Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Grandelius

Sidor: 1 2 3 4 5 ... 10
31
Hårdvara / Hyperaktiv tiltpendel
« skrivet: februari 19, 2006, 15:43:12 »
Tilten på mitt Shadow beter sig rätt uppkäftigt. Jag har pendeln nedskruvad så långt det går, men trots detta får jag oftare tilt än på t.ex. mitt Taxi som har den högre upp. Jag läste i tråden om spelens vikt att TS är ett förhållandevis lätt spel, men detta kan inte vara enda förklaringen.

Spelet beter sig nämligen så att det kan vara ganska svårt att få första varningen, men sedan kommer de andra två väldigt lätt. Pendeln stannar liksom aldrig. Detta gör att det blir betydligt lättare att få tilt efter att man spelat ett tag. Har detta att göra med friktionen mot kroken den hänger i på något sätt? Förstår dock inte hur denna lilla yta kan ha så olika friktion. Är det ett vanligt problem och finns det någon smidig lösning?

32
Hårdvara / Klassisk fråga... svag flipper?
« skrivet: februari 13, 2006, 14:27:42 »
Ja, jag vet att det är en vanligt ställd fråga, men det här är ändå lite annorlunda. Jag byggde nyligen om flipprarna på mitt TS, och bytte då plunger&link, coilstop, coilsleeve och bussning. Samtidigt shoppades spelet och det blev mycket snabbt.
På senaste tiden tycker jag dock att jag känt tendenser till att den undre högra flippern är lite svag. Det är inte speciellt mycket och har nog ingen större betydelse för spelandet i stort, men ett skott genom vänster loop kan till exempel gå rätt långsamt om man inte får en klockren träff. Jag har också upplevt att flippern inte riktigt orkat hålla emot vissa träffar från kulan när den kommer mot yttersta spetsen på flippern (kraften blir väl som störst där). I och med att spelet var så snabbt direkt efter ombyggnaden är det svårt att säga om svagheten uppstod direkt efter ombyggnaden eller senare, men jag märkte det i alla fall inte förrän efter någon vecka när det hade lugnat ner sig lite.

Jag har justerat in EOS-switchen och gjort rent samt bytt sida på optosarna, men tendensen kvarstår. Jag har även testat att öka glappet lite men utan resultat. Båda spolarna är lika varma när man använt flipprarna.

Nu har jag dock slut på idéer, vad finns det mer som det kan vara? Har för mig att det kan vara någon IC-krets eller transistor, men fattar inte riktigt hur de skulle kunna göra det svagare. Borde det inte mer bli funka eller inte funka där?

EDIT: litet tillägg...

33
Övrigt / Mer buggar?
« skrivet: februari 07, 2006, 14:43:29 »
Jag fick idag upp en mycket konstig förstasida här på SFS, där en bild på mr mics Dracula är helt enorm (åtminstone mot hur det brukar vara). När man klickar sig in på galleriet är det likadant, den är stor där också. Det verkar som att thumbnail-bilden aldrig blivit förminskad eller något?

Sedan upptäckte jag en annan liknande grej härom dagen, och det är att den nya bildfunktionen visar hela adressen om den är med i den snutt som visas på förstasidan, så att layouten blir helt förstörd.

34
Köpes / K: Mylar
« skrivet: februari 02, 2006, 00:35:01 »
Jag tänkte höra om det finns någon här som skulle kunna tänka sig att sälja en liten bit mylar till mig. Jag har tidigare använt ark avsedda för slingshots, men jag har ingen kvar nu. Jag behöver inte mer än någon kvadratdecimeter eller så. Är ingen storkonsument av mylar direkt.

35
Köpes / Sökes: insex 1/8 tum
« skrivet: januari 10, 2006, 00:39:05 »
Jag tänkte höra om någon kan tipsa om var man kan köpa en 1/8 tums insexnyckel (för att dra åt flippercrankar) utan att behöva köpa en stor sats med nycklar.
Finns det något ställe i Sverige med stor sortering på sådant?

36
Flippersnack / Kan någon förklara denna bild?
« skrivet: januari 08, 2006, 00:38:20 »
Jag har försökt sätta mig in lite i det här med figuren Shadow, har bland annat kollat in filmen (som jag tycker var klart sevärd, mycket bättre än förväntat). Därför har jag också surfat runt på några Shadow-sajter, bland annat en där olika merchandise-prylar listas. Bland dessa listas så klart flippret, men jag blev något förvånad när jag såg denna bild:

Kan någon förklara varifrån den kommer?
Det ser ju ut som en teckning av någon mycket tidig prototyp. Spelplanen ser ju whitewoodmässig ut, transliten är annorlunda komponerad, displaypanelen är *snyggare*, inga phurbaknappar osv. osv. Dessutom ser ju allt helt skevt ut, speciellt backboxen, men även storleken på pistolen. Slutligen visar displayen en score som väl nästan är omöjligt låg.

Vad sjutton är det frågan om?

37
Hårdvara / Undringar om Shadow
« skrivet: december 06, 2005, 21:45:33 »
Eftersom jag antagligen kommer ha lite problem med att förstå hur det här spelet funkar är det väl lika bra att jag drar igång en egen tråd om det.
Eftersom det finns rätt många som har TS hemma hoppas jag att någon kan hjälpa till.

Min första undran gäller Battlefield. Hur ska den sitta egentligen? Jag får inte plattan längst bak att ligga i linje med plattan som den sitter fast i (med gångjärnet). Ska den göra det? Kollade aldrig hur det såg ut innan jag lossade på den första gången. Dock verkar det inte helt rätt som det är nu, för poppern som kastar upp kulan ligger liksom inte mitt för sin plats. Det här borde ju ha ganska stor betydelse, eftersom det påverkar lutningen på hela Battlefield.

Det andra är om magneten. Trodde jag hade fixat den men det har jag visst inte. Ibland får den för sig att bara släppa kulan istället för att kasta in den i locken. Har använt testfunktionen för magneten och den beter sig likadant där ibland strular det och ibland funkar det perfekt. Inget strul med några switchar. Vad kan det vara.

38
Hårdvara / Knasig target
« skrivet: december 05, 2005, 22:09:01 »
Mitt nyinköpta TS har två små switchproblem. Det första är att det lockar kulor "på egen hand", och det andra att lockmagneten tappar kulor när den ska utföra den där snygga effekten.
Nu har jag hittat roten till problemet, och jag tror att det är samma sak som orsakar båda problemen.

Det är nämligen så att en target aktiverar två switchar till, förutom targeten själv. Den ena är opton vid magneten och den andra är en av optona i det vanliga bolltråget. Alla dessa tre ligger på samma vit-orangea tråd enligt manualen.

Det känns nu som att jag i princip har löst saken, men faktum är att jag inte kan förstå hur det här kommer sig. Hur kan en target sluta en optoswitch? Någon som har en idé om vad problemet kan vara? Om det har någon betydelse är targeten i fråga utbytt vid något tillfälle (har fel färg).

39
Övrigt / Svullo är död
« skrivet: december 03, 2005, 12:17:16 »
Det var med en tår i ögat jag läste denna artikel.

Extra obehaglig till mods blir jag när jag läser att det handlar om självmord.

Svullo var STOR!

40
Köpes / B: Congo - BYTT
« skrivet: december 02, 2005, 15:53:13 »
*** CONGO ÄR NU BORTBYTT ***

Jag tänkte göra ett försök att byta mitt Congo mot något annat trevligt spel. Jag är intresserad av ett Williams/Bally 90-tal. Pengar emellan åt ena eller andra hållet kan bli aktuellt för att korrigera upp eventuella värdeskillnader. Speciellt intressant skulle det vara med ett Junk Yard.

Spelet är i fint skick och shoppades i våras. Allt är fullt fungerande och spelet har senaste programvaran.
Inga solblekningar på kabinettet, som dock är borrat för låsbom.

Några snabbtagna bilder, bättre och tydligare bilder kan ordnas vid intresse.


Backbox
Kabinett fram
Kabinett vänster
Kabinett höger
Annan vinkel
Under spelplan
Trasig plast
Lagning

41
Flippersnack / Grandelius adventskalender
« skrivet: december 01, 2005, 17:32:06 »
Jag tänkte ta mig lite vatten över huvudet och dra igång en liten adventskalender här i forumet. Varje dag fram till julafton tänkte jag posta något kul eller användbart i den här tråden. Det kan vara en bild eller en länk eller något liknande.

Principen kommer antagligen bli kvantitet långt före kvalitet så ha inga större förväntningar, men jag hoppas ändå att man kan ha någon behållning av det.
Jag har i alla fall material för ett tag framåt, sedan hoppas jag att jag hinner få tag på tillräckligt mycket för att fylla upp resten.

Får se hur det här går :-)

42
Tävlingar / Spelschema 2005
« skrivet: november 15, 2005, 13:59:31 »
Nu finns ett spelschema med kvaltiderna för de som betalat sin anmälningsavgift uppe på flippersm.se.

Det kommer uppdateras kontinuerligt fram till SM (läs mer på sidan), lite osäkert hur än så länge, men jag tyckte det var lika bra få upp det så fort som möjligt. Det kan alltså hända att sidan förändras lite.

Jag har alltså ingenting med själva planeringen att göra, utan har bara lagt upp det på sajten. Kan vara bra att poängtera ;-)

EDIT: blev fel adress...

43
Flippersnack / Future Pinball
« skrivet: oktober 18, 2005, 18:49:11 »
Det verkar som att ersättaren till Visual Pinball snart är här. Det har ett längre tag funnits en hemsida för Future Pinball, men den har verkat mer eller mindre stendöd. Nu har den dock fyllts med information, och enligt förstasidan är det 2 veckor tills programmet släpps (en annan undrar när det skrevs). Jag vet att jag har läst lite om det här för länge sedan på vpforums, men jag minns inte riktigt turerna. Tror att utvecklaren av VP har varit inblandad på något sätt (ser ju i alla fall så ut på skärmdumparna – likheterna är slående).

Tycker så klart att det är kul att konceptet utvecklas och att man kanske kan få till bättre grafik. Dock är jag inte övertygad om att det är helt seriöst genomfört. Hemsidan ger inte riktigt ett seriöst intryck och inte heller alla skärmdumpar. Ett kul exempel är bilden där de mäter med ett elektroniskt skjutmått på en bumper. Istället för att mäta rakt över och få måttet för diameten mäter de lite vid sidan av mitten vilket borde ge ett ganska oanvändbart mått. :-)
Men man får väl vänta med att döma tills programmet är släppt, undrar bara när jag ska kunna testa på en så snabb PC som krävs.

Vet någon hur det här kommer fungera? Kommer man kunna koppla FP till PinMAME på samma sätt som VP? Kan bli kul att höra folks utlåtanden i den här tråden när programmet väl släppts.

44
Flippersnack / Snyggaste animationen
« skrivet: oktober 11, 2005, 01:27:27 »
Vilken är egentligen den snyggaste DMD-animationen? Jag har inte hittat någon gammal tråd som behandlar detta, trots att animationen faktiskt är en riktigt viktig del av spelets helhetsintryck.

Så vi tar och listar våra personliga top-tre. Av de man har sett naturligtvis. Jag har till exempel antagligen gått miste om många sköna animationer på grund av mitt kassa spelande, men ändå.

Min lista:
1. Multiball-start på MM. Mycket snyggt upplägg och riktigt snyggt ritat.

2. Introt till "The Roof" på WD. Blir lite osäker här, eftersom det var ett tag sedan jag såg den sist, men jag minns den som väldigt snygg.

3. Introt till Outer Space på JY. På ett fascinerande sätt har man lyckats få till den där flygande jalopyn med alla detaljer. Borde nästan inte vara möjligt.

45
Övrigt / Panik! Trasig skärm!
« skrivet: september 23, 2005, 01:46:47 »
Min skärm har hastigt och ytterst olustigt lagt ner. Det är en CRT-skärm, det började lukta bränt damm om den och nu står den bara och knäpper som om den försöker komma igång, men lyckas aldrig (låter som ett relä som knäpper, lite mekaniskt så där).
Detta innebär stora problem för mig, eftersom jag har massor av arbete att göra på datorn, men kan nu alltså inte göra ett smack (skriver detta från en urgammal bärbar PC). Eftersom det finns många elektronikkunniga människor här tänkte jag höra om någon möjligen kan ha någon idé om vad som kan vara felet? Ska i alla fall ta och öppna skärmen och kolla imorgon.

Annars blir det väl till att snabbt som ögat skaffa fram en ny skärm, trots att det inte finns ekonomi för det. Kan någon tipsa om någon billig och bra skärm så vore det superbra. Helst TFT minst 19".

Sidor: 1 2 3 4 5 ... 10