Frispel

sedan 2001

Rippa ur enskilda bilder/frames ur en dvd?

Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
En dvd-film kan man ju som bekant pausa, och få en mycket fin och stabil bild på ex TV´n.

Kan man i datorn plocka ut en enskild bild/frame i ganska bra upplösning från en vanlig DVD-film?
Så pass bra att den går att skriva ut på ett större papper..ex A4.

Eller...vet du något forum som kanske har mer inriktning åt detta ämne?

/Stefan


JMX

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Jag skulle nog pröva med media player classic, det brukar jag använda när ska ska spara enskilda frames från filmsekvenser, har inte använt det på dvd så mkt, men det har funkat ok.

http://sourceforge.net/projects/guliverkli/

en mera direkt länk till windows xp versionen:
http://prdownloads.sourceforge.net/guliverkli/mpc2kxp6490.zip?download

Tänk dock på att dvd inte är så högupplöst, 720*576 pixlar (720*480 för ntsc) så bilder blir inte jättestora.

edit: klickbara länkar..
« Senast ändrad: oktober 31, 2006, 00:38:01 av JMX »


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Precis som JMX säger, den upplösningen räcker inte till något A4 om du vill ha det i bra kvalité. Vad är det för film ? Den kanske finns som HDTV att ladda ner på nätet ?
Då är det betydligt högre upplösning...


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Tackar.
Ska kolla upp det programmet.

Windman: det är filmen The Shadow.

Jag ska ha det till ett gamalt backglass-projekt som jag åter börjat skissa på. :-)

/Stefan


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Ett sådant projekt har jag också börjat på en gång! Men jag la av när jag insåg att jag är ganska nöjd med bakglaset som det är. Men jag tror att min tanke var att bevisa att det enkelt går att göra något som är mycket bättre än den där fula, fantasilösa, alternativa transliten som brukar cirkulera på RGP.

Jag tror i alla fall att jag bara tog vanliga skärmdumpar från DVD-spelarprogrammet i datorn. Man lär bli så illa tvungen att interpolera, så det gäller att göra det på ett snyggt sätt. Skaffa ett plugin för att göra bra interpoleringar, eller åtminstone tillämpa "stegvis interpolering" (det är ungefär vad det låter som, interpolering i flera steg). :-)

Sedan kan man ju retuschera till mycket också...
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
För det första vet vi att "fotografiska" bilder på flipperspel inte är vidare snyggt. Speciellt inte när de blandas med "tecknade" diton. För det andra förstår jag inte varför folk klagar på den befintliga translite:n - själv tycker jag att den är riktigt fin. :-)

MEN ska du ändå feppla ihop en egen så bör du ju i alla fall ha ett bättre material än en ynka frame från en DVD. Inte ens interpolerad kommer den att bli något att ha. Vad som kan rädda situationen lite är att man förstås lägger på ett och annat "artistiskt" filter, för att få bilden att se målad ut. Fast jag tror ändå att skärpan aldrig kommer upp i godkänd kvalitet.

Själv ska jag snart göra en egen translite till mitt gamla Pinball Champ '82, men det är en helt annan historia...


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Artistiska filter kommer långt där nerifrån och borde ha stannat där.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att man kan få det bra med hjälp av välgjord interpolering i kombination med en hel del "airbrush"-retuschering. Oskarp mask i stora ytor osv. Om det sedan är snyggt är en annan femma, men jag tror det skulle gå att få i klass med Sterns translites i alla fall. Men det bästa vore så klart att bara klippa ihop transliten i PS och sedan måla den för hand, som originalet. :-)

Men man ska komma ihåg att inte alla delar behöver blåsas upp i full translite-storlek. Många detaljer blir ju ganska små och behöver inte alls interpoleras speciellt mycket.

Nu blir jag ju sugen på att sätta igång! :-)
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Föra tt få det lite mindre 'databluruglyofokus' än vanlig interpoleringsförstoring så kan du ju köra med någon simulerad punktförstoring / rastrering, brukar vara ett bra tricks när man vill blåsa upp lo-res bild stort med ett inte löjeväckande resultat. Kolla på Rasterbator eller "Färgraster"-filtret i Photoshop eller dylikt. Kanske?


Tags: