Forum > Tävlingar

PAPA 11

<< < (3/4) > >>

LDK:
forts...


Det jag nu har insett är att de scorer man ser på PAPA-sidan, som inte alls verkar omöjliga att få i ett entry, de är i själva verket inte speciellt enkla att uppnå för oss vanliga dödliga.

35:e plats i snitt på alla fem spelen hade räckt för att kvala in. Om vi då kollar vad score 35 var för alla spelen så ser vi:

PM...121M
DH...505M
Getaway...329M
CFTBL...350M
DM...617M
Congo...1,4Mdr
POTC...27,8M
Tommy...330M
WCS...376M
WOF...10,7M

Scorerna för PM, DH, DM, POTC(?), WCS och WOF ser ju inte så blodiga ut men var långt ifrån självklara att uppnå... Att då lyckas kombinera dessa scorer under ett å samma 5-spelsentry blir då ganska trixigt. För oss vanliga dödliga i alla fall. :-D:-D


En intressant jämförelse är ju WCS som var med i alla tre divisionerna. C hade förmodligen ett standard WCS med svarta flippergummin osv. B tror jag hade röda flippergummin och Hard settings. Och A hade det lilla monstret jag beskrev här ovanför i tråden.


Högsta score
A 3,3mdr
B 1,4mdr
C 2,2mdr

10:e score
A 801M
B 863M
C 698M

35:e score
A 376M
B 598M
C 521M

Antal reggade omgångar
A 126st
B 237st
C 230st


Svårt förstås att jämföra när antalet försök skiljer sig åt såpass (och i A kan man anta att många fler voidar dåliga scorer än i exempelvis C). Men det ger ändå en bild av att spelens svårighetsgrad tydligt skiljer sig åt mellan de olika divisionerna, givet att vi vet att toppspelare som Jorian och Mats (samt deras amerikanska gelikar) lirar i A. Om spelen hade varit likvärdiga i svårighetsgrad kunde vi väntat oss en betydligt större skillnad i scorer mellan exempelvis A- och C-scorerna.


Så är det då roligt att spela när spelen är så luriga? Är det något vi ska testa i våra svenska tävlingar? (BPO kanske då? :-) )

På ett sätt är det roligt och utmanande, men samtidigt blir det ju lite väl tufft för majoriteten i tävlingarna. Man kan säkert lära sig en del genom att spela såpass svåra spel, men jag föredrar nog ändå att de flesta tävlingar har spel som spelas som vi är vana vid. :-) Men jag tror nog att Uppsalas månadsbatalj ska få sig en dos av PAPA-inställningar någon gång i höst...hehe.:-):-)

INK:
Fast WCS ska ha röda/vita gummin i originalutförande. :-P

Men nej, BPO - som är en bra blandning av proffs och amatörer - blir inte mycket svårare än normalt. Factory på alla spel samt trivsam lutning. Det enda som är ändrat är outlanes - maximerade eller borttagna helt. Förutom på något spel där kulan gärna "kryper upp och ut" om man har nedre stolpen i botten. Tilten är däremot lite mer uppskruvad än på hemmaspelen, men inte så det blir knapptryckningstilt förstås. Detta innebär förstås att det blir en och annan längre omgång, men jag anser att det kompenseras av bollätaroutlanes vid det slaskande som vi glada amatörer oftast tillämpar när nerverna inte håller ihop (läs: tävlingar).

Just det - eventuell puts gör förstås spel som TS och liknande otäckt snabba vid ihärdigt loopande, men det är väl nerslitet tills ni utsocknes behagar dyka upp på lördagen.

Såvida jag inte går upp tidigt och putsar om alla spel på morgonen. :-D

Pal:
Jag vill absolut inte ha PAPA-bastardiserade spel i onödan. Jag förstår varför Kevin gör som han gör, och på SO bastardiserar vi ju också spelen av samma anledning: Tidsaspekten. Men när man har bastardiserat spelet tillräckligt mycket för att den beräknade tidsåtgången ska vara nere på okej nivåer, så räcker det så.

Spel är kul att spela när man kan välja olika strategier och ge sig på olika skott (eller bara tjata vänster loop för den delen), men spel är inte kul att spela när man hela tiden får ägna all kraft åt att överleva. Alltså bör man ställa in spelen så att man kan _spela_ spelet så mycket som möjligt, men utan att tidsåtgången blir för stor.

För min egen del så får jag lätt ihop tre 70-poängare på PAPA, men den där fjärde (som räcker även om man nollar det femte spelet) lyser hånfullt med sin frånvaro. Riktigt irriterande blir det när man väljer fem spel, får tre 70-poängare och två nollor, köper ett likadant entry till och då får tre 70-poängare igen, nu inkluderande de två nollorna, samtidigt som två av de tidigare 70-taggarna nu inkasserar nollor. GAH!

BUD:
Istället för att bastardisera (intressant ord) spelet så skulle man ju i någon tävling kunna köra med så mycket Hard settings som man kan få spelet att acceptera? Har inte stenkoll på vad det innebär, men jag antar att det behövs fler träffar för att tända lock osv etc.
I så fall får man ju ett "regelmässigt" svårare spel, fast med normal teknisk svårighet.

Pal:
I "bastardiser" så ingår (extra) hard setting i samtliga fall (PAPA) eller på vissa spel (SO).

Jag är dock lite ambivalent till hard settings, eftersom det förändrar reglerna (vilket innebär att en som sällan tävlar får en ganska stor nackdel, även om han kan de normala reglerna som sin egen flicka).

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion