Frispel

sedan 2001

Problem med Judge Dredds planet

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Planeten på JD har lagt av. Motorn funkar, och jag ser att ena delen av växellådan verkar snurra, men inte den delen som ligger utanför den "vanliga" växellådan.

Någon som har erfarenhet av att ha plockat isär lådan på JD och som kan berätta lite om vad som kan ha gått fel?

Har ju en gång haft växellådeproblem på Dr Who och då var det sista kugghjulet fixerat med en slags sprint e.d. på drivaxeln. Denna sprint hade pajjat och det hela fixades genom att steloperera kugget på drivaxeln. Är det något liknande jag ska förvänta mig även i detta fallet tro?


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det där är numera min uppfattning att det verkar vara ett ganska vanligt fel på JD. Växellådan går ej så lätt att få tag på (vad jag har sett). Och om man hittar den, så kostar den 2.000 kr + frakt eller mer.

Exakt det felet du har, hade jag också. Jag försökte undersöka och ta isär detta, men efter typ 2,5 timmar gav jag upp. Jag hade kollat efter ny växellåda, men ingen hittat och den som satt i var från BJUVIA och kostade 2.500 kr (bytt för många år sedan).

Spelet hamnade istället hos en bekant som är duktig på sådant där med kugghjul :-) och han tog isär växellådan och kugghjulen och hårdlödade det kugghjulet som var kass. Jag såg det inte själv, men nu funkar det.

Min teori är den; att om kranen är feljusterad, så kan den fastna i planetens urgröpningar för kulorna och då dras växellådan sönder, men det är bara min teori...

Kanske inte mkt till hjälp :-(
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
LDK kolla med Rays automater i kristiandstad, Jag och pinball ark var där för några veckor sedan och då snackade han om att han hade ett skrotat JD. Kan ju vara värt ett försök att slå honom en signal.
Play a real game, play pinball


Tags: