Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - wpcmame

Sidor: 1 2 3 4 5 ... 7
31
Hårdvara / lampa 81 TZ
« skrivet: mars 09, 2006, 09:28:05 »
Hur vet spelet att en lampa är trasig?
(Capcom, Pin2000 och gamla volvobilar hade sån funktionalitet men inte WPC spel!)

Det är nog den gula lampan som markerar att spiralen är aktiv som avses. Den sitter på utsidan av minispelplanen.

32
Flippersnack / Move Your Car!
« skrivet: januari 11, 2006, 09:21:10 »
>Är det en radio? Jag har alltid trott att det var våningsvisaren på en gammal hiss!!

Nästan allt i TZ är referenser till tvprogrammet. Radion kommer från en episod som heter "STATIC"

"An old bachelor digs out his radio when he's no longer happy with television. He soon discovers that the radio picks up old programs, but it only happens when he's alone with it. Eventually, the radio transforms him into a younger man."

"This also explains why the radio is used in the animation for the Fast Lock round: Rod says "It's time to tune into ... The Twilight
 Zone" and we literally begin receiving broadcasts of sound and music from previous Lawlor games (in reverse order since we're
 going back through time) on the radio. As the stations are switched (when a fast lock has not yet been achieved), we appropriately enough hear static. Once a fast lock is achieved, the station is "locked in" on the game (at least for the duration of the round)."


http://groups.google.com/group/rec.games.pinball/msg/c7da4f75f9f08f00?output=gplain

33
Flippersnack / Move Your Car!
« skrivet: januari 10, 2006, 10:28:01 »
>Nä jag fattar inte heller vilken Radio dom menar.

Medan fast-lock är tänt så visas en radio på DMD:n. Då och då får den in en station och då spelas citat från olika tidigare spel.

I Pinmame finns en lista på alla ljud i TZ och där finns inget "move your car".

34
Hårdvara / PinMame Rom?
« skrivet: januari 08, 2006, 21:29:06 »
Någon som vet varför de lägger upp PinMAME rommar för sig? Det är ju inte så att det är speciella rommar för pinmame. Jämför man zip filerna från ipdb så är ju enda skillnaden att det finns med nån licensfil från williams i den ena.

35
Hårdvara / Spara samplingar från ROM filer
« skrivet: december 27, 2005, 11:50:07 »
>Finns det något ANNAT sätt att få ut
>samplingarna från ROM filerna annat än med
>det något klumpiga sättet i PinMAME

Vad är det som är klumpigt?

Länge sen jag använde den men det är väl bara att ange koden för det ljud man vill ha och trycka F5 för att spara som wav?

36
Hårdvara / Borra lås
« skrivet: december 21, 2005, 22:53:36 »
Nyckeln till mitt ena spel har försvunnit

Antingen har ungarna lekt med den eller också har jag lagt den någonstans så att ungarna inte ska leka med den.

Hur bär man sig åt för att borra upp ett lås? Bara köra en stor borr mitt i låset?

37
Hårdvara / ställa in rätt lutning på gammalt spel
« skrivet: november 28, 2005, 23:22:48 »
Använd vattenpasset, en liten träbit och lite trigometri.

Lägg träbiten på följande avstånd från vattenpassets kant:
längd = (träbitens höjd) / tan(vinkeln)

dvs om träbiten är två cm tjock och du skall ha 5 graders vinkel så blir det:
2 / tan(5) = 22,8cm

22,8cm
----------
         | 2cm

38
Hårdvara / Security chip
« skrivet: oktober 31, 2005, 09:42:21 »
Det konstiga är att det inte verkar vara någon annan än Marvin som har hört talas om "dot matrix power delay board".

Finns en annan kul grej med spel som har PIC chip.

Spela ett spel med 3 spelare och stäng av spelet. När man sätter på spelet igen visas poängen för 4 spelare. Poängen för spelare 4 är PIC numret + ett pseudoslump värde (kommer inte ihåg just nu vilket men jag har det uppskrivet någonstans).

(Om ni inte visste det förresten så var det jag som knäckte Security PIC chip koden för snart 10 år sedan. Skapade ett program som gör att man kan använda vilket Security PIC chip som helst)

39
Flippersnack / Sterns nästa flipper!
« skrivet: oktober 28, 2005, 17:59:19 »

40
Flippersnack / Future Pinball
« skrivet: oktober 28, 2005, 10:17:28 »
Jag har provat och det ser väl trevligt ut och fysiken verkar OK.

Kräver ett ganska snabb dator. Jag får bara 40 fps med AMD64/3000 och Radeon9200 med minimi-inställningar.

Tröttnade dock ganska snabbt på kameraförflyttningar, halos och andra effekter. Stänger man av det känns det rätt likt Visual Pinball.

Om man vill skapa egna spel verkar det  mycket enklare att använda än Visual Pinball.

41
Hårdvara / Security chip
« skrivet: oktober 28, 2005, 10:09:20 »
PIC kretsen sköter ju skanningen av switch matrisen.

Om man lyckas få 50V i switch matrisen kanske inte LM kretsarna inte räcker som skydd.

42
Flippersnack / Future Pinball
« skrivet: oktober 21, 2005, 11:01:34 »
>Tror att utvecklaren av VP har varit inblandad på något sätt.

Den som utvecklade Visual Pinball (Randy Davies) har inte varit med i FP (vad jag vet). Däremot så hade Randy en medhjälpare (Chris någonting) som kallar sig Black. På något sätt skar det sig mellan Randy och Chris och Chris hoppade av. Det är Chris som har utvecklat Future Pinball.

Future Pinball tillåter inga externa plugins så det blir inget stöd för Visual PinMAME (VPM). Chris har dessutom hela tiden varit motståndare till VPM så det är nog inget som kommer i framtiden heller.

43
Hårdvara / Ny programvara, varför?
« skrivet: september 13, 2005, 18:02:02 »
>Även om jag har spelet hemma så är det mynt
>inkast som gäller. Tänker inte köra på den
>versionen då

Det funkar med mynt på hemmaversionerna också. Skillnaden är att det går att starta även med 0 credits.

Utöver "freeplay" only så är av någon konstig anledning även "replay boost" avstängd i hemmaversionerna.

Gjorde ett program en gång i tiden som tar bort/lägger till "freeplay only" på valfritt WPC rom (utom CV 2.0). (Busenkelt, man behöver bara ändra en byte)

44
Hårdvara / Vilken diameter ska flipperkulan ha.
« skrivet: september 13, 2005, 17:56:50 »
Powerball i TZ är lika stor som de andra kulorna. Skillanden är att den är keramisk och inte av metall.

45
Hårdvara / WCS problem
« skrivet: augusti 31, 2005, 11:28:41 »
Om det är switchen uppe i vänstra hörnet du menar så sitter den på samma rad som slamtilten.

Troligen är det så att när den switchen aktiveras så aktiveras alla switcharna i samma rad (Borde synas i switchtestet). Finns många olika anledningar till att det kan bli så. Det bästa är att följa Marvins guide http://marvin3m.com/wpc/index2.htm#switch

Sidor: 1 2 3 4 5 ... 7