Hej Snowflaked, varning för ett långt inlägg.
Det ser ut att vara en fin jack/bandit/slot´s (kärt barn har många namn) som är inköpt. Du kan förbereda dig på många roliga speltimmar.
Film som du lagt ut på Youtube (bra iniativ) medför att jag vågar mig på att ge följande besked / eller rättare sagt gissningar: eftersom jag inte är helt säker.
1.
Din maskin kan ha s.k. DAE elektronik. Kolla därför på ett stort kretskort, som antingen finns i toppdelen (lyft bort det översta glaset), eller annars nära hjulenhet.
På det kretskortet bör det stå DAE-55, eller annat som utvisar exakt typ av DAE elektronik (eller annan elektronik), som finns i din spelautomat.
När du har lokaliserat exakt typ av elektronik kan du (i bästa fall) genom att googla runt på nätet, efter manual till "DAE-55" eller vad din elektronik heter, finns en manual att ladda ned.
Jag har tyvärr ingen sådan manual tillgänglig, men har till och från sett sådana på nätet, när jag surfat runt. Försök således hitta namn på kretskort + googla efter manual.
För det fall det inte står DAE + nummer på kretskort kan det stå "JK", eller något annat. Det är då fråga om en annan elektronik.
I sådant fall gäller givetvis exakt samma procedur:
lokalisera namn + ev. nr + googla efter manual.
Du kan även prova att kontakta
www.bally.dk:
mer om det längre fram i detta inlägg.
2.
Det ser ut som att din bandit idag är inställd för 2 mynt i varje spelomgång. Det förklarar varför du får ett tillgodo efter ilägg av ett mynt: maskinen väntar då på mynt två, varefter den ger ett spel + nollställer display för spelkrediter.
Därmed är det även rimligt att du, efter att ha lagt i två mynt (som givit ett spel), kan lägga i fler mynt, och då erhålla ytterligare tillgodo.
I och med att två mynt gett ett spel bör därefter ilagda mynt således medföra att tillgodo ökar, i takt med ytterligare mynt.
På film ser jag endast att du matar i två mynt, efter de två första som har gett ett spel. Du bör alltså kunna mata i fler mynt, och erhålla ytterligare tillgodo.
- fem mynt efter två första som gett ett spel = du bör få fem krediter,
- tio mynt bör ge tio krediter, osv.
3.
När du trycker på utbetalning ser det ut att komma ut mynt från hopper (enhet som utbetalar mynt), utan att det blir någon minskning av tillgodo, i räkneverk/dipslay:
siffran två är oförändrad, trots utbetalning.
Detta KAN bero på att den switch i hopper (den "skål med en motor alternativt svart fyrkantig låda) som ska känna av utbetalade mynt inte registrerar/räknar utbetalning.
Ha därför den stora dörren på maskinen öppen, och lokalisera vart mynt utbetalas ifrån. I eller nära öppning där mynt utbetalas finns någon slags switch: undersök den.
Ett testinstrument, som indikerar kontakt/inte kontakt, är bra att använda. Håll helt enkelt mätpinnar mot vardera anslutning till switch, och aktivera switch manuellt.
Fungerar switch vid sådan test? kolla då om den behöver bli justerad, så att ett mynt som passerar verkligen förmår att påverka switch. Ibland finns en skruv vid eller på switch, för justering av sådant.
Fungerar switch inte alls? köp ny och byt.
Vill det sig illa kan det också vara fel i elektronik. Då behöver du en manual med ritning, för att felsöka.
OBS: Du kan eventuellt behöva se till att switch på dörr eller kabinett, som känner av om dörr är öppen eller stängd, "tror" att dörr är stängd: trots öppen.
Om det är en vit mekanisk switch på dörr eller kabinett kan ofta ett pluggliknande stift dras ut, så att det (därmed) blir en indikation, som om dörr är stängd.
Om det är någon slags elektronisk switch kan du behöva göra egen förbikoppling. Ett par vanliga testsladdar med s.k. krokodilklämmor brukar hjälpa.
OBS 2: om du förbikopplar funktion som känner av att dörren är stängd, är det synnerligen viktigt, att du inte mixtrar med något som du inte är helt bekant med.
En switch som känner av att dörr är stängd syftar ibland inte endast till att hindra manipulation. Det kan även förekomma sådan funktion, i syfte att skydda delar.
OM du får maskinen att tro att dörren är stängd och i detta läge vidrör en komponent på sätt som är otillbörligt, kan du i värsta fall bränna sönder elektronik, på sätt som inte går att reparare:
inte utan stor kunskap + i värsta fall "omöjliga" komponenter.
OBS 3: en del elektroniska enarmade banditer saknar en switch, som känner av om dörren är öppen. Du ska i sådant fall ändå vara mycket försiktig, och inte vidröra något som kan leda till kortslutning, eller till onormal funktion.
Detta för att alltid undvika skador, i elektronik.
Jag förstår, om ovanstående varningar kan avskräcka. För att undersöka en hopperfunktion behöver du likväl ofta ha dörr öppen, och samtidigt maskin i spelbart läge.
Därför kan dörrswitch behöva förbigås; och i sådant fall ska du således vara väldigt försiktig med vad du gör. Granska och undersök funktion (switch) för utbetalning från hopper, inte "mer".
Det kan tilläggas, att i en elektromekanisk enarmad bandit är det i regel ingen fara att "mecka fel". Det som brukar hända är att en säkring går: och även vid andra värre följder går det mesta att laga, på egen hand.
En elektronisk maskin (som din) är känslig, på ett helt annat sätt.
Därför uppmanar jag dig att i alla lägen vara extremt försiktig, när du meckar med din maskin. OM du är osäker, experimentera inte: sök istället hjälp.
...och skyll inte på mig :-) om du behöver koppla förbi dörrswitch och sedan av misstag kommer åt något, som kortsluter och allvarligt skadar elektronik.
4.
När samtliga hold-knappar inte fungerar är det i regel en kabel som antingen är av, eller sitter dåligt (kolla vid övergång från dörr till kabinett).
Nu ska jag inte skrämmas, men eftersom det är fråga om en elektronisk enarmad bandit, kan det också vara ett fel i elektronik. Ett sådant fel kräver (i regel) manual och ritning, samt en hel del kunskap om dessa spel.
Ett annat än simpelt elektronikfel, annat än att byta en komponent, medför ofta att du behöver anlita någon som har kunskap, om hur en sådan här maskin fungerar.
5.
Mycket mer än såhär kan jag tyvärr inte bidra med.
Du kan alltid kolla på
www.bally.dk där det bl.a. finns en översikt över manualer till "danska" banditer.
Jag ser tyvärr inte manual där, till den maskin som du har.
Ibland är dock dessa manualer väldigt lika.
När det t.ex. gäller knapparna på insidan, som gör att din maskin "blinkar" (går i testläge) är det i regel samma funktion, oavsett namn på spelautomat.
Om du inte kan googla dig fram till en manual (efter att ha lokaliserat namn på kretskort) föreslår jag att du mejlar till den mycket vänliga man, som har
www.bally.dk:
och frågar om han har manual som kan hjälpa.
Ibland är det möjligt att själv ställa in en maskin, så att en spelomgång kostar en eller två kredit. Din ser idag ut att således vara inställd på två kredit = ett spel. I en del spel erfordras byte av program.
Det kan också finnas en nyckelswitch, på högra sidan av ditt spelkabinett. I sådant fall behöver du i regel aktivera den, för att kunna göra viss avläsning och ändring, m.m.
Allt sådant (och om hur du "steppar fram i program" med de knappar som finns på insidan + samtidigt även med hold knappar) finns att läsa, i en adekvat manual.
...och återigen:
Du behöver inte nödvändigtvis finna en manual till din maskin. Det räcker i allmänhet med att du finner en manual, till modell nr som finns på kretskort.
Därmed kan du läsa generellt om inställning, m.m.
Lycka till!
Om din maskin "inte går att laga" har jag en mycket god vän i Krylbo, som är expert på särskilt elektroniska enarmade banditer: sådan typ av maskin som du har.
Det är en f.d. Cherry chef, som drivit spelföretag i decennier.
Det Mr. Krylbo inte kan laga = det kan ingen laga.
Du kan mejla till mig, om du vill ha hans mejl.
Jag har ibland hört att någon i vredesmod skrotat en fin men trasig elektronisk enarmad bandit, efter misslyckat försök att laga på egen hand, eller med lokal hjälp. Det bör du aldrig göra, för i Krylbo verkar inget omöjligt.
Det finns således en "bandit-gud" i Krylbo :-)
Med tanke på att det är långt avstånd från Malmö till Krylbo skulle jag också (vid behov av avancerad service) överväga, att fråga hos
www.bally.dk.
Eller (givetvis) efterlysa lokal hjälp, på detta goda forum.
OM det kör fast, är dock Krylbo en räddning:
för i synnerhet elektroniska banditer.
...och till sist:
sorry för att detta inlägg blev långt.
Bästa spel-hälsningar
Linde