Frispel

sedan 2001

Problem med X-box live.

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag har lite problem med att få X-Box live att funka.
Jag vet att det funkade en gång precis när maskinen var ny för ett år sedan, men nu kan jag inte koppla upp mig.
När jag gör testet hittar den nätverk men får problem med IP-adressen. Den yrar något om DHCP-server eller så.

Jag har Xbox 360 och ADSL (8 MBit) från Telia via (Alcatel)modem. Det jag gör är att helt enkelt flytta nätverkskabeln från datorn till X-boxen.
Sedan sätta på modemet och strax efter det sätta på X-boxen.

Inställningarna på X-boxen är (som jag minns det)
IP-adress: automatisk
DNS: automatisk
PPPoE-settings(?): Not Set

Finns det någon som har några tips? Allra helst utan konstiga IT-förkortningar som jag inte förstår. :-)


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Var det inte Telia som höll kvar första mac-adressen som kopplades in ett tag innan den släpte den så att nästa mac-adress kunde registreras?

Nu blev det lite mumbojumbo, mac-adressen är alltså din dators nätverkskorts identitet som är unik för just ditt nätverkskort, varje nätansluten pryl har en sådan från fabrik.

När datorn ber om en IP-adress kopplar Telia ihop datorn mac-adress med en IP-adress. Kopplar du ur kabeln ur datorn behåller Telia kopplingen mellan din mac och IP-adress en stund. Efterssom dom bara tillåter en IP-adress på linjen samtidigt så får din xbox ingen IP-adress.

Om du väntar en stund, typ 30 minuter, innan du kopplar in kabeln i xboxen igen kan det kanske fungera.

Fast enklast vore det väl om du fixade en router. Då kan du ha båda igång samtidigt.


rockywuff

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 180
    • Visa profil
  • Stad: Haninge
Den enkla lösningen är att köpa en bredbandsrouter och ha båda sakerna inkopplade samtidigt.
« Senast ändrad: augusti 30, 2007, 12:45:06 av rockywuff »


logix

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Jag har en över som du kan testa med! kan ta med mig den på Lördag om du vill.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tack för tips!
Jag börjar med att låna Manges router i helgen så får vi se hur det går.


Tags: