Frispel

sedan 2001

Förändring av WPPR-rankingen

Pal · 100 · 14147

Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Nej, Dannne, Det "är" inte så. Däremot har du rätt i att jag har min åsikt, precis som du har din åsikt, men ingenting "är så".

Vi har ju redan haft den här diskussionen på STPB en gång, och kom även där fram till att vi inte kommer fram till något. Jag vill ha så många försök som möjligt och så liten slump som möjligt, och du tycker det räcker med ett-två försök och vill ha 50% classics-spel. Jag tycker att fem 10m-spel och ett 1B är värt mer än sex gånger 200M, du tycker tvärtom.

Nu kan vi fortsätta den diskussionen i mail (om det nu finns något mer att tillägga), och istället ägna den här tråden åt ett nytt WPPR-system.


c_p

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
  • Stad: göteborg
Bra initiativ Palle!

Jag efterlyser dock en närmare förklaring av variabeln Y: exakt hur beräknas den och vad har den för syfte? Som jag förstår det beräknas den, om vi före enkelhetens skull antar att MCR, JOE och IFK (och endast dessa tre) skulle spela i en tävling, som Y = 10*(14+9+3)/(2592+2591+...+2+1) = 10*26/3360528 = 0,000077. Stämmer det?

En annan grej: Poängerna på listan kommer ju öka exponentiellt, eftersom fler poäng delas ut ju fler poäng som spelarna har. Finns det inte risk för en enorm snedfördelning mellan olika regioner, där merparten av alla poäng koncentreras till de regioner där det tävlas mest)? (alltså: som det är nu fast värre)


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jepp, ditt Y ser rätt ut. Y används för att minska ursprungsvärdet X, och ju fler högt rankade spelare (d v s med låg rank), desto mindre minskas X.

Jepp, fler poäng som stoppas in i en tävling, desto fler poäng delas ut. Men på den punkten är det väl precis som idag, vare sig mer eller mindre? Och utan att stoppa in parametrar för tid och avstånd i formeln (ju fler tävlingar inom M antal mil under D antal dagar, desto mindre poäng att dela ut) så har jag svårt att se någon bra lösning på det problemet? Idéer på den punkten mottages tacksamt.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det känns som att Alvar påpekar en rätt viktig grej där.
Det potten kommer med tiden att växa och växa (även om svårighetsgraden inte gör det)och den kommer dessutom fördelas snett geografiskt.

Det geografiska går kanske inte att göra så mycket år, men måste man ta (det rörliga) värdet för wppr-poängen för att skapa en "poängpott"?
Skulle man inte kunna hitta ett fixt värde istället?
Ett värde som sedan korrigeras för deltagarantal och svårighetsgrad (var folk ligger på ranken).


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Vad menar du med fixed värde istället för rörligt? Hur ska få in spelarnas ranking i ett fixed värde? Det rörliga värdet gör ju att rankingen av tävlingar följer förändringar i spelarnas ranking. Med ett fixed värde måste vi en gång för alla bestämma oss hur bra en spelare är. Dessutom tillkommer det ju nya spelare.

Eller missförstår jag vad du menar med ett fixed värde?
« Senast ändrad: september 01, 2008, 11:52:57 av Pal »


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag tror det. Men jag är inte alls säker på att jag förstår din formel.

Som jag har fattat det så plussar du först ihop värdet av alla spelare på ranken. Sedan adderar du ihop motsvarande värde för de aktuella spelarna i en tävling och kollar hur många procent av totalen det ger.

"1. Sum the total number of ranking points for all players of the
tournament. This is a kind of "pot". Call this X. "

Detta värde är/blir ju rörligt med tiden, och jag fattar inte riktigt vad det är ett mått på ens. T ex ett SO 2009 med exakt samma deltagare och alla deltagare på exakt rankingpositioner som SO 2008 skulle ge ett annorlunda WPPR-utfall väl? Eftersom totaltpotten har förändrats över året.

Om detta värde ist var fixt, en sorts tävlingskonstant, så kunde man väl justera svårighetsgraden med deltagarantalet och var på rankingen folk ligger?

Men jag kanske som sagt inte förstår vad din första "% av potten"-uträkning gör riktigt. För min del känns det som att deltagarantal & rankpositioner borde vara tillräckligt för att få fram svårighetsgraden på tävlingen.
« Senast ändrad: september 01, 2008, 12:24:57 av MCR »


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Den delen av formeln plockar fram hur många procent av alla rankingpoäng som är med i tävlingen (d v s ett mått på hur svår tävlingen är).

Tänk dig lite förenklat att alla spelare från plats 1500 till 2000 har 0,52 rankingpoäng, och spelare 2001-2500 har 0,51.

Jämför sedan en tävling där jag och spelare 1500-2000 deltar och en tävling där jag och spelare 2001-2500 deltar, och låt oss till äventyrs leka med tanken att jag vinner bägge. Skillnaden i svårighetsgrad mellan de två tävlingarna borde ju vara minimal, eller hur?

Med värde som enbart bygger på placering skulle jag få betydligt mer poäng för den med spelare 1500-2000 än för den andra. Formeln ovan tar även med antalet poäng i beräkningen, varvid skillnaden minskar rejält (till väldigt lite).

En annan fördel med att ta med rankingpoängen i beräkningen gäller toppspelarna. Säg att ettan har 500 poäng och tvåan har 499. Skillnaden mellan dem är med andra ord inte så stor. Ett värde som enbart bygger på placering skulle göra ettan mycket mer värd än tvåan. Ett värde där vi tar med rankingpoängen i beräkningen tar hänsyn till att skillnaden dem emellan bara är ett enda poäng.

Däremot kan man ju förändra formeln till att ta mer eller mindre hänsyn till det ena och det andra, med mer eller mindre skarpa kurvor vad gäller exponentialiteten. Men jag tror inte på att helt plocka bort spelarnas rankingpoäng ur formeln.

/P

PS. Så ja, SO 2008 och 2009 med samma spelare skulle ge olika värden, men så borde det väl vara (om nu inte samtligas ranking inte har ändrats alls under året)?


c_p

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
  • Stad: göteborg
Pal!

När Y är större än 1 (ett) blir ju utdelningen negativ enligt formeln! Y växer ju med antalet spelare, och framförallt med antalet lågrankade spelare. För tävlingarna du beskrivit ovan kommer ju exempelvis Y ha ett värde runt 3, och antalet rankingpoäng som delas ut för tävlingen kommer därför bli mindre än noll.

Eller missförstår jag formeln? Eller har du helt enkelt räknat med att tävlingarna aldrig innehåller ett så stort antal spelare att Y passerar ett?

För att göra formeln mer generell skulle man kanske kunna tänka sig ett Y av typen Y=e^(-t) där t är en hjälpvariabel som beror av antalet högt och lågt rankade spelare. Denna funktion närmar sig ett när t ökar, men passerar aldrig ett.

Angående det geografiska: om vi i Sverige tävlar mer än jänkarna är det kanske ingen omöjlighet att vi kommer ha 50 svenskar i topp med i genomsnitt 10 ggr högre rankingpoäng än den högst rankade amerikanen. Våra tävlingar blir då MYCKET mer värda än deras, och spiralen förtsätter. Då kan vi snacka pajasranking! (Bara en farhåga, inte säkert det blir så. Egentligen skulle man behöva modellera det ordentligt)

Jag vill inte låta negativ, vilket jag ser att jag gör när jag läser igenom inlägget! Jag är mycket positiv till att utveckla rankingsystemet, och det är därför jag lägger näsan i blöt!
« Senast ändrad: september 01, 2008, 23:28:13 av c_p »


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det gör du helt rätt i! Ju fler näsor i blöt, desto bättre.

Y är tävlingens ihopräknade rankingplacering delat i systemet ihopräknade rankingplacering. Det kan som mest bli exakt 1,00. Sedan multiplicerar vi med 10 (eller 20 i det senare exemplet), och då kan det alltså bli maximalt 10 (20), vilket är mer än 1. Sedan delar vi med 50, men ett negativt tal förblir ju negativt oavsett hur mycket vi dividerar det (med positiva tal).

Om de 132 (64) absolut lägst rankade spelare (plats 2460 (2528) till 2592) deltar i samma tävling så blir det mer än 1. Så nej, jag räknar med att det aldrig kommer att hända, men det är så klart teoretiskt möjligt. Men utveckla gärna din Y=e^(-t) så kan jag testa att stoppa in en sån. En formel som aldrig kan bli mer än ett, men i övrigt åstadkommer samma effekt, är naturligtvis bättre.

Den geografiska farhågan är större från min sida, och innan vi inför en nyordning så kommer vi att simulera regioner med fler tävlingar än andra regioner och se vad som händer. Blir det för mycket kedjereaktion så får vi bygga om det. Men jag har väldigt svårt att komma på hur utan att blanda in tid och avstånd i formeln.
« Senast ändrad: september 02, 2008, 00:15:00 av Pal »


c_p

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
  • Stad: göteborg
Förlåt, Y=1-e^(-t) och inte Y=e^(-t) skulle det ju va, ajajaj..

Varför inte prova med Y=1-e^(-k*t) där t beräknas på samma sätt som ditt Y beräknas (utan att multiplicera med 10), och där k är en konstant som ger kurvan önskad form (kurvan börjar på 0 och närmar sig 1, men hastigheten med vilket detta sker regleras med k). Eftersom du uppenbarligen har skrivit program för att prova systemet kan du få nöjet att bestämma ett lämpligt värde på k!

Det är lustigt, för första gången i livet har jag faktiskt användning för avancerad matematik!
« Senast ändrad: september 02, 2008, 00:54:13 av c_p »


KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Inte det minsta nördigt :-P

Fortsätt knåpa, jag följer med iver och intresse denna tråd för att se vad det ska bli av det hela :-)


c_p

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
  • Stad: göteborg
Utan nördar skulle världen gå under.

Som jag ser det finns det dock lite problem med formeln. T.ex. så ökar ju inte utdelningen alltid av ökat antal spelare. Ta t.ex.en tävling med enbart MCR, JOE och IFK. Denna tävling ger 15.22 poäng. Hoppar de 10 spelare som i nuläget delar plats 990 på rankingen in i tävlingen minskar utdelningen till 14.98 poäng. Denna ologiska effekt träder i kraft då spelare långt ner på rankingen träder in i tävlingar - varje spelare som befinner sig långt ner på rankingen minskar tävlingens utdelning.

Låt mig komma med ett nytt förslag, där varje spelare som träder in i en tävling ökar utdelningen.

Varje spelare som träder in i tävlingen skulle kunna öka tävlingens utdelning till vinnaren med värdet A/(B+R), där A och B är konstanter och R är spelarens rank. Storlekarna på A och B bestämmer dels hur mycket rankingpoäng värlsettan bidrar med till en tävling, dels hur snabbt skalan faller. Om vi antar att vi vill att världsettan skall ge 5 poäng till varje tävling där han deltar, samt att nr 10 skall ge 3,5 poäng, så får vi att A=105 och B=20.

Några exempel på vad spelare ger för tilskott:
Keith Elwin:  5 p
Bowen Kerins: 4,77 p
KGB:          2,76 p
Markus Salo:  1 p
nr 1000:      0,10p

Jag orkar fan inte räkna ut vad t.ex. förra Sthlm Open skulle ge för poäng, men jag kan ta ett annat exempel: anta att man tar var tionde spelare md start från toppen på den nuvarande rankingen tills man har 50 spelare. Denna tävling skulle ge 36,3 poäng. Tar vi istället endast topp 50 på rankingen i en tävling ger denna tävling 129,7 poäng.

På detta sätt slipper vi även problemet med inflation i rankingpoängen, eftersom det är listplaceringarna och inte poängerna som bestämmer utdelningen.
« Senast ändrad: september 02, 2008, 03:01:10 av c_p »


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Äntligen ger sig mattenördarna in i leken!

Jag är datanörd, inte mattenörd. När jag ska räkna skriver jag "bc" (binary calculator), och sen låter jag datorn räkna. Är det mer avancerade saker så startar jag Excel. Mina formler är skapade genom att slumpvis kasta in lite konstiga tecken och siffror i en excel-cell, och sen se om det hände nåt med exempeltävlingarna.

Så jag behöver två former av input. Dels vanliga icke-nördar som berättar om de tycker att resultatet av formlerna är vettigt eller inte. Och dels mattenördar som filar till mina formler till något som man kan vara lite mer stolt över.

Först kom LDK med ett kombinationspaket med en linjär formel och en dynamisk formel, som ser mycket intressant ut vad gäller distributionen av poängen. Och nu kommer du med input gällande formeln för turneringsrankingen. Bar där!

