Frispel

sedan 2001

Frågor om säkringar

JMX

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Håller på och fixar på mitt ToM och har stött på några saker jag undrar över. Ingen av #44 lamporna i backboxen lyser, vilket gör att jag misstänker att en säkring kan ha gått, efter att ha konsulterat manualens fuse list tror jag att säkring "F114 +18V Lamp Matrix (8A, 32V, N.B.)" kan vara boven.

1. Alla andra säkringar ska enligt manualen antingen vara F.B. eller S.B. vilket jag antar menas fast blow eller slow blow, och har att göra med vilken typ av belastning en säkring ska tåla vid tex uppstart av spelet. Men säkring F114 är märkt "N.B." Vad betyder det? Har googlat lite, men inte hittat något vettigt.

2. Alla andra säkringar i listan är 250V men F114 för +18V Lamp Matrix är på 32V varför är det så?

3. När jag tar bort säkringen som ska vara F114 och läser på denna så står det på den T 8 AL250V, jag antar att det betyder att det är en 8A 250V säkring, vad spelar volttalet för roll? När jag söker efter säkringar på p4p så är den lägsta 32V säkringen jag hittar på 10A Slo-Blo, funkar den ändå?

4. Hur testar jag om säkringar är ok med en multimeter? Har läst det som står på marvins repguide, men fattar inte riktigt.

Hoppas det inte blev för rörigt.


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Hej!
Frågan är om det inte rentav är vanligare med dåliga kontakter för GI-belysningen än trasiga säkringar. Det skadar nog inte att kontrollera den i alla fall. Så när det gäller säkringarna skulle jag kika på säkringarna F106-F110 som är de för GI-belysningen samt besikta kontakterna J120 och J121.

Några försök till svar på dina frågor:
1. SB är Slow Blow, helt rätt, kan NB betyda "no-blow" ;) Nej men troligen "normal" om nu jänkarna har sådana. Jag tror att en SB-säkring är det rätta för GI-kretsarna som drar rätt mycket ström, speciellt vid uppstart, då den relativt stora belastningen skapar en strömspik.

2. Vet inte... Jag skulle tro att strömtalet är det viktiga när det gäller säkringar, en säkring märkt 8/250 löser ut vid 8 A över 250 V, en säkring märkt (/32 löser ut vid 8 A över 32 V.

3. Säkringar som är märkta "T" är Tröga = SB.

4. Säkringar mäter du antingen med "transistortest" om multimetern har det, då brukar den pipa när den leder fullt igenom (för en hel säkring) eller med Ohm-mätning. På Ohm-mätning skall en hel säkring närma sig 0 Ohm. Du måste dock ta ur säkringen för att mäta på den tillförlitligt.

Hoppas det löser sig för dig, du har liksom jag ett superspel! :-D

Jo, en sak till, jag brukar byta till den strömsnålare lampan i hela backboxens GI-belysning för att hindra att kontakten skadas igen. (#259 heter den lampan).


SEALen

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Ehmm #259 har ju samma specs som #555 bara längre livstid? Du menar kanske #47 istället för #44?
« Senast ändrad: februari 14, 2006, 14:05:26 av SEALen »


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Nope, #259 skall vara strömsnålare än #555, liksom #47 är strömsnålare än #44. #44 är bajonettfattning och inte så vanlig mig veterligen på modernare spel i toppboxen.


Leffe

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 539
    • Visa profil
  • Stad: Järfälla
Enl. den här listan så har #259 och #555 samma strömvärde. (0.25A).
Lamplista
Däremot så har #447 och #159 lägre strömvärde.

Leffe


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Hmmm Skumt, jag verkar vara felinformerad och fara med osanning... Jag ser dessutom att en del av shopparna där jag beställt tidigare likställt 555/259 nu.

Så byt inte lampor då, jag tror dock att resten av mitt inlägg är närmare sanningen i alla fall!


SEALen

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jepp, brukar sitta #555 och #906: or i backboxarna.