Frispel

sedan 2001

EM 2007 i Sverige?

MCR · 99 · 14026

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det är nog svårt att undvika krockar och halvkrockar. Frontalkrockar bör man iofs kanske undvika (alltså två stora tävlingar på precis samma datum).

F ö är Expo 2007 preliminärt bokat till 24-28 oktober.
Preliminär kalender
« Senast ändrad: november 16, 2006, 06:45:55 av MCR »


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag ställer upp. Kan åta mig speldelen.
Men under tävlingarna så bör man vara flera som kan jobba med spelen så att det alltid finns folk redo.

Jag kommer ju även att jobba med Classictävlingen under tävlingsdagarna samt försöka hinna med att tävla lite.
« Senast ändrad: november 16, 2006, 15:14:00 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
DAH:
Speldelen hoppas jag fortfarande att Mikke & Purre vill basa för. Dom har massor av erfarenhet av tävlingsarrande och meck under tävling. Dessutom är ju lokalen (KTH-kåren) deras hemmaplan. Men speldelen kommer behöva många medarbetare, så ditt erbjudande är välkommet.

DAH känns för övrigt som en given ansvarig för en Classics-tävling! Vad sägs?:-)




Jag själv tänkte mig att ingå i regel- och tävlingsstaben. Har även fått klartecken från MCR att han är beredd att hjälpa till där. Men fler kommer behövas.


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag hjälper som vanligt gärna till med diverse grafiskt jobb. Typ hemsida, affischer etc.

Är gärna med i någon sorts webb-gäng, men jag tror att det kan vara lämpligt att vara mer än en på det.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
För EM så lär nog alla fyra lokaldelarna på Numble behövas. Vi får hoppas att det finns ett lämpligt datum då alla fyra är lediga.

I värsta fall så får man jaga lokal på annat håll.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
För EM så lär nog alla fyra lokaldelarna på Numble behövas. Vi får hoppas att det finns ett lämpligt datum då alla fyra är lediga.
Nja, det låter väl som att ta i? EM klarar sig nog utmärkt med samma utrymme som SO. Eller varför tror du det skulle krävas mer plats än förut?


Citera
I värsta fall så får man jaga lokal på annat håll.
Knappast ett alternativ tycker jag. Om vi får samma deal som förut på Nymble-KTH är det extremt svårslaget! Centralt, gott om yta, bar, kända lokaler, bra elfaciliteter, osv...


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Man bör kanske rätt tidigt bestämma vilken inriktning EM skall ha. Om det ska vara som en liten mässa eller bara (vilket jag tycker och hoppas) en renodlad tävling.

Holland (2005) var det bäst arrangerade i mitt tycke. Starkt fokus på tävlingen men ändå ett stort antal spel för förströelse (pay to play). Väl genomförd lagtävling där lagdeltagarna fick fripass till olika nivåer av slutspelet.

Tyskland (2006) var betydligt tomtigare. Ett rum med freeplayspel och försäljning av flipperprylar var iofs kanske bra för de som betalat inträdet(150 spänn) men inte var med och tävlade.
 Kvalet skedde delvis på obskyra classicsmaskiner i en oerhört trång korridor (spelarna blev knuffade och störda av förbipasserande).
 Dessutom tvingades deltagarna i lagtävlingen kvala bara mot varandra, dvs mot de förmodat bästa spelarna i EM. Dålig lösning eftersom många förhandsfavoriter tvingades slå ut varandra redan i kvalet.
« Senast ändrad: november 17, 2006, 10:45:32 av MCR »


monstret

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
Jag kan hjälpa till att fixa scorekeeping och kanslister och annat administrativt tjafs.

Håller med MCR om att det bör fokuseras på tävlingsdelen. Antalet spelare i EM är väl inte så mycket större än vad det har varit i SM? Det som behövs utökas är väl isf en lagtävlingsdel som också kräver ett antal maskiner och lite yta?


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Mycket yta behövs om spelantalet ska vara ca 80-100 spel, och då man vill ha utrymme mellan varje tävlingsspel. Samtidigt som spel utom tävlan ska ha någon plats att stå på.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Blir det kårhuset som tävlingarena är vi självklart med och arrar eftersom det är vår spelhall.
En fördel med att arrangera EM i vår och inte till hösten är att årets PrG (Programgrupp) (och framförallt klubbmästaren Roger) tycker att flipperspel är mycket roligt.
Nästa programgrupp vet man aldrig hur pass intresserade de är av ett sånt här arrangemang.

Ett förslag kan vara att ha EM i vår och SO arrangeras vid senare tillfälle. EM smäller betydligt högre än SO kan jag tycka och jag gissar att de eventuella medarrangörerna PrG kan tycka detsamma vid en eventuell prioritering.

Angående spel vore det fint om det bara är ett fåtal spelleverantörer så att man slipper stöket med att åka runt halva mälardalen och kånka halvtrasiga spel upp och ner för trappor.

Vi själva har ju alltid 10-12 spel på kåren och kan nog med säkerhet dra ihop ett 20-tal till.
Jag antar att LD-ligan också kan sno ihop en 25-30 spel.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Jag tycker EM ska vara ett tävlings-arrangemang enbart. Självklart måste det finnas mycket ströspel och sidotävlingar, men ingen "mässa".


Monstret:
Utmärkt!


Grandelius:
Utmärkt!
(och jag tror nog vi ska kunna hitta en eller två medarbetare till dig inom webbsektionen)


Purre:
Citera
Angående spel vore det fint om det bara är ett fåtal spelleverantörer så att man slipper stöket med att åka runt halva mälardalen och kånka halvtrasiga spel upp och ner för trappor.

Vi själva har ju alltid 10-12 spel på kåren och kan nog med säkerhet dra ihop ett 20-tal till.
Jag antar att LD-ligan också kan sno ihop en 25-30 spel.
Preciiis!

När jag snackade med Svante lät han positiv till att Lutande Dörren (privat lokal) bidrar med spel, så länge dom fick erforderlig hjälp med spelflyttandet. Det vore en ovärderlig hjälp.

I så fall skulle vi snacka om mer än 50 spel, vilket vi borde klara oss med (Singeltävlingen 20-25 spel, Lagtävlingen 10[enbart lördagen], 15+ spel som förströelse). Och som sagt, det underlättar enormt att bara hämta spel från några få ställen.



Huruvida det ska gå av stapeln i vår eller i höst får vi snacka ihop oss om. Nu. :-)

Vill gärna höra vad Stpb/SO-ansvariga har att säga i den här frågan. Och Mikke & Purre kanske kan kolla med PrG på KTH vad dom tycker.
« Senast ändrad: november 17, 2006, 15:15:45 av LDK »


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Om LD: jag har iofs bara svarat för mig själv och har inte diskuterat frågan med mina medbrottslingar, men jag kan inte tänka mig annat än att dom är för spelutlåning.

Om att flytta SO: egentligen ska ju Palle svara på det, men om vi vill etablera SO som en regelbunden stor tävling så bör vi inte hatta runt med datumet för SO alltför mycket tror jag. Flytta den till hösten tror jag absolut inte på, då det är både PAPA, Holland, EXPO mm stora evenemang på hösten att konkurrera med.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Vad sägs om den tidigare framlagda tanken att arra bägge tävlingarna i tät anslutning till varandra då?
Helst två helger efter varandra. Kanske sen vår/tidig sommar?
Skulle (mot förmodan, men man vet ju aldrig) spelen kunna stå kvar under veckan skulle enormt mycket jobb sparas in. Plus att en del hitresta utlänningar kanske skulle kunna vara kvar en vecka och delta i båda tävlingarna.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
MCR:
Tror inte det är en bra idé. Européer (inkl svenskar) som måste resa till sthlm kommer då förmodligen att välja en av tävlingarna och skippa den andra. Det är nog bara amerikanarna som ser det som en bra lösning.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag skickade ett mail till Dirk Klaver nu (eller, jag tror det var hans adress iaf) och frågade hur holländarna skulle ställa sig till två tävlingar direkt inpå varandra.

Kan ju vara intressant att höra deras syn på saken så vi inte bara gissar i blindo.


Tags: