fråga c delades upp i två.
« Senast ändrad: oktober 14, 2005, 14:44:22 av GGG »
Gustav GillberG
+46 709826701


Sponk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 499
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Citera
c1) PÅ LOTR kan hända att en boll skakas loss ur Swordlocken och kommer i spel. Vad göra då?
Ingenting, spelet kompenserar väl för detta, dvs räknar _inte_ upp bonusen när en kula rinner? Kan nån med ett LotR hemma verifiera?


Spelet kompenserar för detta, dvs den räknar inte bonus när första kulan rinner. Men frågan är väl snarare om det är tillåtet att spela vidare med två kulor eller om man ska låta en rinna?


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Citera
Spelet kompenserar för detta, dvs den räknar inte bonus när första kulan rinner.
Tack för det, Sponk.
Citera
Men frågan är väl snarare om det är tillåtet att spela vidare med två kulor eller om man ska låta en rinna?
Naturligtvis skall spelaren, förutsatt att det kan göras kontrollerat, låta en av kulorna rinna. Väljer spelaren att fortsätta med två kulor blir det ingen kompensation när de krockar med varandra vid Palantiren och styrs mot varsin outlane...
Gustav GillberG
+46 709826701


Tags: