Frispel

sedan 2001

En aning off-topic, men allvarligt....

Archibald

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
  • Stad: Askim
Det här är väl knappast någon nyhet för många av er, men när jag snackade om reverse-engineering om rommar så kom jag att tänka på TCPA, ett hot mot oss PC-användare i första hand. TCPA är ett konsortium som består av drygt 200 stora multinationella företag, varav Microsoft och Intel är de största initiativtagarna. Syftet med TCPA är att skapa ett idiotsäkert system som i själva verket drababr oss vanliga användare. IC kretsar med 2048 bits lås kommer att integreras i all nytillverkad hårdvara i framtiden. Och i och med detta så kommer inte framtidens datorer att acceptera "fria" program som inte har signerad kod för TCPA, vilket kostar för mindre företag som försvinner pga detta. Moderkortet och processorn kommer att kontrollera vad för filer du har och vad du gör. Vill man att det skall godkännas måste om man koppla upp sig mot en server. BOJKOTTA HELA SKITEN!!! Ingen jävel skall styra över oss pga av storföretagens girigiheter. Jag uppmanar er att skriva på ert namn på www.antitcpa.com


Uddis

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 253
    • Visa profil
  • Stad: Visby
Snälla nånn.

Vilken PC-tillverkare kan vara intreserad av att sälja hårdvara som endast MS program kan köras på.
Eh vänta lite...
MS själva såklart.

Förvisso verkar det som om serverkontroll delen är rätt lätt att knäcka, skriv ett program som skickar rätt data till en server och få tillbaka ett riktigt kvitto :-)

Samtidigt finns det en stor tysk processor tillverkare som knappast kommer att gå med på det som du skriver om.

Jag vill kunna köra linux i framtiden också och AMD eller intel kvittar precis lika.

Vad gäller min desktop plattform (mac os) tvivlar jag på att den firman kan tänka sig att låsa hårdvaran för utomstående firmor, det är just dessa firmor som behövs för att macen ska klara sig.


Jesper

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Nu är det ju inte bara nackdelar med ett sånt här system. Som användare kan man ju vara säker på att programmet inte innehåller virus, och andra sådana otrevligheter.

MEN, för vanliga hemanvändare så är det tämligen ointressant. Så jag tror att detta kommer att vara något för Statliga verk och olika företag. Blir nog nästan omöjligt att få in i hemmen.

Dessutom är ju de exekverbara filerna i XBox skyddade av en 2048 bitars kod (har jag för mig), och det har ju inte hindrat någon...

Någon som minns all uppståndelse med säkerhetskoderna som Intel la in i sina processorer? Eftersom marknaden vägrade godta detta, så är den default avstängd...

/J


Tags: