Frispel

sedan 2001

Program/Spel till äldre Macar (68k)

Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Ja, är bara intresserad av Apples externa disk.
Sen om själva hårddisken är hel eller inte kvittar. Tänkte trycka i en 2gb istället. Blir så mycket smidigare om man har alla gamla apps på en och samma disk :)

Om bara tuben är knas, så är det ju lätt fixat... om man orkar dvs :)
Kan säkert fixa fram en fungerande tub om du vill ha, kanske tom ett chassiekort till en plus. Men det blir till hösten isf, har just flyttat och har mycket renovering på g...


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Fortsätter min PCS-historia, eftersom jag inbillar mig att någon mer kanske är intresserad :-)

Jag har testat i ett antal både riktiga och emulerade datorer, men får samma krasch. Till slut lyckades jag installera en debugger, för att se om jag med hjälp av den skulle kunna lokalisera felet. Men med tanke på att mina kunskaper i programmering inte sträcker sig längre än till PHP så var det ju inte mycket man förstod där.

Jag lyckades i alla fall få till en loggfil med en massa info om felet och de instruktioner som skickas i samband med det. Jag har lagt den här. Finns det någon här som har tillräckliga programmeringskunskaper för att kunna förstå något av detta? Hur ska jag utläsa informationen och var hittar jag hur jag ska börja gräva med en HexEditor (eller ResEdit). Eller är jag helt fel ute?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala

Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Passar på att skicka upp den här tråden (alla som har gamla Macar, träd fram!), samtidigt som jag följer upp hur det har gått med PCS. Det är nämligen löst nu!

Så här är det. För att kunna starta programmet utan att få Error = 03 måste programmet köras från en diskett som är formaterad som 400k. Det kan vara så att det funkar att starta den från hårddisken om man har en annan 400k-diskett i, har inte kunnat testa det då jag bara kört på min Plus, som inte har någon hårddisk.

Dessutom finns en version av PCS som har ResEditerats tillbaka till engelska på Macintosh Garden. Jag hade så klart kollat där, men eftersom det står i kommentarerna att det bara är demoversionen så laddade jag aldrig ner. Den nya versionen har alltså tillkommit senare. I den finns också en redme-fil med information om det här med disketterna.

Jag återkommer när jag fixat en svensk version! :-)
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Fortsätter stjäla den här tråden för egna syften...

Jag har hittat en gammal extern 800k-diskettenhet som utseendemässigt ser ut att vara för en SE. Tyvärr har sladden till den kapats av, troligtvis för att återanvända kopparn. Därför undrar jag om det är någon som råkar ha en sådan kabel. Kontakten heter DB-19 och har som namnet antyder 19 pinnar. Den behöver inte nödvändigtvis ha rätt anslutning i andra änden, utan jag räknar med att (med en hel del tålamod) kunna löda om sladdarna till den inre kontakten.

Så här ser den avklippta sladden ut:


EDIT: Kan slänga med en bild på hur kontakten ska se ut också, fast en hankontakt då förstås. Finns nämligen en ingång för en likadan kabel på baksidan:
« Senast ändrad: september 19, 2006, 19:24:30 av Grandelius »
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara

Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tackar för det tipset! Trodde inte det såldes sådana kontakter nya, men det gjorde det tydligen. Bra att veta att den möjligheten finns.

Helst köper jag dock en färdig kabel med kontakt på, så att jag (förhoppningsvis, med hjälp av färgerna) kan lista ut vilka sladdar som ska sitta var.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
*Boooing*
Gammal macintoshhårdavara ger väl alla ribba ? :)
På torsdag skall jag åka och hämta en Mac plus, två Mac se30, och AppleTalk-kablar för 4 maskiner. Nu saknar jag bara den externa 20mb-disken :(


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det var kul att höra!
Bärgade också hem en gammal SE/30 igår, tillsammans med den gamla diskettenheten. Tyvärr är den sprucken i plasten (som dessutom är kraftigt gulnad) och hårddisken verkar inte funka, så den lär bli en plockdator.

Jag är också sugen på mer externa diskar. Framförallt en extern diskettenhet i Plus-utförande vore kul.

Håll gärna utkik där du ska hämta prylarna, om det skulle råka finnas några DB-19-kablar! :-)
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Jag håller konstant utkik på blocket, tradera och mactorget :)
Dyker det upp något i närheten av Borlänge så kan jag hojta till...
Får jag händerna på en extern floppy så lär jag tyvärr behålla den :) För en sådan har jag ingen själv.

Jag testade för första gången "Dark Castle"-disketten som jag köpte original på blocket för 50kr. Helt otroligt att en diskett kan hålla i 20år ! Eller snarare, helt otroligt att innehållet är intakt efter 20 år... Klart grymma ljud i det spelet :-P


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Hur många bokstöd eller fotpallar behöver man egentligen? ;-)


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Är disken till salu ?
Jag är grymt mycket ute efter just en sådan :-P

/Arne


Tags: