Frispel

sedan 2001

Schlager ...

Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Hade på semifinalen igår här .. en sak slog mig, ljudet var dåligt! När bidragen framfördes så lät det ok så när som på att sångrösterna dränktes lite, vilket jag tyckte var ett problem på de svenska tävlingarna också, men det var ett smärre problem.

Men de finska programledarna hördes ju knappt alls på grund av att publiken var för högt inmixad, och när de hördes så hörde man ju mer av deras "eko" i hallen än av de själva så det blev ett väldigt diffust ljud och svårt att höra vad de sa egentligen.

Grundregel 101 i ljudteknik: All tänkbar publik ska träffas av direktljud och inte av ekon och reflektioner.


Sen som pricken över i så annonserad svt om sin HD sändning och att det även var 5.1 ljud.. teknikens ytterkant må man tycka :-)
Men.... Varför?? varför? .. har de kommentatorerna sittandes på något som lät som en rutten telefonlinje? Finns det inga bättre lösningar för detta?  Detta plus att Luuk tydligen var förkyld gjorde ju att han var minst lika diffus som de finska programledarna och det var riktigt jobbigt att höra vad som sas.

Men men skit sak samma jag stängde av och gick och la mig en bit in ändå.

Men purre du kanske har svaret på hur och varför kommentatorljudet överförs :-)
« Senast ändrad: maj 11, 2007, 10:37:51 av Sonar »


Tags: