Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - soda

Sidor: 1 2 3 4
16
Hårdvara / Kyla...
« skrivet: december 23, 2010, 02:22:35 »
He he, du frågar om kylan är orsak till att ljudkortet krånglar på ditt flipper och sen vill du ha fakta när vi tror att du frestar på elektroniken lite väl mycket.

Jag tror att du har ett ljudkort som fryser lite om öronen och säger ifrån på ett talande sätt, men inte kan jag bevisa med fakta att det är så inte. Det kanske bara är någon kall- :) -lödning som gör sig påmind ibland...

Om det är din enda möljighet att hålla dig med flipperspel så är det väl inte så mycket att göra åt. Jag skulle nog inte stå ut med att spela flipper med långkalsonger, vinterrock och vantar, men det är ju jag det.

Allt går ju ändå sönder förr eller senare, men nog tror jag dina spel tar mer stryk av kylan än du anar.

17
Hårdvara / Kyla...
« skrivet: december 22, 2010, 22:14:18 »
Elektroniken är byggd för att arbeta kring rumstemperatur. Billiga komponenter, som redan kan ha lite si och så toleranser i specificerade värden, kan nog ändra egenskaper ganska radikalt vid såväl värme som kyla.

Så länge som man ligger över minusgrader går det nog an, men blir det -22 så sliter du hårt på grejorna.

Skulle tro att livslängden på många kretsar kortas rejält till följd av felaktiga spänningar och "oren" likström.

18
Hårdvara / 4 player bara 10-hjulen går
« skrivet: december 16, 2010, 00:14:01 »
Det blev nästan ännu knivigare nu det här.

Jag har bara ett kopplingsschema till Target Alpha att försöka orientera mig i och det kan naturligtvis vara ganska stora skillnader gentemot Dragon, men grundfunktionerna borde stämma överens.

Utifrån det så kan jag inte se ett givet ställe i form av en reläkontakt el dyl som skulle kunna ge de här effekterna om den drabbats av oxid. Nu är ju kopplingsschemat bara en (synnerligen bristfällig) principritning och där ser man inte vilka kontaktlister som ligger på vägen eller i vilken ordning sladdar är kopplade mellan olika lödställen. Det ger bara en aning alltså. Dessutom är Gottliebsspel – som DAH så träffande uttrycker det – en pain in the ass för reparatörer, eftersom konstruktörerna inte alltid valt den mest logiska lösningen på ett problem. Så många utifrån principschemat oväntade fel kan uppstå.

Vi får vända på resonemanget och börja med att konstatera var felet/felen inte borde ligga:

Player unit som bestämmer vilken spelare som ska ha poängen förefaller fungera korrekt givet att jag tolkar rätt att manuell operation av 100 p reläet ger ett steg på 100 trumman för spelare två vid test enl ovan, medan övergångssiffra/carry-over till tusentalet inte funkar. Då förutsätter jag också att 1000 trumman funkar manuellt.

Då kan vi också sluta oss till att vi har tillräcklig strömmatning fram till de kontakter på alla tre poängreläerna som – via player unit – påverkar respektive poängtrummors solenoider.

Att carry-over siffra funkar från 1000 till 10 000 betyder att strömmatningen fram till carry-over kontakten på 1000 p reläet funkar (och resten av de fyra brytarkedjorna),  men det är bara att förvänta sig då den kretsen får sin strömmatning från samma krets som den ovan.

Antagligen finns det fyra 100 000 reläer - ett för varje spelare – på ditt Dragon. Det saknas på mitt spel, men rent tekniskt borde de vara ”slavkopplade” från 1000 p reläet via nio kontakterna på 1000 trummorna och samma kontakter på 10 000 trummorna. (Även via respektive EOS kontakter, men det har ingen betydelse här). Alltså får även de samma strömmatning som ovan.

Vi vet vidare att reläet för 10 poäng drar då kontakter på spelplanen aktiveras och det betyder att strömmatningen i den kretsen fungerar. Det innebär också att strömmatningen åtminstone fram till spelplanens övriga poängkontakter troligen fungerar då de borde gå via samma kontaktpar på programverket.