Dock, om du kan få med spelarnas rankingpoäng (på ett sätt som inte ger hyperinflation) så vore det bra. Skiljer det 0,02% i poäng mellan de två i toppen, så ska det inte skilja 5% i bidraget till turneringsrankingen.

Dessutom, etta på en ranking med 500 personer är inte lika bra som etta på en ranking med 2500 personer, så det totala antalet personer i rankingen bör också tas med i beräkningen.
« Senast ändrad: september 02, 2008, 03:36:29 av Pal »


KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Citera
Så jag behöver två former av input. Dels vanliga icke-nördar som berättar om de tycker att resultatet av formlerna är vettigt eller inte.

Och där kommer jag in och tar ton :)

Citera
Skiljer det 0,02% i poäng mellan de två i toppen, så ska det inte skilja 5% i bidraget till turneringsrankingen.

Å andra sidan skiljer sig ju utdelningen av poäng till spelarna ganska mycket, även om man i final vinner två av tre finalmatcher med endast en slingshotpoäng mer än den andra får man ju ganska många fler poäng.
Verkar som att 'man' får hitta en bra avvägning över hur mycket spelarens rankingplacering vs spelarens rankingpoäng ska ha för betydelse.
50-50, 70-30 etc?

Citera
Dessutom, etta på en ranking med 500 personer är inte lika bra som etta på en ranking med 2500 personer, så det totala antalet personer i rankingen bör också tas med i beräkningen.

Till en viss gräns!
Om du menar att Keith Elwins insats på senaste PAPA vore större om ytterligare 3000 halvmiffon som jag hade deltagit så håller jag inte med. Möjligtvis om några till som du, KGB, CP m.fl. namnkunniga deltagit så håller jag med.

Man kanske borde dra ett streck någonstans, flipprare nedanför top 500 borde inte ha någonsomhelst betydelse i ett sådant sammanhang. Var gränsen bör gå vet jag dock inte, top250 kanske? (för då får jag, med 4 placeringars marginal, vara med och ha betydelse :-) )

Å andra sidan borde kanske gränsen vara "flytande" och vara beroende på hur rankingen på de tävlande ser ut för varje enskild tävling? Eller ska man inte dela ut wppr-poäng till tävlingar som inte har spelare med över strecket som jag tänker på ovan... iofs kanske inte en jättedum idé, för då kan ju inte farmarligan i Botswana samla på sig en massa poäng om de inte kan visa att de håller måttet mot lite bättre motstånd ?!?

Så!... flejma mig nu ;-)


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Citera
Verkar som att 'man' får hitta en bra avvägning över hur mycket spelarens rankingplacering vs spelarens rankingpoäng ska ha för betydelse. 50-50, 70-30 etc?

Jepp, det är tanken. Alvars förslag var dock 100-0. I mitt ursprungliga förslag betydde placeringen betydligt mer än poängen, men inte 100-0. Alvars formel är dock bättre att bygga på, om man bara stoppar in poängen också.

Citera
Om du menar att Keith Elwins insats på senaste PAPA vore större om ytterligare 3000 halvmiffon som jag hade deltagit så håller jag inte med.

Jo, faktiskt. Spelar han mot 3000 halvmiffon en miljon gånger så kommer han förr eller senare att förlora. Alltså borde han få 94,23428034 poäng istället för 94,23428013 när de 3000 halvmiffona är med.

Citera
Man kanske borde dra ett streck någonstans, flipprare nedanför top 500 borde inte ha någonsomhelst betydelse i ett sådant sammanhang.

Just att få bort godtyckliga gränser är ett av målen med det här projektet. Vi är ute efter dynamiska formler som vi kan applicera på alla tävlingar, utan att behöva stoppa in fasta gränser eller godtyckliga rankningar.

Däremot borde spelare nedanför top 500 ha en väldigt liten betydelse, medan top 10 ska ha mycket större betydelse.

Citera
för då kan ju inte farmarligan i Botswana samla på sig en massa poäng om de inte kan visa att de håller måttet mot lite bättre motstånd ?!?

Det lutar åt att det är det största problemet att lösa. Nu när jag har fått med ett par mattenördar på tåget så är jag rätt övertygad om att vi får till formler för både tävlingsranking och poängdistribution, men hur ser vi till att Botswaneserna får poäng utan att tvingas skicka folk till Pittsburgh varje år?


Tags: