Logga in
Registrera
Menu
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Tags
Kalender
Frispel
sedan 2001
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Tävlingar
»
Regeldiskussion SM 2008.
Regeldiskussion SM 2008.
JOE
·
43 ·
9299
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor:
1
2
3
gurkapa
Newbie
Antal inlägg:
46
Stad: Solna
Regeldiskussion SM 2008.
Svar #30 skrivet:
november 25, 2008, 21:13:25
Det är nästa steg på den TODO-lista jag håller på med just nu... Borde vara uppdaterat inom nån timme eller så...
REC
Sr. Member
Antal inlägg:
407
Stad: enskede
Regeldiskussion SM 2008.
Svar #31 skrivet:
december 04, 2008, 11:16:24
Jag skakar liv i den här tråden igen och ville kolla om det finns några åsikter om de ändringar som vi gjorde i regelveket inför SM. Då det mesta var en "beta-test" är det tacksamt med lite feedback
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform
LDK
Hero Member
Antal inlägg:
2266
Stad: Uppsala
Regeldiskussion SM 2008.
Svar #32 skrivet:
december 04, 2008, 13:51:13
En grej som jag tänkte på var att det kändes märkligt att man även i slutspelet kunde bestämma att spela var för sig. Det ger normalt sett den sista spelaren en kraftig fördel. Dessutom kan man ju då lika gärna köra ett kval till istället för "head-to-head-nästan".
Å andra sidan drabbar ju inte detta mig så det kvittar nog. :-)
MCR
Hero Member
Antal inlägg:
2227
Stad: Stockholm
Regeldiskussion SM 2008.
Svar #33 skrivet:
december 04, 2008, 15:48:50
Jag håller helt med David.
REC
Sr. Member
Antal inlägg:
407
Stad: enskede
Regeldiskussion SM 2008.
Svar #34 skrivet:
december 04, 2008, 16:11:51
Ja, det där blev lite underligt. Vi hade kommit överens om att det skulle vara ok att spela 1 och 1, men inte satt någon gräns för när vi skulle sluta med det
Det bästa är givetvis att försöka undvika de maskintyper där funktioner stör "rättvisan" i spelen
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform
GGG
Sr. Member
Antal inlägg:
396
Stad: Stockholm
Regeldiskussion SM 2008.
Svar #35 skrivet:
december 04, 2008, 22:26:27
Nu har jag inte lusläst reglerna, men står det inte specat att en spelare ska ha bana 1 och den andra bana 2? Det borde ju underförstått betyda att de spelar varannan kula.
Om inte annat borde det skrivas in en formulering om detta, det är ju så en flippermatch ska gå till.
liten edit till REC: Gränsen borde väl gå vid kvalet? I kvalet tävlar man med sin score på respektive maskin, den sammansatta score-samlingen per spel avgör hur det går. I slutspelet tävlar man mot en motståndare, spelet är bara arenan.
«
Senast ändrad: december 04, 2008, 22:29:09 av GGG
»
Gustav GillberG
+46 709826701
BUD
Administrator
Hero Member
Antal inlägg:
1416
Stad: Göteborg
Regeldiskussion SM 2008.
Svar #36 skrivet:
december 08, 2008, 16:00:23
En fundering kring slutspelet, där spelen nu lottades fram av en random-funktion. Detta kunde innebära (och innebar) att man kunde få exakt samma line-up i två olika omgångar.
Det vore roligare, och förmodligen lite mer rättvist, om man på något sätt kunde minimera antalet "dubbletter". Om man spelar fyra slutspelsomgångar och åker på samma spel två gånger är väl inte hela världen, men om man får samma tre spel mer än en gång är det lite dumt, och kanske lite tråkigt.
Lyckan är en tänd modelampa.
GGG
Sr. Member
Antal inlägg:
396
Stad: Stockholm
Regeldiskussion SM 2008.
Svar #37 skrivet:
december 08, 2008, 17:31:32
Nu vet jag inte hur det spelats 2006-2008, men i de tävlingar jag varit med att arra har antalet steg man "hoppar" i line-upen varierat mellan de olika slutspelsnivåerna. En match som lottas att starta på spel 1 behöver inte innebära spelordning 1-2-3 varje gång, utan kan bli 1-3-5, 1-4-7, 1-16-11 beroende på värdet på "hoppkoefficienten".
Även kvalet i SM-upplägget är ordnat så, för att undvika att två spelare har identisk uppsättning kvalspel. (Men inte fan kunde det hindra att jag fick tre spel gemensamt med JOE!:-()
Tillägg: Får man samma uppsättning flera gånger betyder det ju dessutom att du vunnit på den uppsättningen tidigare, så det blir ju mest tråkigt för motståndaren!
«
Senast ändrad: december 08, 2008, 17:33:12 av GGG
»
Gustav GillberG
+46 709826701
callebe
Sr. Member
Antal inlägg:
315
Stad: Göteborg
Regeldiskussion SM 2008.
Svar #38 skrivet:
december 10, 2008, 10:52:28
Humm... Nu förstår jag inte riktigt den gode Buddha. Du har helt rätt i att det första av de tre spelen lottades fram. Men sedan var det faktiskt olika antal "steg" för de olika slutspelsomgångarna: första slutspelsomgången var det bara ett steg till höger, andra två steg till höger, tredje tre steg till höger. Så var det åtminstone fram till åttondel eller kvart eller var det var, sen gick man av någon anledning tillbaka till ett steg åt höger.
Förmodligen var det så att du, som stannade kvar i tävlingen lite längre än jag, råkade få samma slumpade förstaspel på de två slutspelsomgångar som råkade ha samma "hoppkoefficient".
Så, man kan säga att jag inte håller med dig, Buddha, eftersom man faktiskt ändrade "hoppkoefficienten", samtidigt som jag håller med dig i det att man borde hållit fast vid att ändra koefficienten varje slutspelsomgång.
Till GGG: På sätt och vis är du fortfarande med och arrar SM eftersom din excelfil fortfarande är basen till allt... :-)
BUD
Administrator
Hero Member
Antal inlägg:
1416
Stad: Göteborg
Regeldiskussion SM 2008.
Svar #39 skrivet:
december 10, 2008, 11:38:10
Nja, jag får nog ta och bena ut begreppen lite då.
I årets SM (liksom tidigare), lottades startspel samt ändrades antalet hopp mellan spelen.
Det är bra, men hindrar ju naturligtvis inte att jag två gånger i rad fick Teatern och Road show, samt att IFK verkar ha fått Spider-man fler gånger än vad han faktiskt spelade...
Vad jag funderar över, är om det går att göra ett system som på något sätt "låser" spel för spelare, dvs att om man i omgång 1 spelade på AFM, RS och ToM, så ska man inte kunna få något av dessa spel i omgång 2.
Den som funderar på detta lite, inser snart att det kan bli oerhört snårigt att ordna detta praktiskt, men då kanske man kan nöja sig med att i alla fall två av de tre senaste spelen ska vara "låsta"?
Borde bli lite enklare att få till en fungerande startuppställning då.
Satte mig och skissade på någon sådan grej utifrån årets slutspel, men insåg efter en stund att jag verkar ha mina begränsningar. (Plats för smiley som uttrycker förvåning i stil med "jorden blir invaderad av köttätande köttfärs som färdas i lergrytor")
Söker därför efter folk som har bättre förutsättningar att skissa fram ett i ovanstående avseende bättre fungerande slutspel, om folk nu tycker att det är en småviktig grej.
Lyckan är en tänd modelampa.
Blutcher
Jr. Member
Antal inlägg:
73
Stad: Svartsjö
Regeldiskussion SM 2008.
Svar #40 skrivet:
december 11, 2008, 22:27:19
Men då blir det ju inte slumpmässigt längre heller. Jag tycker att nuvarande system är det bästa, även om jag fick spela PM 3 ggr i slutspelet innan det var dags för mig att åka hem.
BUD
Administrator
Hero Member
Antal inlägg:
1416
Stad: Göteborg
Regeldiskussion SM 2008.
Svar #41 skrivet:
december 12, 2008, 10:57:17
För mig är inte slumpen så viktig. Däremot tycker jag att det kan vara bra att komma ifrån situationer där jag eller någon annan går långt i slutspel för att man får spela på sitt favoritspel tre gånger, medan man slipper tio hatspel.
Lyckan är en tänd modelampa.
Bally
Hero Member
Antal inlägg:
6213
Spelautomatsamlare sedan 1977
Stad: Stockholm
Regeldiskussion SM 2008.
Svar #42 skrivet:
december 12, 2008, 13:33:22
För mig var det tvärtom i Classics nu i SM, fick bara spela hatspel. Fick inte ett enda av de spel jag ville spela, utom möjligen Freedom. varken i kval eller slutspel.:-(
Men så är det med lottning.
«
Senast ändrad: december 12, 2008, 14:07:00 av Bally
»
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas
Skriv ut
Sidor:
1
2
3
Tags:
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Tävlingar
»
Regeldiskussion SM 2008.
Search
Användarnamn
Lösenord
Förbli inloggad för alltid
Glömt bort ditt lösenord?