Nu till resonemang kring det som inte fungerar:

Det som tycks saknas är strömmatning till 100 och 1000 p reläerna, men vi kan utesluta avbrott i noll-matningen. Spelet arbetar på växelström så något minus finns egentligen inte (och faktiskt är det fel att tala om fas och nolla som absoluta begrepp också då det beror på hur man vänder kontakten i vägguttaget) men jag menar alltså de svarta sladdarna. Åtminstone kan vi utesluta det om felet är ett och samma (men det kan vara fler än ett fel) för det skulle inte slå ut carry-over funktionen.

Sett till kopplingsschemat så kan det inte vara en enda orsak som ger alla de här felsymptomen, men rent praktiskt är det kanske inte uteslutet.

Det är nödvändigt att mäta om en aktivering av t.ex. en 100 p kontakt på spelplanen släpper fram 24 Volt till 100 p reläets spole. (OBS! Växelström. Ställ in instrumentet rätt.) Får du ingen spänning alls gäller det att mäta uppåt i kontakt och brytarkedjan tills du får det och om du får bara säg 14 V över reläet så gäller det att också fortsätta uppåt i kretsen tills du hittar kontakten/brytaren som är orsak till spänningsfallet.

För att göra detta behöver du använda kopplingsschemat. Att försöka följa sladdar är möjligt, men mycket tidsödande och du blir tvungen att klippa upp buntningen.

Återkommer om jag kommer på något nytt och svarar gärna på ev frågor i mån av tid.

19
Hårdvara / 4 player bara 10-hjulen går
« skrivet: december 09, 2010, 21:23:26 »
Hej Jorre-Flipp

Tyvärr är jag inte så väl bevandrad i just Gottliebs tekniska lösningar, men rent generellt sett är det extremt osannolikt att felet/felen skulle ha att göra med "player unit" eller "carry-over" kontakterna på respektive poängtrummor. Det rimligaste är att felet skulle ligga i kontakter på själva poängreläerna och då i "carry-over" kretsarna.

Detta förutsätter dock att 100 och 1000 poäng från givare på spelplanen registreras normalt, medan däremot 10-poängstrummornas övergångar från 9 till 0 inte ger något resultat.

I ditt första inlägg får jag intrycket att ingen poänggivning funkar alls utöver 10-talen. I så fall kan DAHs tips om brott i matarkretsen till reläerna vara troligt, men det finns ett antal andra tänkbara möjligheter.

För att undvika missuppfattningar och börja med att försöka ringa in felet/felen lite föreslår jag att du gör följande tester och återkommer till forumet med resultatredovisning:

I backboxen troligen på högra sidan bakifrån sett - så är det åtminstone på mitt Target Alpha - hittar du ett antal reläer monterade på en gemensam träplatta. Uppifrån sett borde det vara 10 - 100 - 1000 - poängsreläerna och därefter resetreläer (2st)  och "match-unit" längst ner.

Om du startar upp spelet och trycker igång det för fyra spelare. Spela första kulan och se till att du åtminstone får någon tiopoängare registrerad. Låt sedan spelet mata fram kula för andra spelaren och låt den ligga i kulrännan.

Gå till backboxen och tryck med fingret snabbt ner och släpp upp det översta reläet. Om allt är rätt så ska tiopoängstrumman för spelare två hoppa ett steg. Upprepa ytterligare så pass många gånger att du är säker på att trumman passerar noll. Notera om 100 poängstrumman följer med vid 0-9 växling eller inte.

Fortsätt med 100 poängsreläet och kolla om trumman reagerar när du trycker ner reläet en kort stund för hand. Om den funkar så stega fram förbi nollan och se om 1000 p trumman hänger med.

Upprepa med 1000 p reläet för att se om trumman reagerar samt om 10 000 p trumman följer med vid 0-9 passage.

Återkom sen och rapportera här, så tror jag det ska bli lite lättare att ringa in möjliga felorsaker.

Något jag också skulle rekommendera oavsett resultat är att du tar isär kontaktlisterna i backbox och nere i spelkroppen och ser till att alla stift och klämfjädrar är hela och rena från oxid innan du går vidare.

20
Köprelaterat / Undringar om bingoflipper
« skrivet: november 08, 2010, 23:35:20 »
Kan egentligen vara intressant, men det är kanske lite väl långt till Stockholm. Jag har inte riktigt koll på vad jag behöver för delar än, men jag vet att "lockdownbar" saknas och risken finns att den är spelspecifik eftersom det ska vara en del knappar och myntinkast och så på den. Sen har enheter legat lösa inne i huvudet och mycket kontakter har fått stryk mm. Vad heter spelet du har?

Bingospel är säkert rätt benämning, men det hindrar inte att det jag oftast hört även från utställare är bingomaskin, men det kan ju lika gärna vara en apparat som skakar om numrerade bollar...

21
Köprelaterat / Undringar om bingoflipper
« skrivet: november 05, 2010, 23:56:39 »
Verkar vara lite som jag trodde tydligen, men helt utrotningshotade är de nog inte ändå för jag lyckades hitta en engelsk hemsida dedicerad för bingospel och till och med ett forum för intresserade.

Något att sälja är det uppenbarligen inte och det hade jag iofs inte väntat mig. Känns lite fel att skrota en woodrailmaskin från femtiotalet bara för att det är ett bingoflipper så mitt Palm Springs får nog bli ett renoveringsprojekt också ändå.

Det är dock inte komplett och illa hanterat överlag så för att fixa det kommer jag behöva mer delar. Har ni alla redan gjort av med allt vad bingomaskiner heter eller finns det någon som har kvar prylar än.

Oj! Blir ju nästan en köpesannons då, men nja, sakta i backarna - jag bara sonderar terrängen så att säga. Lagerutrymme är inte så dyrt här ute på landet, så det är inget större problem, men tid har jag lika ont om som andra nutidsmänniskor, så det dröjer väl innan jag kan ta tag i de här projekten. Finns det grejor inom hyfsat kort avstånd och med liten prislapp så kan det väl ändå vara intressant. I synnerhet om prylarna riskerar att försvinna till tippen annars.

Det dök faktiskt upp ännu en tanke på att man nog kunde bygga om ett bingospel till något häftigare med helt ny spelplan och flipprar och ett helt annat regeldjup än ett traditionellt elmekflipper så länge man låter det förbli en enspelare, men det får väl anstå till pensionsåldern.

För mig som tycker insidan och tekniken är lika intressant som det yttre måste jag säga att en bingomaskin framstår som bra mycket häftigare än en enarmad bandit, men det bevisar väl bara min nördighet.

Apropå nypris så måste en bingomaskin ha kostat mycket mer än ett flipper också.

22
Köprelaterat / Undringar om bingoflipper
« skrivet: november 04, 2010, 23:50:23 »
Eller ja...De har ju inga flipprar, men ser ut som flipperspel på avstånd i alla fall. Kallas väl för bingoflipper eller bingomaskin om jag förstått saken rätt.

Av en tidigare fråga om värde här så verkar det som om flipperentusiasterna inte har något intresse alls av de här eller möjligen som skrotdelar till riktiga flipperspel i så fall.

Jag har några stycken och funderar lite på hur jag ska göra med dem. Åtminstone ett hade jag väl tänkt försöka få igång eftersom jag har manualen och det verkar komplett och i hyfsat skick. De andra däremot riskerar väl nedskrotning eftersom de är rätt risiga. Någon större spelupplevelse ger de väl knappast och så länge man bara kan vinna en massa credits som ingen någonsin lär betala ut några pengar för, så är ju själva incitamentet till varför de en gång spelades på borta.

Kan dock inte låta bli att börja fundera: Är bingomaskiner rent av utrotningshotade? Står det fortfarande kvar pallvis med maskiner i utställarnas mörkaste lagerhörnen eller är de redan på tippen? Har de fått nya hem hos privatpersoner kanske eller vill inte heller de ha dem?

De är ju rena mästarproven i elektromekanik och bra mycket mer avancerade än ett flipperspel, så bara för den skull borde ju några få överleva. Om sen jag verkligen fixar att få igång mitt Bonus 7 återstår väl att se...

Är det någon här på forumet som har bingomaskiner som intresse?

23
Köpes / Lite flipper
« skrivet: november 27, 2009, 23:09:02 »
Näpp! Det toppar jag inte.

24
Köpes / Lite flipper
« skrivet: november 27, 2009, 21:45:00 »
Då har jag lagt ett bud på 7000 för alla spelen. Eller max 4000 för elmekarna om det skulle bli aktuellt med en sån delning.

Kanske blir det ett impulsköp med ett litet parti flipper...

25
Köpes / Lite flipper
« skrivet: november 27, 2009, 19:29:58 »
Du har mail...

26
Köpes / Lite flipper
« skrivet: november 27, 2009, 18:02:42 »
Hej

Lite intresserad, men inte riktigt klar över vad som ingår i partiet:

2 st Aztec med lite dåliga motivglas, Gottliebs Spirit of 76, Totem och Joker Poker?

Är det ytterligare ett spel eller två? Alltså: Ingår Space Mission eller inte och ingår det ännu ett ej listat spel i okänt skick?

En förutsättning för att jag ska vara intresserad är om du åker E 20 ner till GBG i morgon och kan åta dig att leverera till mig i Saleby. Det är mindre än en mil extra tur och retur från E 20 mellan Skara och Vara och leverans kan göras smidigt till lastkaj.

Kan de´ va´ nåt?

27
Flippersnack / Flipperspel och prostitution: vad har du sett ?
« skrivet: oktober 11, 2009, 23:44:43 »
Argumenteringen får väl ske dels utifrån att problemet tillhör en svunnen tid och dels utifrån att det inte är samma sociala arena som flipperhallarna en gång utgjorde.

Att flipperspel i sig skulle locka till prostitution är givetvis ovetenskapligt trams. Om däremot pedofiler med förkärlek för pojkar stundom hittade någon som lät sig köpas i en flipperhall så beror det sannolikt på att det blev en ömsesidig social arena för torskar och prostituerade pojkar.

Pedofilerna sökte sig väl till ställen där yngre grabbar uppehöll sig och blev det i sin tur känt så är det klart att den som kunde tänka sig att sälja sig också kunde söka sig dit. Sak samma inträffade dock säkert på järnvägsstationer, bibliotek etc, där folk samlas för att de har ärende, men kanske också för att söka kontakt. Kanske händer det än, men när det gäller flipperhallarna så finns de ju inte ens längre. Dessutom är sexköp kriminaliserat nu och därigenom tas nog oftare de första kontakterna på internet istället.

En mässa är ju per självklarhet inte samma sak. Det krävs säkert en viss kontinuitet för att en social arena för prostitution ska kunna uppstå och mässan varar väl knappast mer än någon vecka. Det krävs ju också rätt klientel och det kan man ju bara spekulera kring, men spontant känns det inte troligt att någon skulle betala inträde till en mässa för att där kanske finns flipperspel där det kanske finns några som vill prostituera sig...

Kanske inte så jättetroligt att någon skulle gå dit för att kanske få sälja sex om det kommer någon som kanske hört talas om att det ska finnas flipperspel där man kanske kan hitta någon att köpa sex av.

Ja, ni hör ju själva hur korkat det blir, men man måste nog tyvärr ta den där snubben på alvar och svara med argument.

Annars är ju ett alternativ att gå till media och låta dem hänga ut honom. Med tanke på etiken hos dagens företrädare för massmedia så är det risk att det nästan blir väl grymt. Det går att frossa ganska rejält i orimligheten i hans resonemang om man vill.

