Frispel

sedan 2001

Digital-TV?

Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Funderar på att skaffa Digital-TV och jag har då två alternativ: comhem via kabel-tv-uttaget eller Bredbandsbolaget (via telejacket).

Comhem saknar Kanal 5 vilket jag ser som ett stort minus men vilket alternativ är bäst rent tekniskt (bäst bild o ljud, bäst box, driftsäkrast osv.).
Någon som har en åsikt?


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Inget av dem som jag ser det...
IPTV via ADSL (Bredbandsbolaget m h a Viasat i ditt fall) medger endast en kanal per hushåll, oavsett hur många boxar du skaffar, d v s det går inte heller att se en kanal och spela in en annan samtidigt eftersom du bara får en kanal åt gången i ditt nät.
IPTV via ADSL stinker för övrigt... Enda rätta IPTV-lösningen är över 'riktigt' datanät dvs > 100Mb/s. Men de alternativ som finns inom de näten är fortfarande omogna.

Comhems digitala utbud har blivit ännu fattigare när nu Viasat inte förlängt avtalet med Comhem som således slutar att digitalt vidaredistribuera Viasats kanaler (bl a TV3 & ZTV).

Jag skulle välja marknät (Teracom/Boxer - ditt tredje alternativ som du glömde) om jag idag skulle skaffa digital TV. Där finns både TV3 och Kanal5 och dessutom 'nya' TV6 från Viasat som iofs bara är TV3-light (vilket ju låter rätt kul, TV3 är hyfsat light redan som det är :-) ).

I framtiden är dock IPTV att fundera på när tekniken har mognat men inte nu, för dyrt och för dåligt.

mvh Purre P. Utvecklingsingenjör Digital TV, SVT


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Förresten, en till sak som suger vad gäller Comhem är det usla utbudet av mottagare, de har t ex bara en PVR-box (med hårddisk) som bara har en tuner.
För marknätet finns flera olika dubbeltuner-PVR-boxar med valbar storlek på hårddisk.

Det finns dessutom ett gäng apparater med integrerad mottagare (box i TV:n) för marknätet det existerar inte överhuvudtaget för kabel eller IPTV. Både Philips och Sony har plasmor/lcdskärmar med dvb-t tuner.


Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 787
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Jag kör Boxer, och det funkar alldeles formidabelt. Jag har inte haft några bekymmer med det öht, förutom den enda gången i december som jag fick starta om boxen.


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Tack Purre för uttömligt svar (som vanligt)!

Var lite sugen på comhems PVR-box men det gick ju bort när den inte gick att använda som en hederlig video!

Så Boxer ska det vara alltså. Då behövs en antenn eller parabol? Några andra utgifter förutom boxen man får ta med i beräkningarna?


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Det där med antenn ja;
Satellimottagning (Viasat eller Canal Digital) - parabol.
Marknät (Boxer/Teracom) - vanlig traditionell tv-antenn.

Bor man i villa/radhus med egen antenn så går det använda den befintliga men eftersom de ofta brukar vara lite till åren kan både antenn och kabel behöva bytas ut. Skall man använda en gammal antenn skall man kolla så att det inte sitter monterat nån förstärkare som riskerar att filtrera bort nån frekvens.
Tumregeln brukar vara att om man har bra mottagning (ej brusig bild, skuggbilder gör inget) på SVT2/TV4 så brukar DVB-T-mottagning funka bra också.

Det funkar inte att plugga in boxen i kabeluttaget då det inte är en vidaredistribuerad marksignal (som det var förr i s k centralantennanläggningar).

Inomhusantenner brukar kunna funka bra om man har hyfsat nära till sändaren. Då finns det antenner av paneltyp som man med enkelhet ställer diskret i fönstret. Kan man inte rikta antennen direkt mot sändaren går det ofta att ta emot en reflex.

För mer info så kan jag rekommendera
svt:s tekniksajt där undertecknad publicerar saker lite då och då...
« Senast ändrad: maj 15, 2006, 15:16:27 av Purre »


MAW

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 679
    • Visa profil
  • Stad: Färjestaden
Mycket intressant tråd.

Får passa på att ställa en fråga till allas våran tv-expert.
HDTV hur kommer det sig att det inte går att sända detta nu direkt inför VM över hela Sverige? Brist på frekvenser, är det så illa att det digitla marknätet redan är trångt så kort tid efter starten? Hur länge bör man räkna med att vänta om man bor på Öland och vill ha HDTV via marknätet? Eller är det box från Canal Digital som gäller om man inte pallar med att vänta allt för länge;-)


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Fotbolls VM i HD kommer att gå att ta emot över hela Sverige, förutsatt att man tar emot via satellit.
Marknätet är helt riktigt ganska trångt som det är idag, bara på vissa ställen finns utrymme för en HDTV-kanal.
Det lustiga är en av anledningarna till att digitalisera var att få plats med fler kanaler, på samma utrymme som en analog kanal får man digitalt rum med 4-6 st kanaler, standardtv 576i vill säga.
En HD-kanal tar upp lika mycket som en hel multiplexer standardtv, d v s en analog tv-kanal. Alltså är man tillbaka på ruta ett igen :-)
Kom ihåg att diskussionerna om digitalisering av marknätet startades för väldigt länge sen, redan i början av 90-talet och då fanns inte ens HDTV på kartan. Digital marksänd tv har man kunnat ta emot de senaste 7 åren så att säga att det är 'kort efter starten' är helt fel.
Digital TV i kabelnät har man kunnat få sen 1996.

Tänk på att sommarens VM-HD-övningar bara skall ses som ett test. Det kommer att dröja länge innan reguljära sändningar i HD finns. Så spring inte ut och köp en massa HD-prylar, mer intressant är det att även standardtvsändningarna från VM kommer att vara i 16:9 format och med 5.1-ljud. Bara det gör väldigt mycket för de som idag har digital distribution, 16:9-skärm och hemmabioanläggning.

För programbolagen gäller att vid övergång till HD investera/uppgradera tekniken. Extra mycket blir det för programproducerande bolag (som t ex SVT) där man själv gör många produktioner.
Enklast är det för de kanaler som bara visar film, då US, Australien och delar av Asien redan kör HD finns mycket material som sänds där.
En av anledningarna till HD-testet i sommar är att ovan nämnda länder har haft som krav att signalen skulle finnas tillgänglig i HD och då är det ett intressant läge att testa även för europeiska länder.

Observera också att standardtv-sändningar på intet kommer att upphöra den dagen HDTV finns tillgängligt, det kommer att finnas kvar en lång tid framöver.
« Senast ändrad: maj 15, 2006, 16:27:41 av Purre »


Jesper

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Citera
standardtvsändningarna från VM kommer att vara i 16:9 format och med 5.1-ljud. Bara det gör väldigt mycket för de som idag har digital distribution, 16:9-skärm och hemmabioanläggning.
 


Alltid något. Är faktiskt förvånad över att mera direktsänd sport inte är 16:9 åtminstone. Trist att det går så långsamt med införandet av HD i Sverige. Jag har ju sett hur bra det verkligen blir...

Själv kör jag Boxer via en FireDTV via datorn, kopplade till en projje. Kör MediaPortal 0.2 RC3. Faktiskt riktigt hygglig bild. Ganska mycket mer meck än att köpa en färdig PVR-box, men har man en dator över (som jag hade) så kommer man undan med ett par lusentappar.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Hittills är det få som tagit till sig 16:9-sändningar på rätt sätt (d v s digital distribution med anamorf bild och inte nån uppzoomad skitbild) men jag tror att svennetittaren nu börjat fatta skillnaden.
Ett tecken på detta är att Viasat nu också börjat med bredbildssändningar, de är ju oftast sist ut med saker, iaf såna saker som inte säljer så mycket hos den breda massan.
Själv kollade jag på OS i HD nu i vintras och såg bl a flera hockeymatcher. Samtidigt hade jag på SVTs 4:3-sändning från samma match och visst var det skillnad, dock kändes bildformatet som det största framför upplösningen. (All HD är i 16:9 om det var nån som inte visste det).

Man kan som sagt göra rätt så intressanta PC-PVR-implementationer själv om man orkar och har tid/kunskap.
Håller själv på att meka med en USB2-box som spelar in alla transportströmmar i muxen samtidigt, d v s spelar in alla kanaler i muxen. Man skall kunna stacka flera mottagare och på så sätt spela in flera muxar samtidigt.

Att det går så långsamt med HD-implementationen i Europa beror nog mycket på att man negligerade HD ett långt tag, varför man gjorde det har jag inte fått nån bra förklaring till.
Faktum är att det bl a är SVT (och speciellt den avdelning jag jobbar på) som drivit HD-frågan framåt i de gemensamma europeiska forumen. Detta tillsammans med bl a BBC och några andra publicservicebolag i Europa. Anledningen till att man aktualiserade HDTV-frågan i början på 2000-talet var att plasmskärmarna med sina stora format började dyka upp och i de storlekar som de finns avslöjar defekterna i digital standardtv. Nåt som inte syns i en 32" CRT-tub (tjock-tv).


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Kan det räcka med en vanlig bordsantenn för mig som bor i Tullinge bara några mil från Nackamasterna? Bor iofs i radhus men jag vet inte om föreningen tillåter utomhusantenner...

Är det någon som har en PVR-box med dubbla tuners att rekommendera? Det finns ju några att välja på på Boxers sida, men det framgår inte vilka som har just dubbla tuners.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jag tror att du klarar dig med en inomhusantenn, en aktiv panelantenn i fönstret... Jag har en sån hemma i Solna och det funkar mycket bra, trots att den inte är riktad åt nåt specifikt håll.
Tror att du kan rikta den mot Södertäljemasten också om du vill och få bra mottagning.

Vad gäller PVR:er så kan jag inte rekommendera nån speciell, själv har jag bara använt Nokias 260T som inte längre finns på marknaden. Däremot har jag för mig att Dilog har en med 160GB disk som dessutom klarar att spela in 5.1-ljud, är inte säker på att alla kan göra det nämligen.

Kolla Experts sajt, de brukar ha en del info.
Priserna på deras sajt tror jag är osubventionerade så om man tecknar ett 12- eller 24-månaders Boxer-abonnemang blir det nog billigare.


Tags: