Frispel

sedan 2001

hjälp tack !!! Spolproblem på WCS

AWK

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
  • Stad: Norberg
Startade upp mitt WCS efter att ha käkat, (hade lirat på det felfritt innan) och spelet startar som vanligt, MEN, spolen som ska skicka upp kulan i plungerlane, är död. Efter ca 30 sekunder börjar spelet leta efter kulan som om den hade fastnat någonstans. Men INGA spolar slår. (normalt så testar ju spelet att slå alla spolar för att få loss en borttappad kula, men inte nu). Flipperspolarna fungerar precis som vanligt, men inte bumpers, eject-hål, m.m.

Vad i hela helsefyr kan vara fel??


AWK

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
  • Stad: Norberg
Jag har självklart lyft bort glaset och tagit ut alla kulor och tittat så att ingen fattas.


SEALen

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Ingen ström till solenoid kretsen är felet i alla fall. Du har väl inte luckan öppen? När den är öppen bryts strömmen till högströmskretsen som alla spolar och flashers ligger på. Om så inte är  fallet så måste du börja kolla säkringar. Minns inte vilka det var man skulle kolla för detta men kika i manualen på sidan 2-8 och 2-9. Borde finns info om säkringarna där.
« Senast ändrad: februari 15, 2006, 21:54:37 av SEALen »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Felet bör ligga efter likriktarbryggan BR3 (kika i kopplingsschemat). Precis innan BR3 grenas ström ut till kontakterna J103/J104 som sen går vidare till flipprarnas strömförsörjning. Å eftersom dessa funkar bör allt vara okej fram till BR3. Jag tror att det även utesluter säkringen F112 som felkälla.

Även dörrswitchen som bryter högspänningsdelen (spolar å flashers) bör vara utesluten eftersom flipprarna funkar.

Förhoppningsvis är likriktarbryggan BR3 hel (ganska ovanligt att den går sönder tror jag).

Jag skulle börja kika på kontakterna J105/J106/J107 (enligt min erfarenhet är det ofta J107 som används i vanliga fall, inte ens säkert att J105/J106 används över huvud taget). Kolla så att kontakten sitter i ordentligt och att kablarna är "slitsade" fast i kontakten ordentligt (om inte kan man trycka ner dom i kontakten med en smal skruvmejsel). OBS!! Gör allt detta med spelet avstängt!!


Kom gärna med fler ledtrådar...


Tags: plunger bumper spole