Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Borttagen

Sidor: 1 2 3 4 ... 281
16
Flippersnack / SV: Träning, taktik, teknik=förlorad passion?
« skrivet: augusti 01, 2019, 09:40:25 »
Det här är kanske inte inne på trådens ämne till 100%, men...

Som dom som känner mig vet så tröttnade jag rätt mycket på flipper här för nåt år sen. Det berodde på att jag nördade ner mig för mycket i massa strategier, teknik-snack, spelande av spel jag tycker är svintråkiga för att ta nåns highscore etc.

Det ligger i min natur att jag vill lära mig det mesta jag pysslar med riktigt ordentligt, och det lämpade sig nog inte så bra när det gällde flipper för mig.

Jag har spelat flipper väldigt länge, till och från, men bara med lite polare som inte har haft någon direkt koll och aldrig med några mer seriösa spelare, innan SFS-eran. Det har ju, under större delen av mitt liv, bara varit någon rolig grej som jag inte direkt analyserat.

Det är ju rätt kul att lära sig strategier, tekniker etc., men lagom är nog bäst, för min del iaf.

Nu har jag nog insett att jag tyckte det var roligare att spela förut då man, naivt, faktiskt spelade t.ex. sketna modes istället för att strunta i det mesta för att det är för farligt att gå på. Fast, det är möjligt att det kan vara en släng av det-var-bättre-förr.

Men, hur kul är det egentligen att stå och skjuta i vänster-loopen på ToM? Det lär dock bli lite svårt att gå tillbaka till att verkligen satsa på ..ehm.. Hat Magic? nu. ;-)

Fast det är ju otroligt kul att ha lärt känna allt folk från flippersvängen, och jag lär fortsätta vara aktiv (i något mindre utsräckning än förr) i flippersammanhang.

Nåväl, det var nog i samband med att jag stod och spelade Junk Yard nån dag (ett spel som jag egentligen inte har något som helst intresse av att spela, ur kul-att-spela aspekten), sommaren 2005 kanske, för att slå nåns highscore som jag insåg att det inte var särskilt kul.

Jag har dock aldrig stått och tränat på det vis som en del nämnt tidigare i tråden, och hoppas att jag aldrig kommer börja med det.

I mitt fall har det iaf. varit: "taktik, teknik=förlorad passion"

Med allt detta sagt så kan jag fortfarande tycka att det är hur kul som helst att stå och spela t,ex. Dr.Who, AFM, i lite mindre doser. Men i framtiden kommer jag nog försöka hoppa över slentrian/tråk spelande.

/Anonym strategi-missbrukare

Så här ~11 år med lite distans till det hela kan jag säga att jag la av b.la. pga.:
  • Stern gjorde inga bra spel direkt (Batman med 100M för Wizard Modet, CSI, World Poker Tour etc.)
  • Jag vill inte verka dryg, tack  :), men jag kände nog att det inte fanns några bättre spelare (ett gäng ~lika bra) att spela med för att lära sig mer och utvecklas. OBS: I Sverige!
  • Musikintresset tog över ganska mycket och jag spenderade ca. 10 år på ett ganska stort musikprojekt

Jag började spela i oktober förra året igen. Jag var riktigt rostig efter ca. 10 års uppehåll, framför allt multibollarna var rätt katastrofala. Men efter någon månad började jag komma in i det igen och nu tror jag att jag spelar nästan lika bra som jag gjorde 2004-2005. Men frågan kvarstår: är det alltid roligt?

Jag ska försöka att undvika att spela skitspel som The Munsters, Junk Yard (verkar dock ok med lite nya ROMar) osv. Tyvärr kan man ju "tvingas" spela dom i tävling (funderar nästan på Walk Over isf. och gå på nästa spel :) ). The Munsters nötte jag tyvärr ett par timmar på en gång då jag ville ta MCRs GC (failade). Måste behärska mig lite!

Nu kommer jag tydligen vara med på EPC, men jag kommer inte spela Danish Pinball Open. Det känns mer stressande än roligt. EPC har jag blandade känslor inför, men Köpenhamn är ju alltid trevligt.

-------------------------------------------------------------------------------------
EDIT
-------------------------------------------------------------------------------------

Några tillägg är nog bra inser jag:
  • "bättre spelare" - det gäller highscore-spelande, jag har aldrig tyckt tävlingar är särskilt roligt. Mer stress än roligt
  • jag tycker inte det är något party direkt att stå och spela skitspelen TAF och MM typ 10-11 på morgonen, en söndag, på SM när man är bakis  ;)
  • Citerar inwoods: "PAPA är den tråkigaste tävlingen som finns" (jag har ju ändå kvalat bra och så iaf.)
  • Texas Pinball Festival 2009: ca. en timmes kö, för en omgång, för att kvala på (enbart) CSI där olika exemplars poäng jämfördes mot varandra. ¿que?
  • Sk. "sociala medier" började döda forum

17
Hårdvara / Felsökning
« skrivet: juli 30, 2019, 14:45:13 »
Hej alla. Jag är en total kratta på felsökning : (
Finns det någon i Göteborg med omnejd som
kan det där med felsökning och ev multimeter-mätning
Som har tid över å vill tjäna en slant å komma å
hjälpa mig att få liv i ett Gottlieb HH?

18
Hårdvara / SV: Länktips för att börja påta med Classics-spel
« skrivet: juli 30, 2019, 13:38:21 »
Tackar för länken. Tror den räcker till ett tag.

19
Hårdvara / SV: Länktips för att börja påta med Classics-spel
« skrivet: juli 29, 2019, 23:42:57 »
Härligt. Det är farsan som (troligen) ska ge sig på det och han är rätt händig med det mesta, men har aldrig mekat med något flipperspel.

20
Hårdvara / Länktips för att börja påta med Classics-spel
« skrivet: juli 29, 2019, 18:38:02 »
Nu är jag bara "målvakt" här för att fixa länkar till en annan person som eventuellt ska börja meka med lite Classics-spel (jag nöjer mig rätt bra med att spela. ;)). Det är inte helt bestämt ännu, det beror lite på hur komplicerat det verkar vara.

Spelet som behöver lite kärlek är Casino Royale (Segasa, 1976, https://www.ipdb.org/machine.cgi?id=467). Statusen är lite oklar men "Tror Casino Royale (segasa) är närmast fungerande skick.". Är det någon som har lite länktips på hur man kommer igång att meka med ett sånt? Det bör vara för nybörjare.

21
Hårdvara / Eos-switch Gottlieb system 80
« skrivet: juli 21, 2019, 18:10:30 »
Hej allihop. Har problem med mitt Gottlieb system 80. Är det någon här som vet hur det ligger till med switcharna
till flipperarmarna. Skall dom vara öppna eller stängda när dom ej är påverkade?

22
Tävlingar / SV: 24-timmars-tävling
« skrivet: juli 16, 2019, 16:57:53 »
Gräddfil är jag inte så stort fan av själv tyvärr. Lite oklart vad vi skulle vilja ha för typ av gräddfil också.

Eftersom det är så mycket oklarheter kommer jag nog maila IFPA snart och se vad dom säger om det här, och med slutspel head-to-head där man får ledning med 1-0. Gissar att det kommer ta ett tag att få svar nu, särskilt under sommaren?

Jag tar mig friheten att posta lite från stockholmpinball eftersom det var bra tankar och funderingar (Mulle och MCR, säg till om ni vill att jag ska ta bort det här, ok?):

Mulle Livsgnist
Citera
FEZ bad mig posta några tankar ang spelformatet här, kan bli lite off topic då mina tankar inte direkt rör 24 h-tävlingen. Delar upp mina tankar i två delar. Viktigt är att ni inte uppfattar mig som negativ eller alltför kritisk. Har blivit lite missförstådd tidigare, hoppas jag skriver tydligt så ni är med. Vill passa på att säga att FEZ system och tiden han lagt ner är fantastisk, hoppas det hittas ett bra upplägg för att få denna tävling ifpa-rankad.

1. Om man ser upplägget utifrån om man skulle vara en rutinerad spelare så verkar systemet skitkul. I toppen på kvalet är det ju ruggigt jämnt, tajt och spännande. Om en tävling drar 20 topp-spelare kommer det bli en batalj som kommer gå till historien. I det läget ser jag som sagt inga brister i systemet. Då funkar det nog att låsa poäng osv. Klockrent upplägg helt enkelt.

2. Om man däremot ser upplägget från en medelgod spelare eller rookie finns det ganska stora brister i själva upplägget. Spänningsmomentet som finns vid tex månadstävling eller SM infinner sig inte riktigt för oss sämre då det blir för utslagsgivande att de som är bra har fritt antal spel att putsa sina poäng.
Känslan av att direkt hamna i nån form av placeringsmatch i de nedre regionerna är ganska tråkig. Ju längre spelet går desto mer poäng försvinner trots att man kanske presterar på topp rent personligen.
Tiden för kval och antal spel blir därför väldigt avgörande. Vid 24 h blir det tex nästintill omöjligt att samla ihop några poäng.

För att summera: Upplägget kanske mest är till för toppspelare, verkligen inget fel i det. Kan ju vara skitkul att mäta sina krafter i toppen. Vissa tävlingar borde vara så, allt behöver inte vara till för alla att delta i.

Vill man däremot ha fler deltagare bra som dåliga måste man nog se om upplägget så det finns en rimlig chans att komma längre upp i tabellen.

Hoppas nu att ni som orkar läsa detta förstår min kritik och att det på intet sätt är negativt menat.
Tycker som sagt att systemet är grymt och att FEZ har gjort ett kanonjobb!

MCR
Citera
Jag tror att du har helt rätt. Ju fler försök de har på sig, desto större sannolikhet att de mer rutinerade spelarna får till bra scorer.

Motivationen avtar ju väsentligt när man känner att man inte kan komma i närheten av så många scorer, ungefär som när man är avhängd i gruppspelet i månadstävlingen men har matcher kvar, så jag gissar att det i en sån här tävling blir ganska många som lägger ner efter ett tag.

23
Tävlingar / SV: 24-timmars-tävling
« skrivet: juli 16, 2019, 09:15:32 »
Har ni några synpunkter på vad man bör göra med spel som går sönder och helt enkelt inte går att fortsätta ha med i tävlingen?

Jag lutar åt att ett sånt spel, och alla poäng för det, helt enkelt stryks. Möjligtvis att man inte ska göra det om det t.ex. går sönder då det är t.ex. 30 minuter kvar av kvalet, av ~20 timmar. Men man måste ju ta fram en exakt regel för det.

24
Tävlingar / SV: 24-timmars-tävling
« skrivet: juli 16, 2019, 08:58:57 »
Det lutar åt att namnet på tävlingen blir något med "...High Score Frenzy..." eller "...Pinball Marathon..." nu iaf. kan jag meddela.

25
Tävlingar / SV: 24-timmars-tävling
« skrivet: juli 16, 2019, 08:48:41 »
Du har ju 20% bara på att kvalet håller på i 20 timmar med obegränsade försök. Kvalspelen ger ju sedan 4% per spel, så vid 20 kvalspel är TGP redan uppe på 100% som jag tolkar det. Då gör det inget om slutspelet bara räknas som bäst-av-en.

Osäker på hur mycket fördel man kan ge, men om du ville ha en renodlad highscoretävling egentligen kan du ju hålla slutspelet till ett minimum. 10% av startfältet, och så spelar de bäst-av-fem där kvalbästa leder med 2-0. Skulle dock mailat ifpa och frågat innan jag vågade mig på en sån rejäl tweakning av systemet...

Jag tror jag känner så att om det blir slutspel så kör jag på ganska många ändå. Sen finns det nog stor risk att massor av spelare ger upp tävlingen alldeles för tidigt då det blir hopplöst att gå till slutspel för många om det bara är t.ex. sex spelare som går till slutspel.

Jag lär maila IFPA snart nu när det börjar arta sig lite åt vilket format det kommer bli.

Du kan ju köra olika varianter av gräddfiler för att gynna de bästa i kvalet.

Har du några konkreta exempel på gräddfiler? Jag har ingen koll på vad som brukar praktiseras där.

Kan nog vara bra att fråga IFPA. Alla spelare kommer ju inte ha scores på alla spelen. Ett PAPA exempelvis hade väl tio spel i A banken men bara fem spel räknades. Vid icke standard format kan ju det faktiska antalet spel spelade av vinnaren för att vinna vara det som räknas.

Kommer det inte räknas som ett "meaningful" hejåhå om man inte har fått poäng på spelet?

26
Tävlingar / SV: 24-timmars-tävling
« skrivet: juli 15, 2019, 16:04:41 »
 Härligt med expertisen här!

Blir det lägre TGP med bäst av en? Blir det isf. någon skillnad med bäst av fem och antingen 1-0 eller 2-0 som utgångspunkt?

27
Tävlingar / SV: 24-timmars-tävling
« skrivet: juli 15, 2019, 15:12:50 »
Jag gissar att det kommer (om det blir det här formatet) kännas lite surt att eventuellt åka ut på en slutspelsmatch, som det ju kommer kunna bli, efter att ha stått och kvalat i ~20 timmar. Men ... så får det bli. Ger man sig in i den här leken får man tåla leken. Man får helt enkelt se till att kvala bra.

28
Tävlingar / SV: 24-timmars-tävling
« skrivet: juli 15, 2019, 14:47:58 »
Det har du ju helt rätt i. Vet inte hur jag tänkte.

29
Tävlingar / SV: 24-timmars-tävling
« skrivet: juli 15, 2019, 14:03:32 »
Tack för all hjälp med IFPA-regler osv.!

I nuläget lutar det åt max 64 spelare tror jag. 32 till slutspel (alt. 16 till A-division och 16 till B-division) verkar rimligt. Rakt head-to-head-träd, bäst av tre. 1 vs. 32, 2 vs. 31 osv. Och som jag skrev tidigare får den högre kvalande av dom två som möts inleda matchen med 1-0.

Jag får räkna på ungefär hur lång tid slutspelet kan ta och sätta kvaltiden därefter. Men det borde handla om ca. 4-5 timmars slutspel (med 32 spelare) så kanske 19-20 timmars highscore-nötande/kval då.

Det ska ge 100% TGP då får man anta.

30
Tävlingar / SV: 24-timmars-tävling
« skrivet: juli 15, 2019, 13:47:49 »
Det låter ju positivt. Tanken är att ha *väldigt* många kvalspel. 40+ eller så. Då blir det ju massor av "meningsfulla" partier.

Det låter som att man skulle kunna ha en enda match mellan ettan och tvåan i kvalet för att avgöra vinnaren och ändå komma upp i 100%. Eller tolkar jag det hela galet? Nu lär det inte bli så, men i alla fall...

Sidor: 1 2 3 4 ... 281