28
Flippersnack / Flipperspel och prostitution: vad har du sett ?
« skrivet: oktober 11, 2009, 20:59:14 »
Det låter som man hänger kvar i 80-talet och vad som kanske möjligen var ett storstadsproblem då. Om det nu inte bara är en myt alltihop.

Jag satt under senare hälften av 80-talet som suppleant i skolstyrelsen i Lidköping. Det är ju ett bra tag sen och jag minns inte detaljer, men såvitt jag tror skulle styrelsen yttra sig på remiss från socialnämnden om automatspel i en ny lokal några kvarter från skolor i centrum. I sammanhanget tror jag polisen, som väl också var remissinstans, nämnt något om pojkprostitution, men avfärdat det som ett storstadsfenomen. De fick väl sitt tillstånd med uppmaning att noga beakta åldersgränserna för automatspel eller nåt i den stilen.

Kanske förekom det prostitution för att få råd med att spela mer. Jag har dock hört om det specifikt relaterat till spelet Space Invaders, som ju egentligen är två: Ett arkadspel - datorspel med bildskärm - och ett flipperspel. I boken "Pinball Art" av Keith Temple, H C Blossom books, London, 1991 skrivs på sidan 52:

"One 12-year-old boy even held up a bank with a shotgun to get coins for the invader machines, while other shoolkids were all-egedly prostituting themselves for Invader cash."

Berättelsen om detta lär komma från Japan och säkert ha åtminstone vissa korn av sanning bakom sig. I Sverige tror jag dock det kommit att bli något av en "råttan i pizzan" - myt.

Jag trodde inte på allvar att detta fanns kvar i någons medvetande idag 2009. Om det nu var så att det faktiskt förekom några fall av prostitution relaterade till att få ihop spelpengar i Sverige en gång i tiden, så är det ändå en gången tid. Det kan inte rimligen finnas någon ungdom idag som prostituerar sig för att få ihop pengar för att spela flipper.

Medlemmar här skrattar givetvis bara åt tanken, men jag tycker faktiskt att tjänstemän och politiker i socialsvängen borde vara bättre uppdaterade än så här också. Det är inget annat än uppenbar inkompetens att vidhålla såna dumheter idag.

29
Hårdvara / Batteri o elektronikproblem: Bally 1987
« skrivet: mars 08, 2009, 23:06:04 »
Tack för svar COCS

Helt upplyftande lät det ju inte, men lite hopp tycks det kanske ändå finnas. Hela spelplanen - som är ett riktigt komplicerat bygge - måste ändå tas isär för att rengöras och byta gummin, så det är väl bara att fortsätta med lamphållare och dioder, undertill och sedan kontaktdonen i tur och ordning. Oxidproblem är ju inte helt obekanta från EM spel. :-)

Displayerna verkar funka helt ok, men en rengöring skadar väl inte där heller, kanske.

30
Hårdvara / Batteri o elektronikproblem: Bally 1987
« skrivet: mars 08, 2009, 20:49:00 »
Hej flippergurus

Jag har ett Bally "Escape from the lost world" från 1987. Det har stått nedpackat flera år sen det började krångla. Tänkte byta batteriet, för det brukar väl vara standardproblem på MPU spel. Det är bara det att det är på 3,6 V och stort som ett vanligt AA ungefär.

Finns det nån som säljer såna eller finns det något bra substitut?

Sen är själva grundproblemet att bara några få spolar drar vid solenoidtest och att många lampor beter sig som om de får överspänning och konstrar vid lamptest.

Jag hatar egentligen elektroniska MPU spel eftersom jag kan för lite om den elektroniken och min spelbudget medger mest bara inköp av gamla välanvända ök, men det här funkade faktiskt när jag bytte till mig det för kanske 10-12 år sen och det är ett rättså speciellt spel, så det vore kul att få igång det. (Annars är det mest EM spel som gäller)

Någon som har några bra teorier?

Sidor: 1 2 3 4