Frispel

sedan 2001

Tippa flipper-SM

BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Jag sitter och knåpar med en applikation som förhoppningsvis ska kunna ge flipper-SM lite extra krydda. Grundtanken är att man får välja fyra spelare utav de svenskar som ligger topp-500 hos IFPA (gränsen pga att det är så många man får hämta med ett dataanrop.)
Man betalar med de 1500 whoppers som man har i sin kassa, vilket gör att Hugosson som just idag betingar dryga 624 whoppers är en dyrgrip och tvingar en att i övrigt köpa budget.


Nu till min problematik - och här söker jag stöd från bl a "matteskallar" som Alvar Palm och Anders Birgersson, alt odds-intresserad ungdom som Jorian Engelbrektsson - men tar gärna emot förslag från andra medlemmar här på forumet.

Hur mycket ska man erhålla i belöning för att ha en spelare som tar sig till olika nivåer och därmed ger innehavaren poäng? Jag har i tanken laborerat med lite olika, både mer och mindre progressiva skalor.


Välj fyra spelare du har råd med (max 1500 whoppers.) Du skapar alltså ett "stall" enligt kända fantsy-sports-format.

Poäng för dessa spelares prestationer delas ut enligt följande i både main och classic:


Vinnare 100p

Final   70p

Semi    55p

Kvart   30p

Åttondel 20p

Missat slutspel -30p

Och det är här jag känner mig vilsen. Ska man premieras mer för att pricka vinnaren, eller är det bredden som är det viktiga?
Ge gärna synpunkter på detta. Alla tankar värderas.
Lyckan är en tänd modelampa.


callebe

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tja, om du väljer whoppers som valuta, så finns det ju en poäng i att använda whopper-utdelning som poängstege. Nuförtiden är det tydligen två värden som verkar adderas:

One is a linear distribution value based on the number of players in the tournament.

(PlayerCnt + 1 – Finishing Position) * 10/100 * (1st place value  / playerCnt)

The second value is a dynamic distribution value using the top half of the players in the field players of a tournament. For any tournament with more than 128 players, only 64 players will be included in the dynamic distribution of WPPR points.

 (power(( 1 – power((( Finishing Position -1) / min(RatedPlayerCnt/2,64)),.7)),3)) * 90 /100 * (1st place value)

Alltså, första värdet är {10, 9.84, 9.69, 9.38, 8.75} och andra är {90, 76.1, 68.2, 56.5, 40.6} för platserna {1, 2, 3, 5, 9}, vilket blir {100, 86, 78, 66, 49}. Det låter lite väl utjämnande för en tipp-tävling kan jag tycka.

Ett annat alternativ är att använda tennisens stege som är lite brantare än din {100, 60, 36, 18, 9}, men det kanske är i brantaste laget.

De där -30p för missat slutspel är ju nåt nytt och det låter rätt mycket. Det kommer att göra att man drar sig för att chansa och risken att alla väljer samma blir då större.

Så, för att sammanfatta så är din stege inte så pjåkig, men jag skulle minska eller helt ta bort minuspoäng och göra skillnaden mellan åttondel och kvart lite större genom att tex minska åttondelen.


Tags: tips