Frispel

sedan 2001

Borås Pinball Open, 28-30 september 2012

INK · 345 · 87639

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2215
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Hur funkar det med spelval om vi nu blir indelade i tre eller fyra kvalgrupper?

När du har delat in i kvalgrupper tidigare år har ju varje grupp haft sina egna spel, just för att inte alla ska stå och köa till precis samma lir, och det har ju funkat bra.

Hur funkar det där i år alltså?
« Senast ändrad: september 24, 2012, 10:19:07 av MCR »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Innebär det även att man kan vinna sin kvalgrupp men komma t ex 23:a i kvalet? Eftersom spelen ger olika mycket poäng beroende hur många som spelat dom olika spelen.

(Kanske jag som är helt ute och cyklar)


bitwalk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 266
    • Visa profil
    • bitwalk
  • Stad: Stockholm
Jag kan inte längre se något om att vi skall bli indelade i kvalgrupper? Den idén verkar ha utgått?


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2215
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Men om alla 125 pers ska spela nio partier var på samma 10 spel låter det som det kan bli "viss" kötid, eller?
« Senast ändrad: september 24, 2012, 12:02:14 av MCR »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12151
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Tanken är att 35-40 spelare ska kvala torsdag-fredag plus att ytterligare ca 20 ska hänga på låset lördag morgon. Då återstår det ca 65 som ska hinna med kval under lördagen från lunch och framåt. Statistiskt sett bör dessa fördelas hyfsat jämt på de 10 spelen.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12151
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Sedan är det hård disciplin som gäller - är ditt spel upptaget - kvala classic så länge. Även par finns att klämma in vid händelse av kö.

I nödfall - öva på X-Men.  ;-)


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2215
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Yo, INK!
Så här skrev du den 12:e:

Citera
"Nu är det definitivt 3 eller kanske till och med 4 grupper i kvalet om tiden ska hålla.
Det blir också fler än 32 vidare i huvudtävlingen då


Så, hur många går vidare nu? :-)
Det står fortfarande 32 på förstasidan.
« Senast ändrad: september 26, 2012, 13:10:31 av MCR »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12151
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Vi kör fortfarande 32 efter att ha kolla tidsschemat och lagt in 2-spelarfinalen.  ;-)

Dessutom är det nu justerat till att de 50 första platserna ger poäng per spel - för att det inte ska sticka i väg för mycket med multipeln. Om allt fördelas jämnt bör varje spel få 48 spelare med 2,25 försök - då ger en förstaplats 54 poäng.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12151
    • Visa profil
  • Stad: Borås

pud

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
  • Stad: södra sandby
snygg tröja..blir det tröja över så tar jag en till..men det tar vi på sön..pud


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12151
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Nu är classic-listan klar - det blev tyvärr lite bortfall, men in kom idel favoriter som Gorgar, Joker Poker och Star Trek enligt devisen "Better Safe Than Sorry".  :-)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12151
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Ok, nu är X-Men testat ett par krediter med v1.21 och det är MYCKET kvar att programmera. På detta exemplaret har jag stängt av motorn till högerrampen (den uppför sig inte riktigt korrekt samt "trollen" då de är konstruerade med en ball trap bakom sig och ingen ball search går igång när de är uppe.

Det positiva är att skotten sitter nu efter lite träning och en del flow har infunnit sig. Med resten av reglerna på plats, och fina poäng för snygga combos kan detta nog bli ett ganska bra spel. Men var är flashern i Wolverine som visar att man träffat den feta högen plast?  :-(

Att spela multiboll i v1.21 inskränker sig till Magneto och Weapon X (Wolfverine), då de andra två inte är aktiva än - även om displayen påstår annorlunda. Själva Magneto ger så lite poäng och kräver så mycket (omöjligt?) för att komma fram till de lite mer lukrativa skotten att den får ses som avkoppling tills vidare. Alltså är det modes som gäller - hjältar eller skurkar - tills nästa mjukvaruuppdatering.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12151
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Bara så ni vet: PotC är nyrenoverat och Tortuga är backhandsbar. LotR har avstängd ballsave. Batman, Transformers, Spidey och Shrek är maxade och utan gummin på inlanestolpen. TRON saknar gummin på yttre stolparna (halverade poängen på senaste tävlingen). AC/DC är bara nyputsat - annars factory. TSPP är justerat lite i högerstolpkonfigurationen - annars som innan. Iron Man är precis lika snäll som han alltid har varit.

Ni som tänker spatsera i kulisserna och invänta taktik - hur funkar det om inte statistiken är offentlig under kvalet?

Tänk också på att spelen torkas av varje morgon - lika för alla således.


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Kör på som planerat, alltså multiplikator och "offentlig" poängvisning.

Och var stenhård på sluttiden, fimpa spelen på utsatt sluttid. (har för mig att det alltid brukar vara ett gäng som såsar runt med försök kvar efter sluttid. "Det har ju varit kö sista timmen")
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12151
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jodå, det blir nog precis som förra gången - förvisso kan det sticka i väg lite mer nu när spelvalet är fritt, men de sista väljer ju sina redan tidigt på lördagen.


Tags: