Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - EZL

Sidor: 1 2
16
Hårdvara / Kabinett-bygge blueprints?
« skrivet: januari 26, 2011, 15:11:45 »
Jag söker efter blueprints till att bygga ett Williams "normalbody" kabinett. Någon som har koll på hur de är ihopsatta och mått på alla bitar man behöver? Mått och utseende på spelplan och dylikt.

Har hittat någon sorts hyffsade widebody-ritningar men vill ha normal ju!:
http://s913.photobucket.com/albums/ac340/gbconcepts/Pinball/Virtual/?action=view&current=williamswidebodycabinet.jpg

Är det så enkelt att man kan ta widebody-ritningarna och bara minska bredden för att få ett widebody? Är alla andra delar lika stora ändå?

Hur mycket mindre ska man göra widebody-delarna isåfall?

17
Flippersnack / Slå på plungern?
« skrivet: januari 18, 2011, 15:40:31 »
Är det ett legitimt sätt att få iväg bollen att istället för att dra bak plungern och släppa så drämmer man till plungern ganska hårt med näven rakt in i spelet och trycker ihop fjädern?

Eller är detta något som är "frowned upon"?
Har upptäckt att på vissa spel så är det fan omöjligt att få till skillshottet som man vill om man inte gör så där . .

18
Hårdvara / Press "enter" for test report
« skrivet: november 25, 2010, 22:55:28 »
Betyder meddelandet - Press "enter" for test report - på Williams maskiner alltid att det är något som är fel med spelet oavsett hur smått det är?

Var och spelade på Rex i Malmö och där gav både AFM och Dracula det meddelandet när man satte igång dem.
På Dracula märkte jag att Mist-bollen inte vandrade över planen men på AFM vet jag inte om det var något spelavgörande som strulade.

STTNG på samma ställe gick inte att spela alls för kulorna kom inte ens ut till utskjutningsmekanismen och när jag frågade personalen om de kunde öppna och pilla loss kulan så hade de ingen nyckel till flippren sa de? Låter onekligen lite skumt men kanske sant.

Skulle vara kul att kunna skriva en snutt om spelens skick när man uppdaterar spelställena.

19
Hårdvara / Johnny Mnemonic - Handsken plockar 2 bollar
« skrivet: november 21, 2010, 19:43:23 »
Har tidigare haft problem med mitt JM att den inte klarade att lägga och hämta kulor i raden längst bort till höger i matrisen. Handsken hängde sig och stängdes av för resten av spelet om man fipplade med kulorna där.
Men nu tror jag mig ha löst det problemet, det var visst sladdarna som kom i kläm när handsken gick längst ut till höger och ett buntband verkar hålla sakerna på plats.

Nu har jag dock fått ett annat problem :-(
Om man som player 1 lägger 2 kulor i matrisens översta rad t.ex. pos 1+2 och sedan som player 2 lägger en kula i matrisen på mellersta raden t.ex. 4 eller 5 så ska maskinen plocka en kula från 1 eller 2 och släppa ut i spelet igen.
Men här klöddar min maskin för när handsken går upp till översta raden och plockar så lyckas den suga med sig en kula från mellersta raden av bara farten.
Den släpper alltså 2 kulor på spelfältet och dessutom lyckas den oftast slå till den kulan som är kvar i matrisen så den hamnar på en helt annan plats.

En tanke är att spelet tror att handsken är längre upp i matrisen än vad den är och startar magneten när den är mer mittimellan översta och mellersta raden än vad spelet klarar för att lyfta 'rent'. Det skulle ju betyda att man behöver justera spelet så den inte slår till magneten förens handsken verkligen är längst upp i matrisen.
Men jag tycker det fungerar bra när man lägger bollarna på de mellersta och nedersta raderna istället.

Någon som har haft detta problemet och löst det?

20
Hårdvara / J. Mnemonic - lös sladd?
« skrivet: oktober 17, 2010, 00:01:28 »
Det här är det första flippret jag köpt/ägt och jag ville skriva lite om det på min hemmaspels-sida men tji fick jag för det verkar som att det finns en osynlig gräns för hur många tecken det får vara där. Hade ju varit roligt om man fick en varning innan hela ens text försvann :-/
Iallafall. Det här är ungefär vad jag skrev (så nu blir det dagboksinlägg men med en fråga längst ner) :-)

Inköpt 2010-10-16 av Pompe som var grymt schysst. Dels lagade han de fel som vi hittade på det när vi testade det hos honom (En switch i handen, en rampswitch plus en gummipost(?) som sitter vid outlanesen. som saknades) innan leverans. Dels så transporterade han hem det till mig och hjälpte mig installera det och testade det (och fixade en drop-target som fastnat under transporten).

Efter att ha provspelat lite första dagen och roat mig med att lära mig hantera ett flippersspel (knapparna på coin-dörren, ta av glaset, lyfta spelfältet osv) så insåg jag att det var lite som inte funkade som det skulle.
Dels verkar en del lampor antingen ha glapp, vara trasiga, ha en lös sladd eller ha ett jobbigare allvarligare problem. Jag upptäckte det genom att spelet sa "extra ball is lit" men den lös aldrig. Körde test av lamporna och såg att det var fler som var trasiga. Bytte Extra-ball till en annan som lampa som fungerade och nu lös det iallafall.
Men så märkte jag att jag aldrig fick nån extra boll även om jag sköt på den. Efter att ha klöddat runt lite så insåg jag att en switch i höger loop inte fungerade som den skulle. Lyfte upp spelplanen igen (vilket jag inte fått riktigt koll på hur man gör) och ville testa switchen genom att kortsluta den med nån metall. Men innan jag han göra det så såg jag att switchen saknade en sladd i mitten jämfört med andra switchar. Såg en lös sladd å tryckte dit den så funkade det!

Under testerna var jag lite orolig för att jag fick inte solenoiderna att funka när jag testade, dessutom failade hand-testet (även om den funkade ok i spelet). Insåg sedan att det fanns en switch i coindörren som skulle skydda teknikern mot högspänning. Så trycka till dörren lite så den bara stod på glänt så kunde jag testa dem med. Och nu testade handen helt ok! Grymt!

Tyvärr finns det ingen coin-mekanism i maskinen, hade varit roligt att ha. Men det lär väl inte vara omöjligt att få tag på.

Det enda skumma nu är att jag har en lös sladd i kabinettet som jag inte vet vad den är till för. En massa olika kontakter och sladdar är det till den så den borde vara viktig men det kan den väl inte vara om nästan allt funkar? Eller så är det den som gör att jag inte får lamporna att fungera som de ska riktigt.

Poängrekordet för mig under de testspel jag gjort under första dagen är bara lite över en miljard vilket inte är så bra. Men jag har ju inte precis spelat för att få poäng utan mest för att lära å kolla om något händer (eller framförallt INTE händer) som det ska.

Saker att fixa om jag orkar:
* Putsa upp de värsta fulheterna med Novus eller liknande.
* Byta lamporna så de funkar
* Ta reda på vad den lösa sladden gör
* Kontrollera så att spelet inte står snett i sidled.
* Ställa in lämplig lutning på spelet (det rekommenderas i manualen en lutning på ca 6,5grader vilket verkar lågt. Pompe verkar mer ha haft spelet med en lutning på uppåt 8 grader)
* Skydda golvet. Möbeltassar?
* Uppgradera rom:arna från V1.1 till V1.2. Behövs V1.1 dumpas kanske? De finns ej på ipdb.

Så frågan då:
Någon som har en aning vad min lösa kontakt är?

Ska den kopplas in någonstans? Eller är det som i datorer (där det finns massor av lösa extra-kontakter som inte används).

Det är en kontakt med röda sladdar med streck i färgerna grön,blå,brun,grå ser det ut som). Jag såg ingen uppenbar plats att koppla in den när jag kollade som hastigast :-/
Bilder finns i mitt galleri.

Dessutom undrar jag om jag är helt galen som tänkte testa en switch genom att kortsluta sladdarna (och på så vis se om det är switchen i sig som är trasig eller om det är något längre bak i "kedjan"). :-)

21
Flippersnack / Medival Madness Highscore?
« skrivet: oktober 13, 2010, 15:55:19 »
130.000.000.000 av Joakim "IZZ" Sandström (izzmo) ("Multichallenge")

Vad betyder Multichallenge? Är detta anledningen till att IZZ highscore är cirka 80 gånger högre än nummer 2 på highsorelistan?

Sidor: 1 2