Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - wpcmame

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7
46
Hårdvara / Spelet startar om
« skrivet: augusti 28, 2005, 19:33:00 »
Har WCS94.

Kollade lite mer och har nu fått någon slags repeterbarhet. Om jag låter spelet vara på i några minuter och trycker på flipperknapparna så startar spelet om. Därefter startar det om så gott som varje gång jag trycker på flipperknapparna.

Satte i ett fliptronicskort från ett annat spel och det blir samma sak så felet finns inte där.
Får väl prova med att byta BR2.

47
Hårdvara / Spelet startar om
« skrivet: augusti 28, 2005, 17:10:16 »
Mitt spel startar om lite då och då. Har inte hittat att det skulle vara vid något särskilt tillfälle, typ då någon spole aktiveras.

Man kan spela i någon minut innan det händer första gången men därefter blir det oftare.

Har kollat alla likriktarbryggor (BR1 - BR5) och de verkar ok (~0.5V mellan AC & DC).

Någon som har något tips på vad man skall göra? Likriktarbryggor är ju inte precis gratis så jag vill undvika att byta alla.

48
Hårdvara / Problem med displayen på ett Indy.
« skrivet: augusti 28, 2005, 16:08:52 »
DMD kortet har RAM minne för att lagra upp till 16 olika bilder. Varje sådan bild kallas en sida (PAGE).

Vet inte exakt vad PAGE ERROR betyder men jag skulle tro att någon av RAM kretsarna på DMD kortet inte fungerar korrekt. Kolla först så att alla kontakter sitter fast ordentligt.

49
Flippersnack / WCS94 Soccer Ball motor
« skrivet: juli 18, 2005, 19:20:28 »
Tyvärr har jag redan använt både övre och nedre delen (jag la in distanser istället för att vända på drevet men effekten är densamma).

Ingen som har en motor där åtminstonde halva drevet fungerar?

50
Flippersnack / WCS94 Soccer Ball motor
« skrivet: juli 17, 2005, 17:36:06 »
Kuggarna på motoraxeln till fotbollen är slut så jag måste köpa en ny motor.

Det verkar som om man bara kan köpa motor och växellåda tillsammans så jag undrar om det är någon som behöver en ny växellåda.

I så fall kan vi dela dela på kostnaden (~750Kr från p4p)

51
Hårdvara / Nyproduktion av WPC Power Driver Boards
« skrivet: april 22, 2005, 00:15:49 »
>Tror ni att dom kommer kunna göra CPU Boards?
Problemet med CPU kortet är WPC kretsen. Den innehåller mestadels addressavkodning men har också en del interna funktioner som det inte är känt hur de fungerar. Jag har tänkt många gånger att ge mig på de två återstående logiska delarna (klockan och styrning av GI intensiteten) men det har inte blivit av.

>(På dom nyare måste man ju då kunna undvika
>det där Security Chipet eller vad det heter.)
Det går inte att undvika Security Chippet eftersom programkoden kräver att det finns där. Jag "knäckte" Security Chippet för många år sedan så det är inga större problem att skapa nya sådana.
Det går också att modifiera programkoden så att man kan använda vilket Security Chip som helst men att helt ta bort det går inte. (bland annat eftersom Security Chippet även sköter switchmatrisen)

52
Flippersnack / Kända röster i flipperspel
« skrivet: februari 02, 2005, 08:42:46 »
Mark Ritchie (designer av bland annat Indiana Jones) sjunger(!) i Riverboat Gambler

53
Köpes / SÅLT!!! (S: The Shadow)
« skrivet: december 15, 2004, 10:27:05 »
Har ett WCS att byta med men det finns i Stockholm så det blir transportproblem.

Har du några bilder?

54
Övrigt / Porta PinMAME
« skrivet: december 07, 2004, 12:33:42 »
Pinmame skall inte vara något stort problem att porta till mac eftersom det fungerar som mame. Borde teoretiskt sätt bara vara att byta ut mame koden i macmame mot pinmame koden. Problemet är att pinmame använder en ganska gammal mame verision (0.59?) så du måste hitta källkoden till macmame 0.59.

55
Flippersnack / WMS DMD "pre-DCS" ljud vs DCS
« skrivet: november 28, 2004, 11:50:20 »
pre-DCS ljuded använder 3 olika ljudchip.
1. En vanlig D/A omvandlare för att spela samplade ljud. Eftersom det finns begränsat med minne på ljudkortet så används det bara för korta ljudeffekter (pling, bong, pang etc).

2. Ett talchip (HC55516) som använder en speciell typ av komprimering. Komprimeringen
går i princip ut på att varje bit anger om ljudet skall gå upp (1:a) eller ner (0:a).

Både D/A och talchippet använder ganska låg samplingsfrekevens för att spara minne. Har för mig att det är i storlekordningen 4-5KHz.

3. ett musikchip (YM2151). Musikchipet kan spela flera olika toner samtidigt och man kan styra vågformen på flera sätt. Commodore64ans SID fungerar på ungefär samma sätt.

DCS-ljud består enbart av komprimerade samples (16bit, 32KHz). Komprimeringen är av MP3 typ men den använder en annan transform så det går inte att spela dcs ljud med en mp3 spelare (vilket går med Capcom ljud).

Värt att notera är också att med undantag av Pin2000 och spelet Jokerz! så är alla Bally och Williams spel mono!

En annan intressant sak är att TZ var tänkt att använda DCS ljud men men DCS-kortet blev inte klart i tid. De flesta ljudeffekterna var redan klara när man beslöt att använda det gamla kortet. För att spara tid så samplade man helt enkelt bara ned många av ljudeffekterna så TZ använder D/A chippet mer en andra spel med samma hårdvara.

56
Övrigt / Visual Pinball - förenklad rendering
« skrivet: november 22, 2004, 14:27:56 »
>Har det inte rätt stor betydelse hur mycket
>minne man har? Det där tunga programmet
>måste ju ta upp en mängd extra minne tycker
>jag.

Det finns 3 olika typer av minne i en dator:
- Cache - snabbast
- Primärminnet (RAM) - snabbt
- Sekundärminne (Hårddisk) - långsamt

Operativsystemet försöker hela tiden hålla data som används i primärminnet. I det här fallet så används ju inte editorn så dess program hamnar på hårddisken och tar således inte upp något primärminne.

>Förklara annars varför det går mycket bättre
>när alla andra program är stängda...

Beror på vad du menar med andra program. Vissa program gör ju saker i bakgrunden även om man inte använder dem (tex antivirusprogram). Dessa påverkar naturligvis prestanda men editorn sitter antagligen bara och väntar på att du skall skriva något så den använder inte CPUn.

57
Övrigt / Visual Pinball - förenklad rendering
« skrivet: november 22, 2004, 09:47:51 »
I VP skapas all grafik när du startar spelet. Under spelet så kopieras bara den färdiga grafiken till rätt position på skärmen. Så ifall nu denna patch finns som du tar bort skuggor mm så betyder det bara att spelet startar snabbare. En liten detalj du kan förändra är att ta bort texturen på bollen (finns en inställning i nån meny). Lär inte påverka hastigheten i nån större omfattning men varje liten del kanske är intressant.

Större effekt får du genom att minska skärmupplösningen (t.ex. 640x480) och helst köra i fullskärmsläge med få färger. Ju mindre data som datorn behöver kopiera desto snabbare går det.

Vissa spel har en meny (oftast via F6) där man kan stänga av effekter som flashers och GI. Detta kan också ge bättre prestanda eftersom GI och flashers ofta påverkar stora delar av spelplanen och därför innebär att mycket data måste kopieras när de tänds och släcks.

När det gäller emulatorn (VPM) är det inte något man kan göra förutom att stänga av ljudet.

I övrigt fungerar det som med riktiga flipperspel. Med mycket pengar kan du köpa senaste spelet (eller datorn) och med mindre pengar får man nöja sig med äldre spel.

>Det vore ju
>så otroligt mycket smartare om man kunde
>köra det programmet utan att först starta
>själva editorn. Som det är nu måste den
>dessutom vara igång när playern är igång,
>vilket naturligtvis drar ner prestandan.
Vilket naturligtvis är helt fel. Funktioner som inte används påverkar inte prestanda.

58
Flippersnack / De största flipper-kickarna
« skrivet: november 18, 2004, 09:54:35 »
Att klara en combo på WCS94. Har klarat 3-way ett par gånger men aldrig 4-way. Har någon överhuvudtaget klarat en 5-way?

59
Hårdvara / modROM
« skrivet: november 01, 2004, 10:42:31 »
>Jag har däremot inte hört talas om några
>rommar där andra än de ursprungliga
>programmerarna lagt till några riktiga
>förändringar (nytt mode, rättning av bugg
>etc), vilket hade varit riktigt fräckt.
TZ 9.4BH har några ganska trevliga förändringar.
- Man kan stänga av _alla_ gratis paneler så att man inte ens får extrabolls panelen när man får en annan extraboll.
- Man kan ställa in ett högre startvärde för 1:a rampextrabollen.

60
Hårdvara / #545 och TZ.
« skrivet: oktober 14, 2004, 11:03:55 »
#545 skall bara vara i backboxen och det är de som har svarta hållare.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7